Ξένια Πολίτη

 

Η "e-ερωμένη του Σέρφερ'', μια λογοτεχνική ιστορία επιστολογραφίας στο διαδίκτυο, αφορά δυο πρόσωπα κρυμμένα πίσω από τα προφίλ τους. Οι δυο αυτοί άνθρωποι θα εκμεταλλευτούν κάθε μέσο επικοινωνίας για να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους. Το κείμενο της Ξένιας Πολίτη κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Άπαρσις» το 2021 και ήταν αδύνατον να μην τραβήξει την προσοχή μας η πρωτοτυπία του θέματος η οποία αντιπροσωπεύει την καθημερινότητα του  σύγχρονου ατόμου. Με αφορμή λοιπόν το κείμενο της, είχαμε μια συζήτηση με τη συγγραφέα αλλά και ηθοποιό Ξένια Πολίτη που μας μίλησε για την έκφραση της τέχνης τόσο στο θέατρο όσο και στη λογοτεχνία, για τον έρωτα, την επικοινωνία και πολλά ακόμα θέματα των ημερών μας. 

 

 

ArtScript: Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς, ένα σύντομο βιογραφικό.

Ξενία Πολίτη: Γεννήθηκα στην Αθήνα. Σπούδασα μεταξύ άλλων, θέατρο και θεατρική γραφή. Ζω και εργάζομαι στην Αθήνα. Έλκομαι από τον Λόγο σε όλες του τις εκφάνσεις. Τα δύο πρώτα  θεατρικά μου έργα «Τέρμα» κι «Εφιάλτης, η ελπίδα», κυκλοφορούν σε κοινή έκδοση από τις εκδόσεις, «Βακχικόν». Ακολουθεί "e-ερωμένη του Σέρφερ'', μια λογοτεχνική ιστορία επιστολογραφίας στο διαδίκτυο, το 2021 από τις εκδόσεις «Άπαρσις». Διατηρώ τον ιστότοπο https://xpoliti.wixsite.com/xeniapoliti/blog όπου εργασίες μου δημοσιεύονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ενώ άρθρα, ποιήματα, δοκίμια κ.α. δημοσιεύονται κάθε μήνα, σε λογοτεχνικά και πολιτικά sites, όπως και σε περιοδικά.

 

ArtScript: Παρουσιάστε μας το βιβλίο σας «e-ερωμένη του Σέρφερ».

Ξενία Πολίτη: Η «e-ερωμένη του Σέρφερ», αφορά έναν ερωτικό διάλογο κυρίως, δυο προσώπων, δύο προφίλ, μέσω σύγχρονης ιντερνετικής αλληλογραφίας, οπότε, και στη δεκαετία της συνομιλίας τους, κάνουν χρήση όλων των μέχρι σήμερα ιντερνετικών εφαρμογών προκειμένου να επικοινωνήσουν, έτσι ώστε, με κάθε δυνατό μέσο να κατακτηθεί ο ένας από τον άλλον. Παράλληλα, συμβαίνει και η σχέση τους δια ζώσης, θυελλώδης κι αυτή, δεν τους εμποδίζει όμως να συνεχίζουν απρόσκοπτα την αλληλογραφία...

Η γραφή (ηλεκτρονική πλέον), συνεχώς περιπλανιέται κι ακροβατεί, τεντώνεται σαν χορδή και συχνά εκπίπτει κάτω και πέρα από τα όρια, κάνοντας τη γλώσσα εξαίσιο ή εκμαυλιστικό όργανο έκφρασης του πάθους. Μέσα από site γνωριμιών στον αχανή Κυβερνοχώρο, τραγούδια στο YouTube, mail  στο internet, ανταλλαγή sms στο κινητό τηλέφωνο, ατάκες στο viber, αυτή και μόνη, η πλάνης γραφή, τεχνουργεί... τα προφίλ (και τανάπαλιν), διηγώντας μας, το χρονικό ενός παράδοξου και μεγάλου έρωτα με ανοιχτό τέλος.

 

ArtScript: Έχετε χαρακτηρίσει το βιβλίο σας «e-ερωμένη του Σέρφερ» ως ένα ερωτικό μανιφέστο, ενώ μας προσκαλέσατε «να ψυχαγωγηθούμε υποψιαζόμενοι, περιοχές ερωτικού λόγου μεγάλης επικινδυνότητας». Τι είναι αυτό που κάνει επικίνδυνες τις ερωτικές συνομιλίες στο βιβλίο σας;

Ξενία Πολίτη: Επικινδυνότητα νομίζω πως  προκύπτει, όπως οι διάλογοι κλιμακώνονται πολύ γρήγορα, σ' ένταση. Μιλάμε στο πρώτο μέρος, για δυο άγνωστα υποκείμενα ( που μπορεί να είναι οποιαδήποτε...) πίσω από το παραπέτασμα της οθόνης τους. Καταρχάς, δοκιμάζεται η εκφραστική δεινότητα αυτών των προφίλ-συνομιλητών που οδηγεί σε μια έξαψη, σ' ένα εναλλασσόμενο παιχνίδι κυνηγού- θηράματος, προς κατάκτηση. Δημιουργούνται ακόμα και προσομοιώσεις συναισθημάτων που μας δείχνουν το πόσο διαθέσιμοι είναι οι συνομιλητές, στο πεδίο της σαγήνης. Άρα, το φαντασιακό τους, οριστικά, έχει «βληθεί». Όταν δε, συναντήσει ό ένας τον άλλον, και καταλάβουμε την άγρια ερωτική τους συνεύρεση, οι διάλογοι κλιμακώνονται μετά και σε βάθος, γιατί πλέον η συναισθηματική τους εμπλοκή γίνεται γεγονός, αναπόδραστο. Και ξεκινάει σχέση. Από μια ατάκα, τώρα, δείχνει να εξαρτάται η ζωή τους.

 

ArtScript: Είστε συγγραφέας και ηθοποιός, ποιες διαφορές και ποιες ομοιότητες υπάρχουν κατά τη φάση της δημιουργίας των δυο αυτών καλλιτεχνικών ειδών;

Ξενία Πολίτη: Θα προτιμούσα να μιλήσω για ομοιότητες, συγγένειες καλύτερα, κι  εντελώς υποκειμενικά...  Επειδή ασχολείστε με το θέατρο κι εσείς, νομίζω, θα καταλάβετε. Και στα δύο για παράδειγμα, αποκτάς μια οργανική σχέση με το έργο ή τον χαρακτήρα, αφουγκράζεσαι τον εσωτερικό ρυθμό του συμπλέοντας με τη δική σου ανάγκη να υπάρξει  επί σκηνής ή να αναδυθεί, μέσα από ένα λευκό χαρτί. Όταν ερμηνεύεις ή όταν γράφεις, μπορεί και να 'καίγεσαι',  τα ίδια τα όργανα της τέχνης σου δηλαδή, να παίρνουν φωτιά προκειμένου ο Λόγος, μέσα από το σώμα και τη νόηση, να προσπαθεί για 'το άριστο', ώστε να το απευθύνεις και να το κοινωνήσεις.

 

ArtScript: Το διαδίκτυο δίνει πολλές δυνατότητες στις μέρες μας, που παλαιότερες γενιές δεν τις είχαν. Τι κάνουν τις γνωριμίες μέσω διαδικτύου τόσο δημοφιλείς, είναι ο σωστός δρόμος αυτός ή ο άνθρωπος ως κοινωνικό ζώο με αυτόν τον τρόπο προχωρεί προς τον αποκλεισμό του από την κοινωνικότητα;

Ξενία Πολίτη: Το διαδίκτυο, (και το λέω συχνά), είναι απλώς ένα μέσο και ως μέσο δεν είναι καλό ή κακό, εξαρτάται από τη χρήση που του κάνεις. Προσφέρει όντως μια δυνατότητα πολύπλευρης επικοινωνίας αλλά οι δια-προσωπικές σχέσεις, οι 'σχέσεις' εν γένει, είναι κάτι άλλο ζωτικότερο, κάτι που χρειάζεται καλλιέργεια, συναισθηματική επένδυση, βάθος, αυθεντικότητα κι όχι «προφάσεις» σχέσεων λόγω αδυναμίας, μοναξιάς ή εγκατάλειψης. Η μετακίνηση τώρα, των γνωριμιών στον χώρο "νετ"  από τους κλασικούς χώρους συναναστροφής, είναι αδιαμφισβήτητα, σημάδι της έκπτωσης και της συνεχιζόμενης  παρακμής, στην εποχή που ζούμε.

 

ArtScript: Επιθυμώ να δω με ποιόν μιλάω...

Επιθυμώ να δω σε ποιόν μιλάω με τι από αυτόν μιλάω...

Υπάρχει η όχι ολοκλήρωση στην επικοινωνία μέσω διαδικτύου, καταλαβαίνει κανείς περισσότερα ή λιγότερα μέσω του γραπτού λόγου (πέρα από τον τονισμό και τα ορθογραφικά λάθη);

Ξενία Πολίτη: Σαφώς και δεν υπάρχει απλώς, γίνεται κάποτε δελεαστική, η αποκρυπτογράφηση ενός προφίλ: ''το πίσω από τις λέξεις'' που λέτε  και καμμιά φορά, βρίσκεις ενδιαφέροντα και απολαυστικά σημεία στον άλλον. Ως λογοτέχνες, ενδιαφερόμαστε για κάθε τύπο γραφής και την εκτιμούμε. Εκτός από τα ορθογραφικά και τις λοιπές «ατασθαλίες» που λέτε, φυσικά.

 

ArtScript: Λίγο πριν το φινάλε του βιβλίου σας η ηρωίδα αναφέρει κάποιες φράσεις που τις έχει γράψει ο «Σέρφερ» την περίοδο της επικοινωνίας και της όποιας επαφής τους, αυτές τις φράσεις τις αποκαλεί ως ‘‘γυαλιά-σπαράγματα’’. Τι είναι αυτό που δίνει δύναμη στις λέξεις σε βαθμό να πληγώνουν;

Ξενία Πολίτη: Η βίωση της έλλειψης του αγαπημένου υποκειμένου. Η στέρηση  του ερωτικού 'αγαθού' από τον άλλον, το οποίο έχει ανάγκη, για να τραφεί. Κυρίως όμως της  Έλλειψης, ως την αφόρητη κατάσταση όπου το ερωτευμένο υποκείμενο, νιώθει πως υπολείπεται. Υπάρχει μία έλλειψη σαν τρύπα στον ψυχισμό του που την χαϊδεύει και προσπαθεί επιμελώς, να την κρύψει. Η απήχηση των λέξεων εδώ, μπορεί να έχει το αποτέλεσμα, στιλέτου ή σφαίρας...

 

ArtScript: «Δέχομαι, λοιπόν, αυτή την ήττα, γιατί, προφανώς, κέρδισες στο να με χάσεις». Είναι ο έρωτας ένα παιχνίδι με χαμένους και κερδισμένους;

Ξενία Πολίτη: Οι λέξεις "χαμένος" και κερδισμένος" τείνουν κατά τη γνώμη μου στον ευτελισμό του τόσο δημοφιλούς  και κάποτε σοβαρού ''παιγνίου'' που είναι ο έρωτας. Συνήθως δε, τις αποστρέφομαι, παρόλο που βλέπω τον έρωτα, ως την απόλυτη εξαπάτηση  πράγμα κυνικό, όσο κι αληθές. Και σαγηνευτικό, ταυτόχρονα. Νομίζω πως αυτό που αξίζει, είναι να  ζήσεις, αυτήν την ψευδαίσθηση -"φαιά Πανδώρα " την ονομάζω σ' ένα ποίημά μου- τολμηρά και δοτικά. Η Υπέρβαση του εαυτού μας προκειμένου να βρει τον Άλλον, έχει σημασία  (ό,τι κι αν νομίζουμε πως είναι αυτός ο άλλος), έτσι ώστε, αν συμβούν οι μοιραίες και λυτρωτικές συναντήσεις μαζί του, η ύπαρξη  παίρνει μία γεύση από το 'Άκτιστο' της θεολογίας, από τον ανώτερο μας -ας πούμε- εαυτό. Σε αυτήν τη σφαίρα είναι το μόνο ίσως, που θεωρώ, δυική υπόθεση. Κι ας εκπίπτει μετά... θεαματικά, επίσης.

 

ArtScript: Στο «e-ερωμένη του Σέρφερ» οι δυο χαρακτήρες (και όχι πλέον προφίλ) εξαντλούν κάθε τρόπο μεταξύ τους επικοινωνίας. Όλα τα διαδικτυακά μέσα, τηλέφωνο, συνάντηση ως και επιστολή. Τι είναι αυτό που τους σπρώχνει να δοκιμάσουν όλα τα είδη; Μια μορφή απληστίας ή προσπάθεια να ανοίξουν μια κλειστή ή μισόκλειστη θύρα

Ξενία Πολίτη: Νομίζω πως ωραία το θέτετε, είναι σαν να ακούω πόρτες και μάνταλα βαριά ν' ανοίγουν, να ξεκλειδώνουν, να υποκλέπτουν των πλούτο των δωμάτων (ο οποίος, μισοφώτιστα εκτίθεται), χωρίς να υπολογίζουν το κόστος της αδιακρισίας  ή την Νέμεση της απληστίας τους. Εξαντλούν εφαρμογές και γκάτζετ, μέχρι αχρηστίας.

 

ArtScript: Γράφετε κάτι αυτή την περίοδο και αν ναι θα θέλατε να μας δώσετε μια γεύση

Ξενία Πολίτη: Τελειώνω ένα ποίημα που θα λέγεται "Αφανής" και πραγματεύεται την αθόρυβη (ακόμα), μάχη του ανθρώπου με το υβρίδιο, 'Τεχνητή Νοημοσύνη'.

 

 

Διαβάστε επίσης:

Μαίρη Κωστάκη