ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το ένατο μυθιστόρημά του, με τίτλο «Η κραυγή του Φεγγαριού» από τις εκδόσεις «Χάρτινη Πόλη». Ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός Θοδωρής Δεύτος απαντάει στις ερωτήσεις που μας γέννησε η ιστορία που έχει να μας αφηγηθεί και είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. Τι είναι αυτό που κάνει μια αληθινή ιστορία ενδιαφέρουσα ώστε να γίνει βιβλίο, πόσο επηρεάζει η πολιτική τη ζωή των πολιτών, αλλά και ως εκπαιδευτικός μας μιλάει για την παραπαιδεία, ένα θέμα που θίγει και στο βιβλίο του. Αυτά είναι κάποια από τα θέματα που είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τον συγγραφέα, με αφορμή την πρόσφατη έκδοση του βιβλίου «Η κραυγή του φεγγαριού».     

 

ArtScript: Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς, ένα σύντομο βιογραφικό.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Γεννήθηκα στα Γιάννενα, σπούδασα Μαθηματικά στο ΕΚΠΑ & υπηρέτησα στην δημόσια εκπαίδευση 32 χρόνια. Ασχολήθηκα με την τοπ. αυτοδιοίκηση και εκλέχτηκα τρεις συνεχείς τετραετίες στον δήμο Ιλίου απ’ όπου υπηρέτησα τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό από θέσεις ευθύνης. Έχω γράψει δέκα βιβλία, εννέα μυθιστορήματα και ένα λαογραφικό έργο, όπως και ένα παραμύθι. Το πιο σημαντικό όμως για μένα, είναι ότι έχω δύο υπέροχες κόρες, την Μαριλίζα και την Ασπασία.

 

ArtScript: Σπουδάσατε μαθηματικά και υπηρετήσατε τη δημόσια παιδεία για 32 έτη. Πόσο κοντά είναι ο δρόμος των μαθηματικών με εκείνον της φιλολογίας;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Δε νομίζω ότι έχουν κοινά χαρακτηριστικά, πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικές επιστήμες με διαφορετικά αντικείμενα.

 

ArtScript: Στο μυθιστόρημά σας «Η Κραυγή του Φεγγαριού», ένας από τους κεντρικούς σας χαρακτήρες είναι μαθηματικός. Αυτό σας έδωσε την ευκαιρία να αναφέρετε και κάποια πράγματα στο βιβλίο σας για την παραπαιδεία. Θεωρείτε ότι στην Ελλάδα η παραπαιδεία στηρίζεται από το σύστημα; Έχει τη δυνατότητα το σχολείο να καλύψει τις ανάγκες που καλύπτουν τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα ή αντιθέτως το σχολείο δημιουργεί  την ανάγκη για την παραπαιδεία;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Ναι, ο βασικός μου ήρωας, ο Αριστείδης Ντόκας είναι Μαθηματικός και μέσα απ’ αυτόν περνάει σε έναν βαθμό και η δική μου εμπειρία και για την παραπαιδεία. Η παραπαιδεία είναι ένα φρούτο που αναπτύχθηκε μόνο στην Ελλάδα και την Κύπρο. Γιατί άραγε; Νομίζω γιατί θεωρούμε όλοι οι γονείς ότι αν το παιδί μας δεν περάσει στο Πανεπιστήμιο, θα είναι ένας αποτυχημένος. Κάτι το οποίο θεωρώ εντελώς λάθος. Το θέμα πάντως είναι μεγάλο και χρειάζεται κοινωνιολογική προσέγγιση. Έχει να κάνει και με τα καθυστερημένα πρότυπα της Ελληνικής κοινωνίας και κατ’ επέκταση και της Ελληνικής οικογένειας. Χώρια που η επιτυχία του παιδιού αντανακλά αυτομάτως και στο πρεστίζ της οικογένειας. Θεωρώ εν τέλει, ότι αν η πολιτεία θελήσει να επενδύσει σοβαρά στην παιδεία, δεν χρειάζεται η παραπαιδεία, αν και θεωρώ επίσης ότι δύσκολα μπορεί να ξεριζωθεί πλέον.

 

ArtScript: Στο μυθιστόρημά σας κάνετε και μια μικρή αναδρομή στην πολιτική ιστορία του τόπου. Πόσο επηρεάζει η πολιτική τη ζωή του πολίτη και πόσο ο πολίτης το αντιλαμβάνεται; 

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Είναι δεδομένο ότι την επηρεάζει καθοριστικά. Άλλωστε τα όσα βιώσαμε τα τελευταία 13 χρόνια, δίνουν από μόνα τους την απάντηση. Τώρα το πόσο το αντιλαμβάνεται ο καθένας, είναι θέμα επιπέδου και αντίληψης.

 

ArtScript: Τα μυθιστορήματά σας «Ασπασία Το Μυστικό Της Καπετάνισσας» και «Η κραυγή του φεγγαριού» είναι βασισμένα σε αληθινές ιστορίες. Οι συγγραφείς  συχνά γίνονται αποδέκτες αληθινών ιστοριών. Τι είναι αυτό που κάνει έναν συγγραφέα να ξεχωρίσει μια πραγματική ιστορία, ώστε να τη μεταφέρει στο χαρτί;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Αυτές τις δύο ιστορίες τις κουβαλάω μέσα μου πάνω από 30 χρόνια. Ποιος είναι λοιπόν ο λόγος που τώρα τις ξέθαψα; Είναι τα κοινωνικά πρότυπα που καταρρέουν, οι αρχές της Ελληνικής οικογένειας που ξεφτίζουν, είναι οι έξωθεν επιρροές της νεολαίας μας που την σπρώχνουν σε αδιέξοδα, είναι πολλά εκείνα που με έκαναν να ανασύρω από το χρονοντούλαπό μου την συγκεκριμένη ιστορία από την Μάνη.   

 

ArtScript: Ένας από τους ήρωες σας στην αρχή του βιβλίου σας είναι τρελά ερωτευμένος με το κορίτσι του. Τι είναι αυτό που μεταβάλει την αγάπη σε ανοχή;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Είναι αυτό που σας ανέφερα ακριβώς προηγούμενα. Ο ήρωάς μου ο Αριστείδης είχε αρχές που έρχονταν κάθε τόσο σαν ερινύες και λόγχιζαν τα πλευρά του, ξέσκιζαν τις σάρκες του. Αυτά λέω ότι τείνουν να χαθούν σήμερα.

 

ArtScript:  Είναι το ποτό που αλλάζει τόσο ριζικά τον χαρακτήρα του ήρωα σας ή κάποιες από τις απεχθείς πράξεις του θα τις έκανε ούτως ή άλλως; Τι είναι αυτό που μετάλλαξε τόσο ριζικά τον χαρακτήρα του;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Είναι πολλά μαζί. Είναι η απομόνωση σε μια άγονη και σκληρή περιοχή, οι λιγοστές του παραστάσεις, είναι ίσως το τέλμα ενός γάμου που έγινε σε πολύ νεαρή ηλικία, είναι ο πειρασμός που έχει απέναντί του και άλλα πολλά ίσως, που μόνο ο ίδιος γνώριζε.

 

ArtScript: Μέσα στα 45 χρόνια που έχουν περάσει από την αρχή της περιόδου που αναφέρεστε στο βιβλίο σας, θεωρείτε ότι η θέση της γυναίκας έχει αλλάξει και αν ναι πόσο έχει βελτιωθεί; Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η περιοχή που ζει μια γυναίκα για τη βελτίωση της ζωής της, εντός συνόρων;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Αναμφίβολα η θέση της γυναίκας έχει βελτιωθεί σημαντικά και στην πατρίδα μας ιδιαίτερα μετά το 1981. Έχει βελτιωθεί σε επίπεδο νομοθεσίας, έχει βελτιωθεί σε επίπεδο εργασιακό, δικαιωμάτων, νομίζω γενικά ότι σε αυτό τον τομέα η χώρα μας έχει κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια και δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτε τις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

Εξακολουθούν βέβαια να υπάρχουν περιοχές- εστίες που δεν είναι στο ίδιο επίπεδο από άποψη νοοτροπίας με κάποιες άλλες, αλλά η πρόοδος παντού είναι σαφέστατη.

 

ArtScript: Τι βιβλία διαβάζει ο Θοδωρής Δεύτος συνήθως;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Μου αρέσει πολύ η ιστορία και συνήθως τέτοια επιλέγω.

 

ArtScript: Γράφετε κάτι αυτή την περίοδο, κι αν ναι θα θέλατε να μας δώσετε μια γεύση;

ΘΟΔΩΡΗΣ ΔΕΥΤΟΣ: Όχι, δεν ξεκίνησα ακόμη. Πρώτα ο θεός το καλοκαίρι θα αρχίσω, στο χωριουδάκι μου, εκεί στο ακριτικό Πωγώνι των Ιωαννίνων. Προς το παρόν γίνεται μια προπαρασκευή κι ένας σχεδιασμός μέσα στον εγκέφαλο μου.

 

Διαβάστε επίσης:

Βάνα Μαυρίδου