Support Art Workers

 

Η τέχνη σε πολλές περιπτώσεις είναι μια μορφή ανώτερης εκπαίδευσης για το θεατή, τον αναγνώστη, τον ακροατή. Έχει τη δυνατότητα να τον συγκινήσει, να τον ψυχαγωγήσει, να τον προβληματίσει, να τον επιμορφώσει. Οι καλλιτέχνες είναι άνθρωποι με ανησυχίες και αγωνίες. Πολλές φορές αφιερώνουν τη ζωή τους στην τέχνη, όπως ο κληρικός στο Θεό του, ο στρατιώτης  στην πατρίδα του, ενώ πολλές φορές διαισθητικά βρίσκονται μπροστά από την εποχή τους. Δεν είναι λίγες οι φορές που θυσιάζουν άλλες τους ανάγκες, αφιερώνοντας όλον τους το χρόνο, την προσοχή και αν θέλουμε να γίνουμε λίγο πιο δραματικοί- την ψυχή στην τέχνη τους. Άνθρωποι της διπλανής πόρτας συνήθως, οι καλλιτέχνες αγωνιούν όπως ο κάθε πολίτης.

Παρά τις δυσκολίες της κρίσης και της οικονομικής ύφεσης που ταλανίζει ακόμη και σήμερα την Ελλάδα  δεν το έβαλαν κάτω, πάλεψαν και πιστοί στρατιώτες ο καθένας από το μετερίζι του, παρηγόρησαν το θεατή, τον τσίγκλησαν, τον ενθάρρυναν.

Κι όμως να που έρχεται και ο Covid-19 , με τον αναπόφευκτο περιορισμό στο σπίτι και τις παρενέργειές του, με ένα καλοκαίρι και πολύν πιθανόν και τον ερχόμενο χειμώνα χωρίς παραστάσεις, συναυλίες και εκθέσεις.

Πως αντιμετωπίζονται οι καλλιτέχνες από την πολιτεία; Τι δικαιώματα τους αναγνωρίζονται από τις κυβερνήσεις; Αρκετοί πολιτικοί φωτογραφίζονται δίπλα στους καλλιτέχνες ανεβάζοντας  έπειτα τις φωτογραφίες στα κοινωνικά τους δίκτυα. Την ώρα όμως που οι καλλιτέχνες χρειάζονται την υποστήριξη της πολιτείας, οι πολιτικοί στέκονται στο πλευρό τους;

 

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα

Εικαστικός

 

ArtScript: Τις τελευταίες μέρες έχουν ξεκινήσει κινητοποιήσεις από τους καλλιτέχνες με σκοπό τη στήριξη τους από την πολιτεία, εν μέσω πανδημίας Covid-19. Ποιος είναι ο σκοπός των κινητοποιήσεων των επαγγελμάτων του καλλιτεχνικού χώρου;

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Τα αιτήματα του καλλιτεχνικού χώρου είναι ποικίλα και έχουν να κάνουν με την οικονομική ενίσχυση όσων δεν μπορούν να εργαστούν στο καλλιτεχνικό τους αντικείμενο, εξαιτίας των απαγορεύσεων λόγω της πανδημίας του Covid-19.

 

ArtScript: Ποια είναι τα επαγγέλματα που έχουν πληγεί περισσότερο και συμπεριλαμβάνονται στα αιτήματα;                   

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Όλα τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα έχουν πληγεί δραματικά, εφόσον ο καλλιτεχνικός χώρος είναι ένας χώρος που είναι άμεσα συνδεδεμένος με το κοινό του. Στο χώρο αυτό συμπεριλαμβάνονται τόσο οι ίδιοι οι δημιουργοί (εικαστικοί, χορευτές, μουσικοί, σκηνοθέτες, ηθοποιοί κ.λ.π.) όσο και τα άτομα που οργανώνουν και πλαισιώνουν την καλλιτεχνική παραγωγή (γκαλερίστες, παραγωγοί, ηχολήπτες, ταξιθέτες κ.λ.π.)

 

ArtScript: Τι μέτρα έχει πάρει μέχρι στιγμής η κυβέρνηση για τους καλλιτέχνες;   

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Το βασικό μέτρο, που έχει ως τώρα παρθεί είναι το επίδομα εργαζομένων στις τέχνες (800 ευρώ για 45 μέρες για όλη τη διάρκεια εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων.)

 

ArtScript: Σκέφτεστε ως καλλιτέχνες να κάνετε άλλες κινητοποιήσεις και με ποια μορφή θα μπορούσαν να γίνουν;  

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Έχουν γίνει ήδη κινητοποιήσεις προκειμένου να στηριχθούν όλοι όσοι εργάζονται στο χώρο της τέχνης και έχουν πληγεί από τα περιοριστικά μέτρα. Αρχικά η κινητοποίηση έγινε άμεσα μέσα από τα social media, όπως για παράδειγμα να τοποθετείται το bannder “SUPPORT ART WORKERS” στη φωτογραφία του προφίλ μας, ως και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε κεντρικές πλατείες της χώρας.

 

ArtScript: Ποια θεωρείτε ότι είναι η στάση της πολιτείας –ανεξαρτήτου κυβερνήσεως- απέναντι στην τέχνη, τα τελευταία χρόνια;          

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Γενικότερα η τέχνη είναι ένας χώρος, όπου ο δημιουργός κατά κανόνα επενδύει περισσότερα απ’ όσα θα αποκομίσει. Σε ολόκληρη τη διαδικασία ο καλλιτέχνης καλείται να επενδύσει ο ίδιος σε χρόνο, υλικά, χώρο κ.λ.π. μη γνωρίζοντας την ανταπόκριση που θα έχει το έργο του στο κοινό. Θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου να υπάρχουν περισσότεροι δημόσιοι φορείς που να ενισχύουν την καλλιτεχνική δημιουργία με ποικίλους τρόπους, ειδικά σε μία χώρα που η ταυτότητά της είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη πολιτισμική της κληρονομιά.

 

ArtScript: Πως βλέπετε το μέλλον των καλλιτεχνών και της τέχνης γενικότερα, μετά το πέρας του κινδύνου του Covid-19;

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Τα προβλήματα και η ανασφάλεια στην οποία ζουν όσοι έχουν πάρει το ρίσκο να βιοπορίζονται αποκλειστικά από την καλλιτεχνική τους δημιουργία ήταν, είναι και θα είναι έντονα. Σίγουρα όμως πιστεύω πως τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας θα πλήξουν ακόμα πιο έντομα τον καλλιτεχνικό χώρο, σε τέτοιο βαθμό που αρκετοί δε θα μπορέσουν να συνεχίσουν να εργάζονται στο χώρο, στον οποίο ανήκουν.

 

ArtScript: Πέρα από τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης, ο Covid-19 είναι ένα υπαρκτό και αντικειμενικό πρόβλημα, το οποίο δημιουργεί και πρακτικά προβλήματα όπως τη μικρή εισροή θεατών στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Έχετε σκεφτεί άλλους εναλλακτικούς τρόπους, όπως να γίνει η δουλειά σας μέσω του ιντερνέτ (με διαφημίσεις ή  κάποιο εισιτήριο), ή με κάποιον άλλο τρόπο;   

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Η αλήθεια είναι πως με το ξεκίνημα των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας ξεκίνησαν αρκετές νέες ιδέες προβολής καλλιτεχνικού έργου με ψηφιακό τρόπο, ωστόσο εγώ προσωπικά θεωρώ τη τέχνη ως κάτι διαδραστικό, όπου η φυσική παρουσία, ο διάλογος, ο χώρος και ο χρόνος, η σχέση κοινού και δημιουργού είναι μέρη του έργου, το καθορίζουν και καθορίζονται από αυτό και για αυτό ελπίζω πως σύντομα θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε όπως πριν.

 

ArtScript: Τι ρόλο μπορεί να παίξει η τέχνη στις μέρες που ζούμε σήμερα, με τον Covid-19, (τον εγκλεισμό, το φόβο, το άγχος, την απώλεια της εργασίας);      

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Η αλήθεια είναι πως ήταν ένα σχήμα οξύμωρο η κατάσταση. Από τη μία βρέθηκαν οι καλλιτέχνες ξεκρέμαστοι και ανήμποροι να εργαστούν, απ’ την άλλη η βασική συντροφιά και απασχόληση των περιορισμένων ανθρώπων ήταν η επαφή με τη τέχνη (ταινίες, μουσική, βιβλία κλπ.) Μην ξεχνάμε πως η τέχνη καλύπτει εκείνο το κενό της ανθρώπινης ύπαρξης, που δεν μπορεί να αγγίξουν οι επιστήμες και η λογική. Έτσι λοιπόν σε μια κατάσταση υπαρξιακής αβεβαιότητας η τέχνη έχει πρωταγωνιστικό ρόλο.

 

ArtScript: Στις μέρες μας η επαφή των καλλιτεχνών με το κοινό είναι μεγαλύτερη και ευκολότερη. Πως νιώθετε ότι ανταποκρίνεται το κοινό στα αιτήματα σας, σας στηρίζουν;          

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Σίγουρα θεωρώ πως το κοινό αντιλαμβάνεται το πλήγμα και είναι πρόθυμο να στηρίξει τα αιτήματα των καλλιτεχνών. Ωστόσο σε μία κατάσταση όπου οι εργαζόμενοι στη πλειοψηφία των χώρων έχουν πληγεί με κάποιο τρόπο, σίγουρα προτεραιότητα του καθενός είναι να βρει λύσεις αρχικά για τον εαυτό του και ύστερα να ασχοληθεί με τους υπόλοιπους κλάδους.

 

ArtScript: Έχετε σκεφτεί στην περίπτωση που δεν εισακουστούν τα αιτήματα σας, πως θα ανταπεξέλθουν οι καλλιτέχνες και τα συναφή επαγγέλματα;   

Χριστίνα Σύλβια Σημαντήρα: Το πλήγμα θα είναι μεγάλο και πολλοί θα είναι αυτοί που θα βρεθούν σε αδιέξοδο. Ωστόσο οφείλω να ομολογήσω πως οι καλλιτέχνες ανέκαθεν έχουν να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα και ανασφάλεια και έχουν μάθει να αγωνίζονται με επιμονή και πίστη και μέσα από αυτές τις δυσκολίες ίσως να γεννηθούν και νέες ιδέες και να ανοίξουν νέοι δρόμοι.

 

-/-/-/-/-/-/-/-

 

Γιώργος Σιφάκης

Ηλεκτρολόγος - Φωτιστής

 

ArtScript: Τις τελευταίες μέρες έχουν ξεκινήσει κινητοποιήσεις από τους καλλιτέχνες με σκοπό τη στήριξη τους από την πολιτεία, εν μέσω πανδημίας Covid-19. Ποιος είναι ο σκοπός των κινητοποιήσεων των επαγγελμάτων του καλλιτεχνικού χώρου;

Γιώργος Σιφάκης: Σκοπός των κινητοποιήσεων είναι να μάθει η πολιτεία και η κοινωνία ότι και ο καλλιτέχνης είναι εργαζόμενος και όχι χομπίστας και πολλές φορές σε δύσκολες συνθήκες, και έχει και αυτός την ίδια αγωνία για το μετά και για την διαβίωσή του όπως κάθε εργαζόμενος που έχει πληγεί από τον Covid- 19.

 

ArtScript: Ποια είναι τα επαγγέλματα που έχουν πληγεί περισσότερο και συμπεριλαμβάνονται στα αιτήματα;                                                                    

Γιώργος Σιφάκης: Όλα τα καλλιτεχνικά και περί αυτών επαγγέλματα έχουν πληγεί, βέβαια τα επαγγέλματα που έχουν να κάνουν με παρακολούθηση από κοινό περισσότερο (ηθοποιοί, τραγουδιστές, μουσικοί, τεχνικοί στα θεάματα κ.λ.π.).

 

ArtScript: Τι μέτρα έχει πάρει μέχρι στιγμής η κυβέρνηση για τους καλλιτέχνες;   

Γιώργος Σιφάκης: Τα μέτρα τα οποία έχουν παρθεί ως τώρα τα  θεωρώ προσωρινά, δεν υπάρχει ένα σχέδιο για το άμεσο μέλλον.  

 

ArtScript: Σκέφτεστε ως καλλιτέχνες να κάνετε άλλες κινητοποιήσεις και με ποια μορφή θα μπορούσαν να γίνουν;   

Γιώργος Σιφάκης: Πρέπει να γίνουν και άλλες κινητοποιήσεις, αν όχι γενικές σε κεντρικά σημεία μικρότερες κινητοποιήσεις σε περισσότερα σημεία (κινητοποίηση δρώμενο στο Θησείο, Μοναστηράκι, πλ. Χαλανδρίου, πλ. Κυψελης ) την ίδια ώρα, την ίδια στιγμή σε κάθε γειτονιά.   

 

ArtScript: Ποια θεωρείτε ότι είναι η στάση της πολιτείας –ανεξαρτήτου κυβερνήσεως- απέναντι στην τέχνη, τα τελευταία χρόνια;          

Γιώργος Σιφάκης: Απαξιωτική, εκτός των κάποιων επιχορηγήσεων δεν υπάρχει καμιά μερίμνα.

 

ArtScript: Πως βλέπετε το μέλλον των καλλιτεχνών και της τέχνης γενικότερα, μετά το πέρας του κινδύνου του Covid-19;

 Γιώργος Σιφάκης: Θέλω να είμαι αισιόδοξος και ότι θα βγει πιο δυνατή και η τέχνη και οι καλλιτέχνες, μην ξεχνάμε ότι το  θέατρο  και η μουσική άντεξε και αντέχει 2500 περίπου χρονιά πέρασε μέσα από πολέμους, από δυστυχία, κοινωνικές ανακατατάξεις κ.α. γιατί πάντα κάτι είχε να πει.

 

ArtScript: Πέρα από τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης, ο Covid-19 είναι ένα υπαρκτό και αντικειμενικό πρόβλημα, το οποίο δημιουργεί και πρακτικά προβλήματα όπως τη μικρή εισροή θεατών στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Έχετε σκεφτεί άλλους εναλλακτικούς τρόπους, όπως να γίνει η δουλειά σας μέσω του ιντερνέτ (με διαφημίσεις ή  κάποιο εισιτήριο), ή με κάποιον άλλο τρόπο;   

Γιώργος Σιφάκης: Αν και διαφωνώ στη θέαση παραστάσεων μέσω ίντερνετ θα το δεχόμουν μόνο για λόγους ασφαλείας κοινού.

 

ArtScript: Τι ρόλο μπορεί να παίξει η τέχνη στις μέρες που ζούμε σήμερα, με τον Covid-19, (τον εγκλεισμό, το φόβο, το άγχος, την απώλεια της εργασίας);      

Γιώργος Σιφάκης: Δεν χρειαζόταν ο Covid-19  για να καταλάβει η τέχνη τα συναισθήματα, τις αγωνίες και τις φοβίες του ανθρώπου, έχει μιλήσει και είναι λυτρωτικό και ηρεμιστικό το να βλέπεις ότι και κάποιος σαν και εσένα είχε την ίδια αγωνία, φόβο, άγχος, μπορεί και αιώνες πριν.

 

ArtScript: Στις μέρες μας η επαφή των καλλιτεχνών με το κοινό είναι μεγαλύτερη και ευκολότερη. Πως νιώθετε ότι ανταποκρίνεται το κοινό στα αιτήματα σας, σας στηρίζουν;                                                                                                      

Γιώργος Σιφάκης: Το κοινό που παρακολουθούσε ανταποκρίνεται,  το κοινό που δεν παρακολουθούσε όμως βλέπω ότι θέλει να μάθει τι γίνεται και τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον.

 

ArtScript: Έχετε σκεφτεί στην περίπτωση που δεν εισακουστούν τα αιτήματα σας, πως θα ανταπεξέλθουν οι καλλιτέχνες και τα συναφή επαγγέλματα;   
Γιώργος Σιφάκης: Εδώ πρέπει να απαντήσει η πολιτεία αν θέλει να προσθέσει μερικές χιλιάδες ανέργους στον κατάλογο του ΟΑΕΔ. 

 

-/-/-/-/-/-/-/-

 

Δανάη Ρούσσου

Ηθοποιός – Σκηνοθέτις

Απόφοιτη Θεάτρου Τέχνης

 

ArtScript: Τις τελευταίες μέρες έχουν ξεκινήσει κινητοποιήσεις από τους καλλιτέχνες με σκοπό τη στήριξη τους από την πολιτεία, εν μέσω πανδημίας Covid-19. Ποια είναι τα αιτήματα του καλλιτεχνικού χώρου;

Δανάη Ρούσσου: Πρόκειται για μία πρωτοφανή συσπείρωση καλλιτεχνών και εργαζομένων από όλους τους καλλιτεχνικούς χώρους και γι’ αυτό κατά τη γνώμη μου τόσο σπουδαία.

Σας παραθέτω τα αιτήματα των Support Art Workers όπως ακριβώς καταγράφησαν.

 

Α) Στήριξη μισθωτών εργαζόμενων

  1. Επίδομα εργαζόμενων στις τέχνες, επί τη βάσει των 800 ευρώ για 45 ημέρες άρα μηνιαία 533 ευρώ.

Με κριτήρια

  • 2 παραγωγές τα τελευταία 3 χρόνια ΓΙΑ ΑΜΙΓΩΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ (2018, 2019, 2020)
  • 15 ένσημα σε καλλιτεχνικό κλάδο για κάθε χρόνο * / δεκτοί και οι τίτλοι κτήσης για όσους δεν έχουν εισοδήματα πάνω από 10.000 ευρώ ετησίως και έχουν τέτοιου είδους παραστατικά
  • *Το πρώτο είναι το κριτήριο επιλεξιμότητας για επιχορήγηση σχημάτων χορού και θεάτρου από το ΥΠΠΟΑ και το δεύτερο υποχρέωση ελάχιστου αριθμού παραστάσεων σε περίπτωση έγκρισης της επιχορήγησης
  • Είτε απόφοιτοι αναγνωρισμένων καλλιτεχνικών σχολών Ελλάδας και εξωτερικού, είτε εγγεγραμμένοι στα αντίστοιχα Σωματεία
  • * Λόγω της πολυπλοκότητας στον χώρο του Πολιτισμού, όσοι δεν μπορούν να αποδείξουν τα 15 ένσημα και παράλληλα ΔΕΝ έχουν άλλη κύρια εργασία (σε άλλο κλάδο εργασίας και που αποδεικνύεται από την ΕΡΓΑΝΗ), άρα εξαρτώνται αποκλειστικά από την καλλιτεχνική εργασία, μπορούν να αποδείξουν την εργασία τους με προγράμματα, εγγραφή σε σωματείο, κλπ. Εδώ το κριτήριο είναι 3 παραγωγές τα 3 τελευταία χρόνια.
  • Ειδικά για το 2020, αρκεί η ανακοίνωση ένταξης σε καλλιτεχνική παραγωγή (δελτία τύπου, αναρτημένα προγράμματα, ηλεκτρονική αλληλογραφία κτλ) δεδομένου ότι
  • *πολλές συμβάσεις είτε δεν πρόλαβαν να συνταχθούν και υπογραφούν (παραγωγές μετά τις 12/3/2020), είτε περίμεναν να υπογραφούν στην ολοκλήρωση της παραδοσιακής σαιζόν (Κυριακή των ΒαΪων, επί τη βάσει ποσοστών).

ΤΡΟΠΟΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ: οι εταιρείες εκτέλεσης παραγωγής μπορούν να βεβαιώσουν με υπεύθυνη δήλωση τους υπόλοιπους που δεν αναφέρονται (τεχνικούς, εταιρείες κατασκευής, ενοικίασης κλπ.). Οι παραγωγοί μπορούν να βεβαιώσουν με υπεύθυνη δήλωση τις παραγωγές που οργάνωναν με αναλυτικό κατάλογο όλων των συντελεστών σε όλα τα πόστα και τις εταιρείες που θα συνεργάζονταν. (Κατά το πρότυπο εγγραφής μελών στους κατά τόπους Δικηγορικούς Συλλόγους)

  • Για τους ΤΕΧΝΙΚΟΥΣ και ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ (ταξιθέτες, ταμίες, εκτέλεση παραγωγής, οργάνωση παραγωγής, ηχολήπτες, κ.ά.) όσοι εργάσθηκαν με κατ’ ελάχιστον 50 ένσημα κατ’ έτος τα τελευταία τρία χρόνια.

2) Επίδομα ανεργίας

  • Αναθεώρηση συνολικού αριθμού ενσήμων που απαιτούνται για επίδομα ανεργίας (δεδομένης της αβέβαιης χρονικής διάρκειας της κρίσης και του ότι «έτρεξαν» κανονικά μόνο 2,5 μήνες εργασίας εντός του 2020)
  • Επίδομα ανεργίας που λαμβάνεται ήδη αναστέλλεται και δεν συμψηφίζεται με το επίδομα στήριξης καλλιτεχνών.
  • Το επίδομα στήριξης δεν καταργεί το δικαίωμα αίτησης για εποχικό επίδομα και δεν συμψηφίζεται με αυτό σε περίπτωση που τα μέτρα επεκταθούν και κατά την περίοδο καταβολής του εποχικού επιδόματος.
  •  Το εποχικό επίδομα δίνεται στους εργαζόμενους στις Τέχνες χωρίς μίνιμουμ ένσημα, διατηρείται όμως το μάξιμουμ (210).

3) Ειδικές διατάξεις

  • Να αφαιρεθεί από τις προϋποθέσεις λήψης επιδόματος στήριξης προηγούμενων ΠΝΠ, ο όρος πως όσοι έχουν πάρει όποιου είδους επιδότηση από τον ΟΑΕΔ κατά το πρώτο τετράμηνο του 2020 (01/01/2020 – 30/04/2020) αυτομάτως αποκλείονται από το επίδομα των 800€
  • Να καταργηθεί το μέτρο ένταξης στο επίδομα των 800 ευρώ για καλλιτέχνες αναλογικά με το ποιος πήρε το εποχικό επίδομα έτους 2019.

Εκπτώσεις, απαλλαγές, γενικότερη προστασία

  • Έκπτωση ενοικίου στους εργαζόμενους στις τέχνες που δικαιούνται επίδομα
  • Προστασία της πρώτης κατοικίας, υπαγωγή χωρίς καμία εξαίρεση στο άρθρο 72 του Ν.4605/2019, όπως επεκτάθηκε και την τελευταία ΠΝΠ- Άρθρο Πρώτο αυτής)
  • απαγόρευση διακοπής παροχής υπηρεσιών λόγω οφειλών στους παρόχους ύδρευσης, ηλεκτρισμού και τηλεπικοινωνίας – έκπτωση κατά 50% των λογαριασμών κατανάλωσης και εφαρμογή έως τον Σεπτέμβριο (εφαρμόζοντας αναλογικά το τελευταίο άρθρο της ΠΝΠ για τον πάροχο DIGEA).

Εξαιρέσεις από τα μέτρα

– συνταξιούχοι εργαζόμενοι στις τέχνες.
– ΕΙΔΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ για τους χαμηλοσυνταξιούχους. Οικονομική ενίσχυση έως του ποσού των 533 ευρώ μηνιαίως.
– Εργαζόμενος με δύο ή περισσότερους εργοδότες, δικαιούται επίδομα στήριξης μόνο για έναν από αυτούς.
– Εργαζόμενος που παίρνει επίδομα από άλλο κλάδο πλην Τεχνών, καλύπτεται από την ισχύουσα νομοθεσία
– Εργαζόμενοι που έχουν σύμβαση σε οπτικοακουστικές παραγωγές (τηλεοπτικά γυρίσματα, κινηματογραφικά γυρίσματα) εφόσον αυτές πραγματοποιηθούν εντός του διαστήματος που ισχύουν τα μέτρα περιορισμού. Δυνατότητα ένταξης στα μέτρα μετά το πέρας των γυρισμάτων και μέχρι την άρση των περιορισμών.

Αποζημίωση εργαζομένων σε κρατικούς ή εποπτευόμενους φορείς

(Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ, Δημοτικά Φεστιβάλ ανά την Ελλάδα, συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα)

  • Δεδομένου ότι ναι μεν οι φορείς αυτοί θα χάσουν μεγάλο ποσοστό των εσόδων τους από τα εισιτήρια, ταυτόχρονα όμως θα έχουν μεγάλη μείωση στις λειτουργικές τους δαπάνες, ζητούμε:
  • Από τον συνολικό προϋπολογισμό του κάθε φορέα να διατεθεί ποσοστό 60 % της συμφωνημένης αμοιβής για όλες τις παραγωγές στις εκάστοτε εταιρείες παραγωγής. Ακόλουθα οι εταιρείες παραγωγής εξοφλούν το ίσο ποσοστό αμοιβής στους καλλιτέχνες και συντελεστές.
  • Αυτό ισχύει και για τις περιπτώσεις συμπαραγωγών με ιδιώτες. Ο δημόσιος φορέας καλύπτει το παραπάνω ποσοστό εξ ολοκλήρου.
  • Σε περίπτωση που οι παραγωγές γίνουν σε μεταγενέστερη ημερομηνία και ΕΝΤΟΣ του 2020, εκταμιεύεται η υπόλοιπη συμφωνημένη αμοιβή.
  • Δέσμευση όλων των φορέων να ανακοινώσουν σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού έως τις 31/5/2020 την πραγματοποίηση ή όχι και ποιών εκδηλώσεων των θερινών φεστιβάλ με απώτατο όριο πραγματοποίησής τους τις 30/9/2020.
  • Αν οι εκδηλώσεις πραγματοποιηθούν μετά τις 30/9/2020, θα πρέπει να αποζημιωθούν εκ νέου οι εργαζόμενοι.
  • Η αποζημίωση από τον κρατικό φορέα συμψηφίζεται με το επίδομα στήριξης εργαζομένων στις Τέχνες που λαμβάνει ο εργαζόμενος μέχρι και την πραγματοποίηση της εκάστοτε παραγωγής. Έπειτα από την πραγματοποίησή της, ο εργαζόμενος λαμβάνει το επίδομα έως και την άρση των περιοριστικών μέτρων.

Στήριξη των αυτοαπασχολούμενων στις τεχνες

  • (όπως οι σκηνοθέτες, μουσικοί, εικαστικοί, παραγωγοί κ.ά.)
    ΑΠΑΛΛΑΓΗ τους από την καταβολή εισφορών για την ατομική ασφάλιση, χωρίς απώλεια συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων
  • ΑΠΑΛΛΑΓΗ από τέλος επιτηδεύματος, προκαταβολή φόρου και εισφορά αλληλεγγύης
  • ΕΝΤΑΞΗ στα παραπάνω μέτρα στήριξης των μισθωτών

Στήριξη επιχειρήσεων

  • ΕΝΤΑΞΗ ΑΜΚΕ, ΚΟΙΝΣΕΠ, ΙΚΕ, ΟΕ, ΕΕ, Προσωπικών εταιρειών, συνεταιρισμών, συλλόγων, κτλ στο επίδομα των 800 ευρώ για τις επιχειρήσεις,
  • με τις ισχύουσες λοιπές προϋποθέσεις κατ’ αναλογία της ειδικής στήριξης 800 ευρώ σε αυτοαπασχολούμενους και ιδιοκτήτες εταιρειών
  • Το επίδομα δεν καταβάλλεται προσωποπαγώς στον διαχειριστή / κάτοχο όποιας εταιρείας, αλλά στο ΑΦΜ της εκάστοτε εταιρείας

ΓΙΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΟΛΩΝ:

  • Να ανοίξει το ΜΗΤΡΩΟ του Υπουργείου Πολιτισμού για εγγραφή όσων εταιρειών δεν έχουν κάνει ακόμα την εγγραφή τους, εντός του Μαΐου και για ένα μήνα, προκειμένου να ολοκληρωθεί ομαλά η καταγραφή από τις υπηρεσίες του Υπουργείου.
  • ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ και ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ ΦΟΡΟΥ για τις επιχειρήσεις με καλλιτεχνικό ΚΑΔ
  • Έκπτωση ενοικίου κατά 40% και εφαρμογή του μέτρου περί απαγόρευσης διακοπής παροχής υπηρεσιών ηλεκτρικού, ύδρευσης κλπ.
  • Αναστολή είσπραξης οφειλών από ΑΑΔΕ και υποβολή σε ρύθμιση (24 δόσεων) των οφειλών που προέκυψαν από το διάστημα αυτό και για όσο αυτό το διάστημα παρατείνεται.
  • Ένταξη των καλλιτεχνικών επιχειρήσεων στο πρόγραμμα χορήγησης δανείου κεφαλαίου κίνησης της Αναπτυξιακής Τράπεζας ή σε αντίστοιχο πρόγραμμα (και εφόσον υπάρξει πρόγραμμα και υγειονομικό σχέδιο επαναλειτουργίας των χώρων)
  • Δ2) ΕΙΔΙΚΑ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ (θεατρικές αίθουσες, γκαλερί, σχολές χορού, studio καλλιτεχνικών μαθημάτων κ.ά.)
    – Μέτρα ενίσχυσης
    – Σχέδιο υποστήριξής τους: ρευστότητα, φορολογικές / ασφαλιστικές υποχρεώσεις, λογαριασμοί ενέργειας και λειτουργικά έξοδα, ενοίκιο.
  • Ε) ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
    Οδηγίες από το Υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με τη λειτουργία των καλλιτεχνικών σχολών και τις εξετάσεις των τριτοετών σπουδαστών:
    – Πώς εξασφαλίζεται η τηλ – εκπαίδευση; Είναι εφικτή για τεχνικά μαθήματα; Κι αν ναι, είναι δόκιμη;
    – Πτυχιακές εξετάσεις; Πότε θα γίνουν και πώς θα πραγματοποιηθούν;
    – Πώς εξασφαλίζεται η αμοιβή των καθηγητών;
    – Πώς στηρίζονται οι σχολές ως επιχειρήσεις δεδομένου ότι ήδη πολλοί μαθητές δεν πληρώνουν τα δίδακτρα; Υπάρχει κάποιο σχέδιο;

Ανοιγμα πολιτιστικών χώρων – πραγματοποίηση εκδηλώσεων

  • Σύσταση επιτροπής απαρτιζόμενη από μέλη κάθε καλλιτεχνικού τομέα που θα συμβουλεύσει / ενημερώσει τους αρμόδιους λοιμωξιολόγους για τις «ιδιαιτερότητες» κάθε τομέα. Προσομοίωση διαδικασιών καλλιτεχνικής παραγωγής και όχι γραπτές ή προφορικές ερωτήσεις που απαντώνται από την επιτροπή.
  • Επίσης στην επιτροπή, συμβουλευτικά και αντιπρόσωποι των ενώσεων παραγωγών πολιτιστικών εκδηλώσεων και των κατά φορέα αρμόδιων χώρων / κοινού. Τεστ προσομοίωσης για υποδοχή / ροή κοινού ώστε το πρωτόκολλο που θα εφαρμοστεί να είναι το ασφαλέστερο δυνατό.
    – Κατάρτιση πλάνου για το ΠΩΣ θα διασφαλιστεί η ασφάλεια κατά την διεξαγωγή των εκδηλώσεων.
    – Να δοθεί επαρκής χρόνος ώστε οι εργαζόμενοι στους πολιτιστικούς χώρους να μάθουν τα νέα πρωτόκολλα. (Όχι συνοπτικές διήμερες επιμορφώσεις που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν)

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ περιόδου 2020-2021

Δεδομένης της αβεβαιότητας και της πληθώρας παραγωγών που έμειναν «στην μέση» είναι πολύ πιθανό οι νέες παραγωγές να γίνουν μετά τα Χριστούγεννα ή και πολύ αργότερα.
– Χρειάζεται οπωσδήποτε διεύρυνση των ημερολογιακών προθεσμιών για την περίοδο 2020- 2021
– Συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών για να μην φορολογηθούν εντός του 2020!
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ για τις επιχορηγημένες παραγωγές που διακόπηκαν στις 12/03/2020 (καλλιτεχνική περίοδος 2019 – 2020)
– Να προβλεφθεί ειδικό κονδύλι για ενδεχόμενες αλλαγές στα καλλιτεχνικά σχήματα (λόγω αλληλοεπικάλυψης παραγωγών ή αδυναμίας συντελεστών για την νέα ημερομηνία διεξαγωγής) καθώς και για την οικονομική επιβάρυνση λόγω εφαρμογής των πρωτόκολλων (καθαρισμός αιθουσών, μέσα απολύμανσης και υγιεινής κοινού, υποχρέωση ενοικίασης μεγαλύτερων χώρων, κ.ά.)

ΕΙΔΙΚΗ ΡΗΤΡΑ
Για όλες τις καλλιτεχνικές παραγωγές, η ευθύνη ακύρωσης οποιασδήποτε παραγωγής λόγω εμφάνισης κρούσματος SARS COV 2 βαρύνει τον κρατικό φορέα που φιλοξενεί την εκάστοτε καλλιτεχνική παραγωγή.

 

ArtScript: Ποια είναι τα επαγγέλματα που έχουν πληγεί περισσότερο και συμπεριλαμβάνονται στα αιτήματα;

Δανάη Ρούσσου: Θα αναφερθώ στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα χωρίς ωστόσο να παραβλέπω ότι έχουν πληγεί και άλλοι εργασιακοί χώροι, ενδεικτικά αναφέρω τον τουρισμό, το χώρο του σεξ, την εστίαση.

Μιλάμε για όλα τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα και όλους όσοι υποστηρίζουν και πλαισιώνουν τεχνικά αυτούς τους χώρους.Τα αιτήματα διαμορφώθηκαν σε συνεργασία με τα σωματεία, με τέτοιο τρόπο ώστε να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες. Παρόλα αυτά επειδή ο κάθε κλάδος τελεί υπό διαφορετικό εργασιακό καθεστώς θεωρώ αδύνατο σε ένα δελτίο να καταφέρεις να συμπεριλάβεις όλες τις παραμέτρους. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι η πρόθεση είναι να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος των αναγκών.

Αφήνω ανοιχτό το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής των αιτημάτων ή προσθήκη νέων, ανάλογα με την εξέλιξη των πραγμάτων.

 

 

ArtScript: Τι μέτρα έχει πάρει μέχρι στιγμής η κυβέρνηση για τους καλλιτέχνες;

Δανάη Ρούσσου: Μηδαμινά. Δόθηκε το επίδομα των 800€ σε ελάχιστους κι αυτό διότι οι προυποθέσεις που τέθηκαν από την κυβέρνηση απέκλεισαν την μεγαλύτερη μερίδα ανθρώπων.

Λαμβάνοντας υπόψιν τους υγειονομικούς κανόνες, τους οποίους κανείς μας δεν επιθυμεί να παραβλέψει, οι καλλιτεχνικοί χώροι (αναφέρομαι στους χώρους του θεάτρου, του χορού και της μουσικής) υφίστανται καθολική ισοπέδωση.

Οφείλεις να λάβεις υπόψιν όλες τις παραμέτρους και τις ιδιομορφίες του κάθε επαγγέλματος και να προσαρμόσεις τα κριτήρια ανάλογα.Τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα βρίθουν τέτοιων ιδιομορφιών σε ότι αφορά συμβάσεις, ένσημα κλπ. άρα είναι εξαιρετικά δύσκολο, για να μην πω αδύνατο, να θέσεις έναν κοινό παρονομαστή και να τους συμπεριλάβεις όλους σε ένα σακούλι. Οφείλεις να μάθεις τις εργασιάκες συνθήκες και ανάγκες και να πράξεις ανάλογα.

Επίσης πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν ότι μέχρι το φθινόπωρο του 20’ (οι πιο δυσοίωνες προβλέψεις αναφέρονται εώς το φθινόπωρο του 21’) πολλοί καλλιτεχνικοί χώροι θα είναι ανενεργοί ή θα  υπολειτουργήσουν. Σε αυτές τις συνθήκες είναι αδύνατον να καταφέρουν να απορροφηθούν όλες αυτές οι χιλιάδες εργαζομένων. Άρα επιβάλλεται να υπάρξει πρόβλεψη για τους επόμενους μήνες.

 

ArtScript: Σκέφτεστε ως καλλιτέχνες να κάνετε άλλες κινητοποιήσεις και με ποια μορφή θα μπορούσαν να γίνουν;

Δανάη Ρούσσου: Γινόνται κινητοποιήσεις.Η πρώτη μαζική έγινε την 7η Μαίου και η δεύτερη την 21η Μαίου. Στο ενδιάμεσο έχουν γίνει διάφορες κινήσεις συμβολικού χαρακτήρα.

Το ζήτημα είναι αν θα υπάρξει ανταπόκριση. Διότι η κυβέρνηση μέχρι τώρα κρατά διπλωματική στάση, χωρίς ουσιαστική βοήθεια.

Το άλλο ζήτημα αφορά στη δική μας στάση. Είναι πολύ σημαντικό να κρατήσουμε ενότητα και σεβασμό μεταξύ μας. Το λέω καθώς ήδη έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα δείγματα διάσπασης. Είναι τρομερά σημαντικό να μην επιτρέψουμε να ξεφουσκώσει όλο αυτό.

Είναι δύσκολη η ομοφωνία χιλιάδων ανθρώπων. Ιδιαίτερων ανθρώπων. Και αντιλαμβάνομαι ότι τα κίνητρα σε κάθε περίπτωση διαφέρουν. Το σίγουρο όμως είναι ότι εκεί έξω υπάρχουν άνθρωποι με σοβαρότατο πρόβλημα επιβίωσης. Σε αυτό πρέπει να σταθούμε και γι’ αυτό οφείλουμε να παλέψουμε.

 

ArtScript: Ποια θεωρείτε ότι είναι η στάση της πολιτείας –ανεξαρτήτου κυβερνήσεως- απέναντι στην τέχνη, τα τελευταία χρόνια;

Δανάη Ρούσσου: Ο χώρος της Τέχνης χαίρει εκτίμησης σε θεωρητικό επίπεδο παρόλο που οι περισσότεροι είμαστε αποδέκτες της. Δε νομίζω ότι κανείς ποτέ της έχει δώσει την αξία και την υποστήριξη που της πρέπει, έμπρακτα. Στη χώρα μας η  τέχνη είναι μία ακαθόριστη, αφηρημένη έννοια, κάτι σαν σύγχρονο γλυπτό που κανείς δεν είναι σε θέση να το αξιολογήσει.

Αυτή η στάση ωστόσο παρατηρείται και σε άλλους σημαντικότατους τομείς όπως η παιδεία, τα περιβαλλοντικά. Γενικά υπάρχει τάση ισοπέδωσης.

 

ArtScript: Πως βλέπετε το μέλλον των καλλιτεχνών και της τέχνης γενικότερα, μετά το πέρας του κινδύνου του Covid-19;

Δανάη Ρούσσου: Καταρχάς δεν ξέρουμε την τροπή των πραγμάτων σε σχέση με τον ιό. Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για το μετά. Νομίζω πως πρέπει να κινούμαστε βήμα το βήμα. Ωστόσο το μέλλον των ανθρώπων της τέχνης προβλέπεται δυσοίωνο. Θεωρώ πως ο ιός θα αποτέλέσει  για ακόμη μία φορά  δικαιολογία για άθλιες εργασιακές συνθήκες, κάτι που συνέβη και στην 10ετή κρίση που πέρασε η χώρα. Άλλωστε βρισκόμαστε προ των πυλών μιας νέας κρίσης.

Το ζήτημα είναι ότι τέτοιου είδους καταστάσεις  φέρνουν στην επιφάνεια προβλήματα και παθογένειες ετών. Γι’ αυτό περίοδοι σαν αυτή είναι εξαιρετικά σημαντικές. Διότι προσφέρονται για ανασύσταση και αναδιαμόρφωση. Αυτή την ευκαιρία οφείλουμε να μην τη χάσουμε.

 

ArtScript: Πέρα από τα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης, ο Covid-19 είναι ένα υπαρκτό και αντικειμενικό πρόβλημα, το οποίο δημιουργεί και πρακτικά προβλήματα όπως τη μικρή εισροή θεατών στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Έχετε σκεφτεί άλλους εναλλακτικούς τρόπους, όπως να γίνει η δουλειά σας μέσω του ιντερνέτ (με διαφημίσεις ή  κάποιο εισιτήριο), ή με κάποιον άλλο τρόπο;

Δανάη Ρούσσου: Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για μέτρα στήριξης της κυβέρνησης, είναι τουλάχιστον αστείο. Η νέα διαμόρφωση επαναλειτουργίας που προτείνεται, δηλαδή άνοιγμα συγκεκριμένων χώρων με τρομερά περιοριστικούς όρους, με 40% πληρότητα και λοιπά, μάνι μάνι αφήνει εκτός το 80% των ανθρώπων της τέχνης. Κανένας παραγωγός δεν θα χρηματοδοτήσει παραγωγές υπό αυτές τις συνθήκες. Καμία ομάδα δε θα καταφέρει να επιβιώσει.

Οι καλλιτέχνες είναι ευπροσάρμοστα όντα και ευρηματικά. Σίγουρα θα γίνουν κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Σε καμία όμως περίπτωση αυτό δεν αφορά το σύνολο των καλλιτεχνών και των ανθρώπων της τέχνης και σε καμία περίπτωση δεν αντικαθίσταται η φυσική παρουσία σε τέχνες όπου αυτή απαιτείται.

 

ArtScript: Τι ρόλο μπορεί να παίξει η τέχνη στις μέρες που ζούμε σήμερα, με τον Covid-19, (τον εγκλεισμό, το φόβο, το άγχος, την απώλεια της εργασίας);  

Δανάη Ρούσσου: Είναι εντυπωσιακό αυτό που συνέβη διότι ένα γεγονός έθεσε όλη την ανθρωπότητα σε κοινό παρονομαστή. Μόνον ο θάνατος εξομοιώνει τους ανθρώπους.

Η Τέχνη λοιπόν, ως μια μορφή αθανασίας, για ακόμη μια φορά απέδειξε τη θέση και το ρόλο της ως μέσο ανακούφισης. Καθώς σχεδόν όλοι οι άνθρωποι (αναφέρομαι σε κοινωνίες ή σε ανθρώπους με πρόσβαση στα τεχνολογικά μέσα) κρατήθηκαν από αυτήν.

Η Τέχνη δεν μας έχει ανάγκη εμείς την έχουμε.

 

ArtScript: Στις μέρες μας η επαφή των καλλιτεχνών με το κοινό είναι μεγαλύτερη και ευκολότερη. Πως νιώθετε ότι ανταποκρίνεται το κοινό στα αιτήματα σας, σας στηρίζουν;  

Δανάη Ρούσσου: Δεν ξέρω τι λογίζεται ως στήριξη. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι μία μεγάλη μερίδα πληθυσμού, εξωκαλλιτεχνική  έχει επίσης πληγεί δεν μπορώ να φανταστώ πως ακριβώς μπορεί το κοινό να βοηθήσει. Σε πρώτο χρόνο θα έλεγα πως είναι σημαντικό να γνωρίσει τις δυσκολίες μας και να τις κατανοήσει. Ίσως τότε να δείξει μεγαλύτερο σεβασμό και ευαισθησία σε αιτήματα όπως παραδείγματος χάριν αυτά των πνευματικών δικαιωμάτων. Παρόλα αυτα νομίζω ότι ο καθείς μετράει τις πληγές του κλάδου ή του οίκου του. Και πολύ φοβάμαι ότι θα επιστρέψουμε   στο σώζον εαυτό σωθήτο.

 

ArtScript: Έχετε σκεφτεί στην περίπτωση που δεν εισακουστούν τα αιτήματα σας, πως θα ανταπεξέλθουν οι καλλιτέχνες και τα συναφή επαγγέλματα;   

Δανάη Ρούσσου: Δεν πιστεύω ότι θα εισακουστούμε. Προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι τα πράγματα θα φτάσουν σε σημεία τέτοιας αγριότητος που δεν θα είμαστε σε θέση να κάνουμε θεωριτικές και πολιτισμένες συζητήσεις. Εν ολίγοις προβλέπω ότι βαδίζουμε σε τρομακτικές δυσκολίες και όταν γίνουμε άγριοι, ο κανιβαλισμός θα είναι μονόδρομος. Και τότε θα έχουμε αποτύχει πλήρως. Είμαστε πολύ κοντά. Ας προστατευτούμε κι ας μας προστατεύσουν οι άνθρωποι που γι’ αυτό εκλέχθηκαν. Ή μήπως όχι;

 

#SupportArtWorkers