Αλέξανδρος Πασπαρδάνης

 
 

Με αφορμή την παράσταση «Ζωή 15 ιντσών», η οποία έκανε πρεμιέρα το Σάββατο 11 Ιουνίου 2016 και παίζεται για τέσσερις ακόμα παραστάσεις, ο σκηνοθέτης, κειμενογράφος και ένας εκ των ηθοποιών Αλέξανδρος Πασπαρδάνης απαντάει στις ερωτήσεις μας τόσο για την παράσταση όσο και για το πόσο αισιόδοξος είναι για την τέχνη στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.  

 

ArtScript: Πριν από ένα χρόνο ανεβάσατε με την ομάδα σας την παράσταση ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΑΘΙΣΤΟΙ, η οποία αποτελούταν από οχτώ (διασκεδαστικά) σκετς τι να περιμένουμε από τη νέα σας παράσταση;

Α. Πασπαρδάνης: Εφτά νέα σκετς. Η φιλοσοφία της ομάδας δεν έχει αλλάξει, ο βασικός στόχος είναι πάντα να προκαλέσουμε γέλιο. Απλά φέτος θέλαμε να κάνουμε ένα βήμα παραπάνω και εξάγοντας ένα μοτίβο που επικρατεί στα περισσότερα σκετς να τα συνδέσουμε μέσα σε μια κοινή αφηγηματική γραμμή.

 

ArtScript: Πέρα από το θέατρο ασχολείστε και με το standup, τι είναι αυτό που σας έχει κερδίσει στο συγκεκριμένο είδος και ποιες δυσκολίες κρύβει;

Α. Πασπαρδάνης: Η επαφή του περφόρμερ με το κοινό στο σταντ απ είναι πολύ πιο άμεση από ό,τι του θεατρικού ηθοποιού. Είναι φοβερή άσκηση για τα εκφραστικά σου μέσα να έχεις έναν μουρτζούφλη στην πρώτη σειρά που να αντιδράει στην κάθε σου λέξη και έκφραση. Επιταχύνει πολύ την εξέλιξή σου στο είδος αυτό το άμεσο feedback.Αυτή είναι και η μεγάλη δυσκολία του, ο κωμικός είναι απόλυτα γυμνός μπροστά στο κοινό, όταν βλέπει ότι δεν πάει καλά και δε γελάει κανείς πρέπει να κάτσει εκεί και να τελειώσει το νούμερο μέχρι να ωριμάσει μέσα του η σκέψη ότι θα ήταν όλα πολύ καλύτερα αν αυτοκτονούσε.

 

ArtScript: Ποια είναι τα μελλοντικά καλλιτεχνικά σας σχέδια;

Α. Πασπαρδάνης: Να κοιμάμαι για τρεις μήνες. Το ονομάζω «καλλιτεχνική αγρανάπαυση».  Το προτιμώ από τον ορισμό που δίνει ο πατέρας μου, ο οποίος στερείται φαντασίας.

 

ArtScript: Εκτός από το θέατρο έχετε τελειώσει και σκηνοθεσία κινηματογράφου, αν έπρεπε να επιλέξετε ένα από τα δύο ποιο θα ήταν αυτό;

Α. Πασπαρδάνης: Το θέμα δεν είναι εγώ τι θα επιλέξω, το θέμα είναι πιο από τα δύο θα με ανεχτεί περισσότερο. Όπου δω ότι στοιχειωδώς περνάνε αυτά που κάνω και παίρνω ενέργεια για να συνεχίσω, ίσως ίσως και κάνα λεφτό, θα ασχοληθώ πιο πολύ με αυτό. Σε αυτές τις εποχές δεν επιλέγεις ακριβώς εσύ με τι θα ασχοληθείς. Είναι σα να με ρωτάτε: «Σκάρλετ Γιόχανσον ή Σαρλίζ Θέρον; Τα δύο αυτά κορίτσια κρέμονται από τα χείλη σου, ποιο θα σε στερηθεί στο μέλλον;»

 

ArtScript: Τι άλλα πράγματα σας αρέσουν πέρα από το θέατρο;

Α. Πασπαρδάνης: Είναι μεγάλη η λίστα, το τάβλι, το ποδόσφαιρο, το πέταγμα των πουλιών, το χρώμα μπλε, το φαΐ παστίτσιο, μου αρέσουν πολλά πράγματα.

 

ArtScript: Στην Αθήνα φέτος παίχτηκαν περίπου χίλιες παραστάσεις, έστω και ολιγοήμερες, παρά την οικονομική κρίση, το θεωρείτε ως θετική εξέλιξη;

Α. Πασπαρδάνης: Αν αντέχουν τα νεύρα των συντελεστών που οργανώνουν παραστάσεις σε αυτές τι συνθήκες, δε βλέπω γιατί να μην είναι θετική εξέλιξη. Το βασικό κριτήριο πάντως είναι το κατά πόσο θα διαμορφωθεί από αυτό και ένα νέο θεατρικό κοινό, αν θα ξαναμπεί το θέατρο στις επιλογές που έχει κάθε άνθρωπος για την έξοδό του και όχι μόνο οι άνθρωποι του χώρου. Νομίζω ότι η κυρίαρχη θετική εξέλιξη δεν έχει να κάνει με τον αριθμό των παραστάσεων αλλά με μία νέα, αναγκαστική ταπεινότητα του καλλιτέχνη που προκύπτει από το γεγονός ότι η κοινωνία μιλάει πολύ δυνατά πλέον για να την αγνοήσεις, για να αγνοήσεις ότι είσαι ένα μέρος της και δε ζεις σε μία σωστική λέμβο που λέγεται καλλιτεχνική έμπνευση/φιλοδοξία κλπ. Μιλώντας για τον εαυτό μου έχω περάσει από αυτή τη φάση και ακόμα με χαρακτηρίζει αρκετά – είναι και λίγο απαραίτητο το προσωπικό παραμύθιασμα για να συνεχίζεις παρά τις αντιξοότητες. Με την όψιμη θεαματική διάψευση κάθε αυταπάτης μας προκύπτει μία συνειδητοποίηση ότι τόσο καιρό επί της ουσίας δεν είχες πολιτική σκέψη, ότι η αξία της τέχνης έγκειται στο κατά πόσο αγγίζει τον κόσμο που ζει στο ίδιο κοινωνικό πλαίσιο, ότι χωρίς να εκπίπτεις σε ρητορεία και διδαχή τα προβλήματα που σε απασχολούν δεν μπορούν να είναι τόσο διαφορετικά από τα προβλήματα που απασχολούν το κοινό που θα έρθει να σε δει. Κοινώς έχουμε συνειδητοποιήσει ότι δε θα γίνουμε ποτέ ο Ντε Νίρο, ότι στο κοινό δε θα μας δει κάποιος να μας αναδείξει ως τον νέο Ντε Νίρο, ότι η αξία ενός έργου εξαντλείται στην πρόσληψή του από αυτούς τους δέκα, είκοσι, τριάντα που θα έρθουν να σε δουν, και ότι πολύ καλά κάνει και εξαντλείται εκεί. Αν απευθύνεσαι σε αυτούς και όχι στον ιδανικό σου συνομιλητή, μπορεί κάποια στιγμή να γίνουν εκατό.

 

Πιο πρακτικά, από τη μεριά μας, λίγο από ανάγκη λίγο από φιλοτιμία, προτιμήσαμε να περιορίσουμε τη διάρκεια της παράστασης στη μία ώρα, επιλέγοντας ό,τι πραγματικά αξίζει να ειπωθεί χωρίς να κουράζει, και αντί για εισιτήριο έχουμε ελεύθερη συνεισφορά. Να τονίσω πάντως ότι σε καμία περίπτωση δε θεωρώ το εισιτήριο κατακριτέο, οι δύσκολοι καιροί που ζούμε δεν πρέπει να μας κάνουν να ξεχνάμε ότι η υποκριτική είναι επάγγελμα κι όχι χόμπυ.

 

ArtScript: Στη συνέντευξη που μας δώσατε πέρσι μας είπατε ότι θα θέλατε πολύ να συνεργαστείτε με τον Μάρτιν Σκορτσέζε, δε θα σας ρωτήσω αν καταφέρατε τελικά να επικοινωνήσετε μαζί του, αλλά με ποιους από τους έλληνες καλλιτέχνες, σκηνοθέτες ή ηθοποιούς θα θέλατε να συνεργαστείτε.

Α. Πασπαρδάνης: Καταρχάς δεν καταλαβαίνω γιατί αποκλείετε το ενδεχόμενο να έχω ήδη επικοινωνήσει με τον Μάρτιν. Όχι, δεν έχω επικοινωνήσει. Κάποια στιγμή θα δει τις κλήσεις μου και τότε θα κάνουμε μια συνεργασία πολύ διατλαντική. Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, είναι πολλοί που θέλω να συνεργαστώ, αλλά δε θέλω να φορτώσω το πρόγραμμά μου μέχρι να μου απαντήσει ο Σκορσέζε.

 

ArtScript: Στο πρώτο σκετς της φετινής παράστασης σας «Ζωή 15 ιντσών», βλέπουμε τη μάχη των φύλων, από τη μία οι άντρες που θεωρούν αστείο κάτι το οποίο οι γυναίκες θεωρούν τουλάχιστον προσβλητικό. Τίθεται το θέμα κάποια στιγμή σεξισμός ή φεμινισμός, είναι θέμα φύλου τελικά το πώς αντιμετωπίζει κάποιος κάτι ή υπάρχει αντικειμενική πλευρά του κάθε ζητήματος;

Α. Πασπαρδάνης: Ελπίζω η ερώτηση να αφορά τυχαία το πρώτο σκετς και να μην είναι το μόνο που αντέξατε να δείτε πριν φύγετε διακριτικά από την αίθουσα. (Αστειεύομαι βεβαίως. Δε φύγατε καθόλου διακριτικά). Το ερώτημα είναι δύσκολο, πέρυσι μου κάνατε πιο εύκολες ερωτήσεις. Η εύκολη, διπλωματική αλλά και αληθινή απάντηση είναι ότι ένα σκετς δε δίνει πάντα απαντήσεις, πολλές φορές απλά σκιαγραφεί μια κατάσταση και ξεκινάει μια κουβέντα. Σε αυτό το σκετς εξετάζουμε πιο πολύ, με μία κριτική ματιά, τον τρόπο που σκέφτονται οι άντρες, τους πιεστικούς κοινωνικούς ρόλους που πρέπει να υποδυθούν. Τη γενικότερη λεβεντιά που πρέπει να φορέσεις παρουσία άλλων ανδρών και γυναικών, εκεί που ακούγοντας απλά τα θέλω σου θα είχες διαφορετική συμπεριφορά. Οι γυναίκες του σκετς παίζουν απλώς τον ρόλο της κοινής λογικής, δεν μπαίνουμε στον τρόπο που αντιμετωπίζουν οι ίδιες το θέμα παρά μόνο επιδερμικά.Το σκετς δε προσπαθεί να παραστήσει κάποιου είδους φεμινιστικό μανιφέστο, πολύ περισσότερο που ένα τέτοιο μανιφέστο δε θα το υιοθετούσε αναγκαστικά κάποια γυναίκα, ειδικά άμα έχει περίοδο. (Να, είδατε; Καταραμένοι κοινωνικοί ρόλοι, με αναγκάζετε να λέω καφρίλες για να ξορκίσω τη βαθιά ευαισθησία μου. Ελπίζω να τελειώνει η συνέντευξη, είμαι έτοιμος να λυγίσω από την έμμεση καταπίεση που έχει υποστεί το φύλο μου.)

 

ArtScript:  «Ζωή 15 ιντσών», σε αρκετά σκετς, μάλιστα αυτό δίνει και ένα κοινό πλαίσιο στα κείμενα της φετινής σας παράστασης, ασχολείστε με τα προγράμματα της τηλεόρασης, σήριαλ, lifestyle εκπομπές, realities (talentshows). Και το τηλεοπτικό κοινό που κάθεται μπροστά της και βλέπει οτιδήποτε του σερβίρουν και μάλιστα με ευχαρίστηση, θεωρείτε ότι το κοινό έχει ευθύνη για τα προγράμματα που του προβάλουν ή απλά πλέον δέχεται άκριτα το οτιδήποτε κουρασμένο και απογοητευμένο από όσα συμβαίνουν γύρω του;

Α. Πασπαρδάνης: Προσωπική ευθύνη, άλλη μία δύσκολη ερώτηση την οποία θα αγνοήσω. Γενικά δεν πιστεύω στην τέχνη που δίνει λύσεις, εξετάζω πώς μπορεί να βιώνει αυτό το φαινόμενο ένας άνθρωπος που ξημεροβραδιάζεται μπροστά στην τηλεόραση, με ενδιαφέρει η εμπειρία του, δεν έχω αυταπάτες ότι μπορώ να προσφέρω πολλά παραπάνω, ούτε να τον κατηγορήσω ούτε να τον παρακινήσω σε κάτι. Σε ένα δεύτερο επίπεδο – δεν προλαβαίνω να θίξω εδώ και τα δεκαεφτά επίπεδα που έχει η παράσταση – μέσα από την αντιπαραβολή των σκετς της τηλεόρασης και αυτών της πραγματικής ζωής εξετάζουμε την επίδραση των μέσων στην αισθητική μας, τα σχήματα σκέψης που μας κληροδοτεί μέσα από τα οποία ερμηνεύουμε την πραγματικότητα. Η μεσόκοπη κυρία του έργου που καταναλώνει τόνους τηλεοπτικών προγραμμάτων βγαίνει στον δρόμο με δυο μικρές καμερούλες για μάτια, και οι ρυθμίσεις αυτών των καμερών είναι δοσμένες από την τηλεόραση. Για αυτό και αντιλαμβάνεται τη σεξουαλική παρενόχληση του πρώτου σκετς σαν φλερτ, τον ναρκομανή του τέταρτου σκετς σαν οικονομολόγο και τον επισφαλή μεταφραστή των ευέλικτων ωραρίων και του ανύπαρκτου ελεύθερου χρόνου του έκτου σκετς ως τυχερό νέο που ζει τη ζωή του στο μάξιμουμ. Ένα παράλληλο θέμα είναι η αυτοαναφορικότητα της τηλεόρασης, το καθόλου τυχαίο γεγονός ότι οι μισές εκπομπές της τηλεόρασης αναφέρονται στις άλλες μισές. Αυτό εξάλλου συμβαίνει και στο φέισμπουκ, όπου κατά κανόνα πραγματικό θέμα μιας ανάρτησης δεν είναι το εξωτερικό σημείο αναφοράς αλλά οι αναρτήσεις των άλλων χρηστών. Αυτό το κλειστό κύκλωμα στο οποίο είμαστε εγκλωβισμένοι, τόσο πολύ που προσλαμβάνουμε και την ίδια μας τη ζωή σαν ένα ακόμα θέαμα,και νιώθουμε μάλιστα έναν διεστραμμένο ερεθισμό όταν το έργο πάει να γίνει θρίλερ, είναι το θέμα του τελευταίου σκετς. Όλο αυτό και πάλι σα χιουμοριστική σκιαγράφηση, χωρίς κάποια χαϊντεγκεριανή νοσταλγία της αυθεντικής εμπειρίας που χάνεται στους αλλεπάλληλους σημειολογικούς αντικατοπτρισμούς του πραγματικού νοήματος.

 

ArtScript: Για ποιο λόγο ασχολείστε στη φετινή σας παράσταση με τα τηλεοπτικά προγράμματα; Ήταν σύμπτωση ή σας πυροδότησε όλος αυτός ο χαμός που έχουν προκαλέσει τα ίδια Μ.Μ.Ε, για τις τηλεοπτικές άδειες πανελλήνιας προβολής τους;

Α. Πασπαρδάνης: Είναι σύμπτωση, κάποια σκετς έχουν γραφτεί πριν δύο και τρία χρόνια, σε κάθε περίπτωση τίποτα δε γράφτηκε με αφορμή το ζήτημα των τηλεοπτικών αδειών. Το θέμα που θίγω στην προηγούμενη ερώτηση είναι πιο ευρύ από μία στενή κριτική των ΜΜΕ, θα ήταν το ίδιο θέμα στον πυρήνα του, αν μιλούσε για έναν άνθρωπο που διαβάζει τόση ποίηση ώστε καταλήγει να ζει σε έναν αμιγώς ποιητικό κόσμο. Αυτό το βλέπουμε στο σκετς με το ριάλιτυ σόου «Do you want to be an actor?», όπου ένας δάσκαλος υποκριτικής έχει πάθει τέτοια επαγγελματική διαστροφή που δεν αντιλαμβάνεται ότι συμβαίνει κάτι στην αίθουσα διδασκαλίας του, το οποίο είναι πραγματικό γεγονός και όχι δρώμενο.

Αν έπρεπε να περιγράψω την παράσταση με μία φράση, πρόκειται για μία πάλη του Χάιντεγκερ με τον Ντεριντά, που δε βγαίνει πολύ μπροστά γιατί σε περίπτωση αμφιβολίας κερδίζουν οι Monty Python. Απλά την οπτική του Χάιντεγκερ την έχει αποδώσει στα κείμενά του ένας βλαμμένος, του Ντεριντά ο ίδιος βλαμμένος, και αντί για τους Monty Python παίζουν πέντε φίλοι του ηθοποιοί. (Αυτοί πάλι είναι εξαιρετικοί και εξαιρετικά απλήρωτοι, ελάτε να στηρίξετε)

 

Παραστάσεις: Για 3 Σαββατοκύριακα 11, 12, 18, 19, 25 και 26 Ιουνίου στις 9.30
Που: Στον πολιτιστικό σύλλογο Δυναμό (Παραμυθίας 28-30 κοντά στο μετρό Κεραμεικός)
Διάρκεια: 60΄

Είσοδος με ελεύθερη συνεισφορά.

Συντελεστές

Κείμενα - σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Πασπαρδάνης
Παίζουν: Χρύσα Μωραΐτη, Ανδρέας Ανδρεάδης, Δάφνη Λιανάκη, Μανώλης Βαζαίος, Σόνια Περλέγκα, Αλέξανδρος Πασπαρδάνης

Σχεδιασμός φωτισμού: Γιάννης Φαφουτάκης
Σκηνικά – κουστούμια: Κάκια Χατζηγιαννίδη
Φωτογραφίες: Τάσος Σκλαβούνος
Βίντεο: Black Pixel studio

 
 
 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΣΠΑΡΔΑΝΗΣ (Σκηνοθέτης-Ηθοποιός) -Ιούνιος 2015-

    

Με αφορμή την πρεμιέρα της παράστασης «Πολιτικά Καθιστοί» που ανεβαίνει το Σάββατο 6 Ιουνίου και μόνο για τέσσερις παραστάσεις (6, 7, 13 & 14 Ιουνίου) στον πολιτιστικό σύλλογο Δυναμό (Παραμυθίας 28-30 κοντά στο μετρό Κεραμεικός),  ο σκηνοθέτης και κειμενογράφος του έργου Αλέξανδρος Πασπαρδάνης, απαντάει στις ερωτήσεις μας, με χιουμοριστική διάθεση.  

 

ArtScript: Λίγα Λόγια για τον εαυτό σας (σύντομο βιογραφικό)

   Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Δουλεύω ως καθηγητής γερμανικών και μεταφραστής, είμαι απόφοιτος του Παντείου Πανεπιστημίου, και παράλληλα έχω σπουδάσει θέατρο και κινηματογράφο.

 

ArtScript: Ποια είναι τα μελλοντικά επαγγελματικά σας σχέδια;

     Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Με την ομάδα που κάνουμε την παράσταση και άλλους ηθοποιούς ετοιμάζουμε ένα ιντερνετικό κανάλι με σατιρικά σκετς. Για να μπορέσουμε κάποια στιγμή να ανεβάζουμε υλικό κάθε εβδομάδα προσπαθούμε να έχουμε γυρίσει αρκετά πριν αρχίσουμε να τα ανεβάζουμε, με δεδομένο ότι η παραγωγή κάθε σκετς μάς παίρνει τουλάχιστον έναν μήνα. Αν όλα πάνε καλά το κανάλι θα είναι έτοιμο γύρω στο 2035.

 

ArtScript: Με ποιους συναδέλφους σας θα θέλατε να συνεργαστείτε; (ηθοποιούς ή σκηνοθέτες)  

    Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Θα ήθελα πολύ να συνεργαστώ κάποια στιγμή με τον Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος επιμένει να μην απαντάει στα τηλέφωνά μου. Θα ξαναδοκιμάσω δυο τρεις φορές και αν δεν το σηκώσει και τότε θα του στείλω μήνυμα.

 

ArtScript:  «Πολιτικά Καθιστοί», τι ακριβώς θα δουν οι θεατές στην παράσταση σας;

    Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Η παράσταση περιλαμβάνει οχτώ σκετς που κρατούν συνολικά μία ώρα και έχουν να κάνουν με τις ανθρώπινες σχέσεις, ειδικά τις σχέσεις των δύο φύλων. Τουλάχιστον δύο σκετς πραγματεύονται τον σεξισμό, στην «Άβυσσο» δύο άντρες φέρνουν μία γυναίκα εκτός εαυτού επιστρατεύοντας όλα τα επιθετικά στερεότυπα που ξέρουν και απορούν με την αγανάκτησή της. Το «Hard core» πραγματεύεται την νοοτροπία του άντρα κυνηγού, που μπορεί σε ακραίες περιπτώσεις να οδηγήσει ακόμα και σε date rape. Από την άλλη υπάρχει ένα σημείο μηδέν στις ανθρώπινες σχέσεις όπου αναμετρώνται δύο διαφορετικά «θέλω» και εκεί μία γυναίκα έχει όση εξουσία έχει και ένας άντρας, γενικά όση εξουσία μπορεί να έχει ένας άνθρωπος στην επιθυμία του άλλου. Στην «Απιστία» δίνεται το πορτρέτο μίας γυναίκας που θεωρεί ότι είναι η εξορισμού αδικημένη ανεξαρτήτως της δικής της συμπεριφοράς. Και έχει και άλλα πέντε ξεκαρδιστικά σκετς!

 

    ArtScript: Διαβάζοντας στη σελίδα σας στο facebook λίγα πράγματα για την παράσταση, αντιλαμβανόμαστε ότι το έργο αφορά τις σχέσεις, όμως ο τίτλος «Πολιτικά Καθιστοί» μας προδιαθέτει διαφορετικά, είναι απλά λογοπέγνιο ή αφορά και τη δύσκολη καθημερινότητα του σύγχρονου Έλληνα στην Ελλάδα της κρίσης;

    Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Δεν έχει να κάνει με την κρίση, «Πολιτικά καθιστοί» είναι απλά ο τίτλος ενός από τα σκετς που έχει δώσει και το όνομα στην παράσταση, είναι όντως λογοπαίγνιο. Το σκετς περιγράφει την έντονη διαφωνία μιας παρέας εκεί που κάθεται και τα πίνει, η οποία αφορά τα όρια της πολιτικής ορθότητας. Οι τρεις γυναίκες του σκετς υποστηρίζουν ότι η γλώσσα δεν είναι καθόλου αθώα, ότι αποτελεί έναν χάρτη που όχι μόνο αποτυπώνει τις διακλαδώσεις των ποικίλων εξουσιαστικών σχέσεων αλλά λειτουργεί και ως ασυναίσθητο εγχειρίδιο διαιώνισής τους, ότι κατά συνέπεια κάθε υβριστική λέξη φέρει από μόνη της ένα αντιδραστικό φορτίο. Ο άντρας του σκετς πιστεύει ότι είναι απλά βλαμμένες.

 

ArtScript: Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες παραστάσεις ανεβαίνουν με ελεύθερη συνεισφορά, πόσο αποδοτικό και κυρίως πόσο αντιπροσωπευτικό είναι για τη δουλειά που έχει επενδύσει ένας ηθοποιός;

     Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Δε θεωρώ ότι η επιλογή της ελεύθερης συνεισφοράς απαξιώνει την προσπάθεια των συντελεστών μίας παράστασης, έχει να κάνει ξεκάθαρα με τη συνθήκη της οικονομικής στενότητας. Απλά δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να συνεισφέρει στην παράσταση ανάλογα με τις δυνατότητές του. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι δεν ευθύνεται η ελεύθερη συνεισφορά για την απαξίωση του επαγγέλματος. Από την άλλη φυσικά δε θεωρώ και ότι το επάγγελμα του ηθοποιού είναι κάποιο λειτούργημα που δε θα έπρεπε να αμοίβεται. Δεν έχω καμία αντίθεση και στο εισιτήριο, είναι αυτονόητο δικαίωμα του καθενός που έχει ενσωματώσει ώρες δουλειάς σε ένα έργο να το αξιολογεί όπως ο ίδιος θέλει.

 

ArtScript:  Όπως αναφέρεται στο προφίλ της παράστασης:  «Οι θυσίες ενός ηθοποιού: Ποια κοντόφθωρη και ευνουχισμένη λογική μάς υπαγορεύει πως ό,τι δεν πληρώνει δεν είναι πραγματική δουλειά;»  

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το επάγγελμα του ηθοποιού παρά τις θυσίες και την αγάπη των ανθρώπων που υπηρετούνε το θέατρο για τους περισσότερους δεν είναι προσοδοφόρο, πόσο κάποιος μπορεί να παλέψει και να αγωνιστεί για να διακριθεί και πόσο όντως μπορεί να θεωρηθεί επάγγελμα;

    Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Δεν κάνουμε κάποια γενική κρίση για το επάγγελμα στην παράσταση, το συγκεκριμένο σκετς αφορά την ακραία περίπτωση ενός ηθοποιού που έχει ενσωματώσει τόσο πολύ τη νοοτροπία των μικρών θυσιών που θα τον οδηγήσουν ψηλά που θεωρεί το παραμικρό καψώνι που του κάνει ο σκηνοθέτης του πολιτιστική κατάθεση. Το συνολικότερο ζήτημα είναι πολύ σύνθετο και έχει να κάνει και με το κατά πόσο οι ηθοποιοί έχουν καταφέρει να διεκδικήσουν αυτά που τους αξίζουν εντός του χώρου αλλά και το κατά πόσο ο χώρος σαν σύνολο έχει φροντίσει να δημιουργήσει μια σχέση με το κοινό που να τον κάνει βιώσιμο οικονομικά. Προς το παρόν πάντως ισχύει ότι η συντριπτική πλειοψηφία όχι μονο των ηθοποιών αλλά και συνολικά των καλλιτεχνών έχει να διαλέξει ανάμεσα στην απλήρωτη εργασία, την απραγία ή σε μικρότερο ποσοστό την απασχόληση σε πράγματα που δεν ανταποκρίνονται στον λόγο για τον οποίο επέλεξαν να ασχοληθούν με αυτούς τους χώρους, πχ σε διαφημιστικά.

 

   ArtScript: Πως βιώνει την παρούσα οικονομική κατάσταση ένας καλλιτέχνης;

        Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Δεν έχω δραστηριοποιηθεί και πολύ σαν καλλιτέχνης προ κρίσης για να έχω σαφές μέτρο σύγκρισης. Επίσης δεν έχω δραστηριοποιηθεί πολύ και μετά κρίσης. Γενικά δεν έχω δραστηριοποιηθεί πολύ. Από τη μικρή μου εμπειρία σαν σπουδαστής κινηματογράφου, η εξεύρεση πόρων έχει γίνει ακόμα πιο δύσκολη, από την άλλη όμως η εξασφάλιση εξοπλισμού και ανθρώπων που είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν έχει γίνει πιο εύκολη, από τη στιγμή που έχουν μειωθεί οι παραγωγές που θα τους απασχολούσαν.

        Στο καθαρά καλλιτεχνικό κομμάτι, σίγουρα η κρίση μάς έχει γειώσει όλους και έχει φέρει τους καλλιτέχνες σε μεγάλο βαθμό αντιμέτωπους με τον ναρκισσισμό τους. Το πρόταγμα για πολιτική τέχνη έχει προς το παρόν συχνά άτσαλα αποτελέσματα, αφού δεν μπορείς να αρχίσεις να σκέφτεσαι πολιτικά επειδή έχεις καταλάβει ότι αυτό ανταμοίβεται στα φεστιβάλ για παράδειγμα. Επίσης υπάρχει ένα άγχος να αποτυπωθεί το πνεύμα της εποχής, το οποίο όμως πρέπει να αποκρυσταλλωθεί για να γίνει ώριμη τέχνη. Για αυτό στη δική μας παράσταση προτιμάμε να πετάμε βαριά αντικείμενα ο ένας στο κεφάλι του άλλου.

 

ArtScript: Κάνετε κάτι άλλο παράλληλα με το έργο που ανεβαίνει το Σάββατο «Πολιτικά καθιστοί» 

    Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Καλλιτεχνικό όχι, δεν μου αφήνει καθόλου χρόνο το γεγονός ότι δουλεύω, τρέχω την παράσταση και είμαι στο φέισμπουκ εφτά ώρες την ημέρα.

 

ArtScript: Θέστε το δικό σας ερώτημα και δώστε την απάντηση.  

    Αλέξανδρος Πασπαρδάνης: Αφού μου δίνεται η ευκαιρία να κάνω μια ερώτηση στον εαυτό μου, θα μου βάλω κάτι εύκολο. Θα με ρωτήσω πόσο κάνει δύο επί έξι. Η απάντηση λοιπόν δε θα μπορούσε παρά να είναι δώδεκα. Δε θα μπορούσε παρά να είναι δώδεκα...

 

Μαζί με τον Αλέξανδρο Πασπαρδάνη στην παράσταση παίζουν οι Χρύσα Μωραϊτη, Ανδρέας Ανδρεάδης, Δάφνη Λιανάκη, Μανώλης Βαζαίος και Σόνια Περλέγκα.

 

Διαβάστε επίσης: 

          Δανάη Ρούσσου