Αφιέρωμα στον Κινηματογράφο

 

Το καλοκαίρι έχει κάνει για τα καλά την εμφάνιση του, αν και μας επιφυλάσσει και από καμιά μπόρα και τα θερινά cinema ανοίγουν προβάλλοντας ταινίες. Ποιός από εμάς δεν αγαπάει τον κινηματογράφο και τα ταξίδια που κάνουμε ως αόρατοι συνταξιδιώτες με τους ήρωες των ταινιών; Υπάρχουν πολλά είδη ώστε να καλύπτονται όλα τα γούστα, ταινίες για παιδιά, για εφήβους για ενήλικες, ταινίες με διάσημους πρωταγωνιστές αλλά και αυτές που ξεχωρίσουν για την υπόθεση τους. Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος ανθίζει τα τελευταία χρόνια ενώ και ελληνικές ταινίες ξεχωρίζουν μπαίνοντας σε κινηματογραφικές αίθουσες ξένων χωρών και κερδίζοντας βραβεία. Άνθρωποι που εργάζονται στον κινηματογράφο, μας δίνουν τις απαντήσεις τους βάσει των γνώσεων και των εντυπώσεων που έχουν αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια.       

 

ArtScript Blog: Ποια είδη ταινιών έχουν τη μεγαλύτερη προσέλευση στον κινηματογράφο και πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το όνομα του σκηνοθέτη ή των διάσημων ηθοποιών;

Κυρία Μαρία Βερνίκου (Διευθύντρια Κινηματογραφικής Διανομής Ταινιών ODEON): Στους μονούς κινηματογράφους με τις μονές αίθουσες που παίζονται ταινίες σινεφίλ, έχουν μεγαλύτερη προσέλευση σινεφίλ θεατές. Στους πολυκινηματογράφους τώρα πάει περισσότερο η νεολαία. Όσον αφορά τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς, ο σκηνοθέτης θα τραβήξει περισσότερο στο κοινό των σινεφίλ ταινιών. Ο συνδυασμός σκηνοθέτη και ηθοποιών παίζει ρόλο στους πολυκινηματογράφους, και γενικά ναι, τα ονόματα τραβάνε, αν έχεις ένα όνομα μέσα σίγουρα παίζει ρόλο!   

 

ArtScript Blog: Οι ελληνικές ταινίες τι απήχηση έχουν στο ελληνικό κοινό;

Ηλίας Γεωργιόπουλος (Διευθυντής στο cinema Δαναός): Εξαρτάται από την περίπτωση και από ποια ταινία, μπορεί να έχουν τεράστια απήχηση, αλλά μπορεί να έχουν και πολύ μικρή απήχηση. Δηλαδή ενώ βλέπουμε σε άλλες χώρες της Ευρώπης το ντόπιο προϊόν να είναι στις πρώτες θέσεις των box office, στην Ελλάδα δε συμβαίνει το ίδιο δυστυχώς. Μόνο όταν σκάει μία φορά κάθε δύο τρία χρόνια μια τεράστια επιτυχία, όπως για παράδειγμα είναι οι ταινίες του Παπακαλιάτη ή η Ρόζα της Σμύρνης. Δεν πάνε καλά οι καλλιτεχνικές ταινίες. Όσο για τα remake παλαιότερων ελληνικών ταινιών, αν και έχουν καιρό να βγουν στους κινηματογράφους, έχουν κάποια απήχηση στα εισιτήρια αλλά εξαρτάται και πάλι από την περίπτωση.     

 

ArtScript Blog: Η γλώσσα μιας ταινίας πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στα εισιτήρια που θα κόψει στους κινηματογράφους;

Κώστας Σπανός (τεχνικός στo Cine Ideal): Κατά τη γνώμη μου δεν παίζει ρόλο η γλώσσα μιας ταινίας, αντιθέτως σημαντικό είναι το σενάριο, οι ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης που έχει κάνει την ταινία. Αν μια ταινία είναι καλή δεν έχει σημασία σε ποια γλώσσα μιλάει, άλλοι λόγοι θα είναι αυτοί που θα τραβήξουν τον κόσμο να την παρακολουθήσει. 

 

ArtScript Blog: Ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος έχει κερδίσει έδαφος στις προτιμήσεις του κοινού, σε ποιο λόγο οφείλεται ότι η μέχρι πριν από λίγα χρόνια παντοκρατορία του Hollywood έχει καμφθεί;

Παναγιώτης Μπαλτήρας (site YouRate): Δεν ξέρω τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο, αλλά με βάση τα στοιχεία του ελληνικού box office κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να συμβαίνει στη χώρα μας.

 

ArtScript Blog: Οι ταινίες ποιας ευρωπαϊκής χώρας βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας των προτιμήσεων του κοινού;

Κώστας Σπανός (τεχνικός στo Cine Ideal): Πιστεύω οι γαλλικές, ειδικά αυτή τη χρονιά οι γαλλικές ταινίες πήγανε πολύ καλά. Όμως εξίσου καλά πηγαίνει και ο ισπανικός κινηματογράφος, αν και όπως έχω ήδη πει φέτος ήταν η χρονιά του γαλλικών ταινιών. Θα μου επιτρέψετε να προσθέσω ότι δεν πρέπει να στεκόμαστε μόνο στον ευρωπαϊκό η στον αμερικανικό κινηματογράφο, έχουμε δει ταινίες να ξεχωρίσουν από διάφορα μέρη του κόσμου, και ως παράδειγμα θα αναφέρω τον ιρανικό κινηματογράφο.

 

ArtScript Blog: Υπάρχει ή υπάρχουν ηλικιακά γκρουπ που πηγαίνουν περισσότερο στον κινηματογράφο;

Κυρία Ιωάννα Παναγιωτίδου (Head of Distribution ROSEBUD.21): Το σινεμά σίγουρα δεν έχει ηλικία αφού μπορεί να γίνει αγαπημένη συνήθεια για όλους!  Παρόλα αυτά τα εισιτήρια δείχνουν ότι πιο πολύ πηγαίνουν σινεμά μικρά παιδιά (4- 9 ετών) σε ταινίες κινουμένων σχεδίων μεταγλωττισμένες στα ελληνικά μαζί με τους γονείς τους, νέοι (17+) σε πολυκινηματογράφους κυρίως για να δουν blockbusters από τα studio της Αμερικής  και οι 35+ που διαλέγουν και ταινίες από όλο τον κόσμο πολυβραβευμένων σε φεστιβάλ ή μη. Είναι και το γκρουπ που αγαπάει πολύ το θερινό σινεμά!

 

ArtScript Blog: Ανάλογα με την ηλικία μπορεί να υπάρχει συγκεκριμένη προτίμηση σε κάποιο είδος ταινίας ή ο «οποιοσδήποτε» μπορεί να δει «οτιδήποτε»;

Κυρία Μαρία Βερνίκου (Διευθύντρια Κινηματογραφικής Διανομής Ταινιών ODEON): Υπάρχουν ηλικιακά target group. Στα παιδικά πάνε τα παιδιά μικρότερης ηλικίας. Το δεύτερο ηλικιακό target group που είναι από 14-24, και που ανήκουν οι έφηβοι και οι πιο νεαρές ηλικίες προτιμάνε τα blockbusters. Το τρίτο από 25-40 πάει σε πιο ιδιαίτερες ταινίες και λιγότερο σε blockbusters. Όσο για το τελευταίο από 45 και πάνω είναι θέμα κινηματογραφικής κουλτούρας!     

 

ArtScript Blog: Η οικονομική κρίση επηρέασε θετικά ή αρνητικά την προσέλευση του κοινού στις αίθουσες των σινεμά;  

Κυρία Ιωάννα Παναγιωτίδου (Head of Distribution ROSEBUD.21): Το εισιτήριο του σινεμά προσαρμόστηκε αμέσως στην κρίση με μείωση της τιμής του και πολλές άλλες προσφορές, παραμένοντας μια από τις πιο οικονομικές ολοκληρωμένες εξόδους. Το κοινό έχει αποδείξει πως όταν βγει μια ταινία που θέλει να δει στο σινεμά, θα τη δει στο σινεμά.

 

ArtScript Blog: Τα τελευταία χρόνια το Netflix έχει μπει στη ζωή του Έλληνα θεατή. Θεωρείτε ότι έχει επηρεάσει, μειώνοντας την προσέλευση του κοινού στους κινηματογράφους;

Παναγιώτης Μπαλτήρας (site YouRate): Σίγουρα ναι, αλλά νομίζω λιγότερο σε σχέση με την πειρατεία. Πάντως θεωρώ θετικό το να μπορεί να επιλέξει  κάποιος το που θα δει την ταινία της αρεσκείας του.

 

ArtScript Blog: Έχουν βγει σποτάκια για την πειρατεία των ταινιών (ενώ έχουμε ήδη αντιληφθεί τη ζημιά που έχει γίνει από την πειρατεία στη μουσική). Πόσο μεγάλη είναι η ζημιά που έχει προκληθεί στον κινηματογράφο από τις ταινίες που κυκλοφορούν ‘‘ελεύθερες’’ στο διαδίκτυο; Θα είχατε να προτείνετε κάτι σε όσους κατεβάζουν παράνομα ταινίες;

Ηλίας Γεωργιόπουλος (Διευθυντής στο cinema Δαναός): Είναι τεράστια η ζημιά, σε συνδυασμό και με το Netflix και με όλες τις άλλες πλατφόρμες και με το πόσο εύκολο είναι να δεις μια ταινία στο ίντερνετ, ο κινηματογράφος έχει πάθει μεγάλη ζημιά. Όσον αφορά το δεύτερο ερώτημα σας, δεν μπορώ να προτείνω εγώ κάτι σε όσους κατεβάζουν ταινίες, το θέμα είναι να μην μπορούν να έχουν πρόσβαση σε παράνομα sites, οπότε όπως καταλαβαίνετε είναι θέμα νομοθεσίας. Ο πελάτης αν βρει κάτι ελεύθερο στο ίντερνετ θα το κατεβάσει, λίγοι είναι εκείνοι που δε θα το κάνουν, το θέμα είναι να μην μπορούν να το βρούνε.   

 

ArtScript Blog: Πως πάνε οι ελληνικές ταινίες στα διεθνή φεστιβάλ;

Γιώργος Μακρής, (Σεναριογράφος, μέλος του ΔΣ της Ακαδημίας Κινηματογράφου): Η πρόσφατη βράβευση του Βασίλη Κεκάτου και της ταινίας του  «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό και εμάς» στο Φεστιβάλ των Καννών με το Χρυσό Φοίνικα, είναι από μόνη της μια προφανής απάντηση στο ερώτημα. Ο δρόμος που άνοιξε στην προηγούμενη δεκαετία με αλλεπάλληλες βραβεύσεις ελληνικών ταινιών (αλλά και ελλήνων κινηματογραφιστών αρκετών ειδικοτήτων), δείχνει να μακραίνει όλο και περισσότερο. Μια ακόμα πιο νέα γενιά σκηνοθετών συνεχίζει να προσελκύει αδιάλειπτα το ενδιαφέρον των διεθνών φεστιβάλ (Θανάσης Νεοφώτιστος π.χ) και όλο και περισσότερες ταινίες κάνουν την πρεμιέρα τους στο εξωτερικό και στις μεγάλες διοργανώσεις της 7ης Τέχνης. Έξω, λοιπόν, πάμε πολύ καλά!

 

ArtScript Blog: Τι πρέπει να έχει στα χέρια του κάποιος ως αρχικό υλικό για να δημιουργήσει μια καλή ταινία;

Γιώργος Μακρής, (Σεναριογράφος, μέλος του ΔΣ της Ακαδημίας Κινηματογράφου): Μια καλή ιστορία και ένα καλοδουλεμένο και ευφάνταστο, ακόμα και στον τρόπο του, σενάριο. Δεν εξαρτώνται τα πάντα από αυτό φυσικά, αλλά η ύπαρξη μια δυνατής και άρτια δομημένης αφήγησης «στο χαρτί» εκτός από το να χρησιμεύσει ως ασφαλής οδηγός, μπορεί και να προσελκύσει το ενδιαφέρον ξένων συμπαραγωγών- χρηματοδοτών αλλά και κάθε αναγκαίου συνεργού που θα κάνει εφικτή τη δημιουργία μιας καλής ταινίας. Έχει αποδειχθεί κατ’ επανάληψη (αν και οι βεβαιότητες στη ζωή όπως και στο σινεμά δεν είναι πάντα… βέβαιες).

 

Ευχαριστούμε πολύ όλους όσους συμμετείχαν στο αφιέρωμα στον κινηματογράφο του ArtScript Blog. Την κυρία Μαρία Βερνίκου Υπεύθυνη Κινηματογραφικής Διανομής Ταινιών από την εταιρεία διανομής Odeon, καθώς και την κυρία Ιωάννα Παναγιωτίδου Head of Distribution από την εταιρεία διανομής Rosebud.21. Τον κύριο Ηλία Γεωργιόπουλο, διευθυντή του κινηματογράφου Δαναός. Τον κύριο Κώστα Σπανό που εργάζεται ως τεχνικός στο cine Ideal, τον κύριο Βασίλη Μπαλτήρα υπεύθυνο του κινηματογραφικού site youRate, και φυσικά τον σεναριογράφο κύριο Μακρή, μέλος του Δ.Σ. της ελληνικής ακαδημίας Κινηματογράφου.   

 

Διαβάστε επίσης:

Αφιέρωμα στο Βιβλίο