Κωνσταντίνα Μπάρλα
Πρόσφατα κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο από τις εκδόσεις Ωκεανός με τίτλο «Φόβος ή Έρωτας». Σε αυτό παρακολουθούμε τους έξι βασικούς της χαρακτήρες να συναντιούνται και να ερωτεύονται με πάθος την ώρα που άλλοτε ο φόβος κι άλλοτε εξωτερικοί παράγοντες βάζουν εμπόδια σε ένα από τα πιο όμορφα συναισθήματα που μπορεί να γνωρίσει ο άνθρωπος στη ζωή του! Με την ευκαιρία που μας έδωσε το πολυδιάστατο μυθιστόρημα της συγγραφέως Κωνσταντίνας Μπάρλα, επικοινωνήσαμε μαζί της και μας μίλησε ανάμεσα σε άλλα θέματα για τη φύση του έρωτα και του φόβου στην ανθρώπινη ζωή. Για τη χειραφέτηση της γυναίκας στη Δύση αλλά και για το πόλεμο. Απολαύστε τη!
ArtScript: Λίγα λόγια για εσάς, ένα σύντομο βιογραφικό.
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Κουβαλάω το όνομα Κωνσταντίνα από την γιαγιά μου. Είμαι 37 ετών και δηλώνω καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας. Αγαπώ το επάγγελμά μου και λατρεύω όσο τίποτε άλλο τη διδασκαλία. Ζω με την οικογένειά μου στη Μεγαλόπολη, στη σκιά του Λυκαίου, του ιερού όρους των Αρκάδων.
ArtScript: Είναι δύσκολο για ένα συγγραφέα που ο τόπος διαμονής του δεν είναι η πρωτεύουσα να επικοινωνήσει το βιβλίο του και να το κάνει γνωστό στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Έχουμε την τύχη να ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Υπό αυτήν την έννοια, δεν είναι δύσκολο για ένα βιβλίο που γεννήθηκε σε μία επαρχιακή πόλη να ταξιδέψει και να γίνει γνωστό στο ευρύτερο κοινό. Όταν έχει μάλιστα υιοθετηθεί από ένα μεγάλο εκδοτικό οίκο που το πιστεύει και το στηρίζει, τότε όλα γίνονται πιο εύκολα. Θα έλεγα ότι η μόνη δυσκολία που αντιμετωπίζω είναι στο επίπεδο των διαπροσωπικών σχέσεων. Η επικοινωνία με τους αναγνώστες μου είναι κυρίως διαδικτυακή αν και πολλές φορές αναζητώ μια πιο προσωπική επαφή με τους ανθρώπους.
ArtScript: Μαζί με τον έρωτα έρχεται και ο φόβος;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση! Όλοι όσοι με προσεγγίζουν τελευταία μου θέτουν τέτοιου είδους ερωτήματα για τη φύση του φόβου αλλά και του έρωτα. Θα έλεγα κατηγορηματικά ναι, ο φόβος είναι αναπόσπαστο κομμάτι του έρωτα. Ακριβώς όπως είναι και θεμελιώδες κομμάτι κάθε μεγάλης αλλαγής που σαρώνει τη ζωή μας. Καλώς ή κακώς, ο έρωτας έρχεται για να εξοντώσει τον παλιό μας εαυτό, να τον ξεθεμελιώσει, να τον σύρει γυμνό πίσω από το άρμα του και μετά με ένα άγγιγμα, να τον ξαναγεννήσει και να τον κάνει άτρωτο. Είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης το άτομο να τρέμει τον έρωτα, όπως τρέμει και κάθε αλλαγή που πρώτα σε στραγγίζει και μετά πάλι σε γεμίζει.
ArtScript: Κάποιοι από τους ήρωες του βιβλίου σας «Φόβος ή Έρωτας» θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως μοιρολάτρες. Οι χαρακτήρες του βιβλίου είχαν ελεύθερη βούληση ή ήταν όλα προσχεδιασμένα για εκείνους από τη μοίρα – την πένα σας;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Πριν αναφερθώ στη μοιρολατρία, θα σας πω ότι η συγγραφή αυτού του βιβλίου ήταν μια περιπέτεια γιατί κι εγώ η ίδια αγνοούσα την κατάληξη της πορείας των ηρώων. Ξεκίνησα να γράφω έχοντας τη βαθύτερη ανάγκη να εκφράσω σκέψεις και συναισθήματα οδηγώντας το όχημα της μυθοπλασίας. Έχτισα τα πρόσωπα, το σκηνικό και τους άφησα να με πάνε εκεί που αυτοί ήθελαν. Προσπάθησα να σεβαστώ τη βούληση και τα δικαιώματά τους. Αν έπρεπε να δώσω εγώ, ως Κωνσταντίνα, ένα τέλος στις ιστορίες, σας διαβεβαιώνω θα ήταν εντελώς διαφορετικό. Η τάση των ηρώων προς τη μοιρολατρία είναι όμοια με την τάση των ανθρώπων. Χρησιμοποιούμε κατά κύριο λόγο τη μοιρολατρία για να εξηγήσουμε όλα τα άσχημα πράγματα που συμβαίνουν σε εμάς ή στους γύρω μας. Ασπαζόμαστε μοιρολατρικές θεωρίες γιατί φοβόμαστε τον Θεό, τον θάνατο ή τον πόνο. Οι ήρωες είναι μοιρολάτρες γιατί ζουν και αναπνέουν στα ανθρώπινα μέτρα. Η μοιρολατρία είναι το άλλο πρόσωπο κάθε ανεξήγητου μυστηρίου.
ArtScript: Μέσα από το βιβλίο σας ο αναγνώστης ταξιδεύει σε αρκετούς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Στη Γαλλία, στη Γερμανία, στην Αυστρία, στην Πόλη, στη Σερβία, αλλά και στην Ελλάδα, στην Πάργα και στην Αρκαδία. Τι ρόλο παίζουν στη ζωή της Κωνσταντίνας Μπάρλα τα ταξίδια; Έχετε ταξιδέψει σε όλα τα μέρη που μας περιγράψατε ή κάποια ήταν νοερά ταξίδια και περισσότερο αποτέλεσμα διαβάσματος;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Το ταξίδι για μένα είναι το μεδούλι της ζωής. Δεν έχει και τόσο σημασία ο προορισμός αλλά η κίνηση, η αναζήτηση. Λατρεύω να βλέπω νέους τόπους και να γνωρίζω τους ανθρώπους του. Ταξιδιωτικός μου σάκος είναι η μνήμη και ένα κομψό σημειωματάριο. Το βιβλίο είναι η αντανάκλαση πολλών ταξιδιωτικών εμπειριών μου. Έχω βρεθεί σε όλα τα μέρη που περιγράφονται, έχω μυρίσει τα αρώματα και έχω δεχθεί τα χάδια κάθε τόπου. Εκεί είχα την τύχη να γνωρίσω φιγούρες ανθρώπων που μου κληροδότησαν με γενναιοδωρία μικρές δικές τους ιστορίες που αποτέλεσαν την πηγή της έμπνευσής μου. Το ταξίδι όπως και το διάβασμα είναι σπουδαίοι τρόποι για να ανοίξεις το μυαλό σου και να δεχτείς νέες ιδέες και φιλοσοφίες.
ArtScript: Ένας από τους ήρωες σας είναι Σέρβος ο οποίος έχει ζήσει στην πατρίδα του τα γεγονότα του 1999 και τον πόλεμο. Μέσω του Βίκτωρα γίνονται αναφορές για το πώς χτυπήθηκε ο άμαχος πληθυσμός. Πιστεύεται ότι στους πολέμους οι μεγάλες δυνάμεις μπαίνουν για να φέρουν την ειρήνη, όπως ισχυρίζονται ή απλά για να δρομολογήσουν το φινάλε του, βάση των συμφερόντων τους;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Νομίζω ότι η προσεκτική μελέτη της παγκόσμιας ιστορίας μπορεί να απαντήσει με σαφήνεια σε αυτό το ερώτημα. Από τα αρχαία χρόνια οι μεγάλες δυνάμεις πάντα έπαιζαν τον ρόλο τους και ανέκαθεν χρησιμοποιούσαν σαν πιόνι τους αδύναμους. Ίσως να είναι κι αυτό άλλο ένα σκοτεινό κομμάτι της ανθρώπινης φύσης. Βέβαια, πέρα από την πολιτική και τα συμφέροντα, για μένα δεν υπάρχει δικαιολογημένος πόλεμος. Κανένα αιματοκύλισμα δεν θεωρώ ότι μπορεί να ξεκινήσει με ιερό σκοπό. Είμαι πρεσβευτής της συναδέλφωσης, όχι της διαίρεσης. Αυτό είναι το πιο ηχηρό μήνυμα που θέλω να περάσω με το βιβλίο.
ArtScript: Βρήκα ιδιαίτερα ενδιαφέρον το κεφάλαιο που αφορούσε τη χειραφέτηση της γυναίκας. Στη δύση η ισότητα είναι ουσιαστική ή πλασματική;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Θεωρώ ότι χρειάζεται να γίνουν πολλά βήματα και μεταρρυθμίσεις ώστε να φτάσουμε να λέμε με σιγουριά ότι η δυτική κοινωνία πορεύεται με βάση την ισότητα των δυο φύλων. Δυστυχώς, μπορεί η νομοθεσία να επιβάλει την ισότητα αλλά δεν την επιβάλει η κοινωνία. Οι γυναίκες, ιδιαίτερα στις μικρές πόλεις όπως σε αυτή που ανήκω, πρέπει να αγωνιστούν πολύ περισσότερο για τα αυτονόητα. Οι ανισότητες είναι μισθολογικές και κοινωνικές. Κατοικούν στην τάση των ανθρώπων να στιγματίζουν μια γυναίκα κρίνοντάς την επιφανειακά και βέβαια, ανισότητα είναι ο αγώνας κάθε γυναίκας να αποδείξει ότι δεν είναι ένα κομμάτι κρέας ή μια όμορφη ύπαρξη, ότι είναι μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα με αντίληψη.
ArtScript: Κάνετε ειδική μνεία στην ερωτική σχέση δυο γνωστών ποιητών, εμπνευστήκατε ως ένα βαθμό από αυτόν τον έρωτα για να πάρετε στοιχεία για μια από τις ερωτικές ιστορίες του βιβλίου σας;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Αναφέρεστε σε δυο πολύ αγαπημένα μου λογοτεχνικά πρόσωπα και στην ιστορία που τους στιγμάτισε, στον βαθύ, αθεράπευτο έρωτα της Μαρίας Πολυδούρη και του Κώστα Καρυωτάκη. Αυτή είναι μια ιστορία που με συγκλόνισε από την πρώτη στιγμή που τη διάβασα. Νομίζω ότι άντλησα στοιχεία από τα πάθη τους όχι μόνο για να γράψω το βιβλίο αλλά και για να κάνω διάφορες επιλογές στη ζωή μου. Ήθελα να διδαχτώ από αυτούς, να αποφύγω τα λάθη τους, να χρησιμοποιήσω ως οδηγό τις εμπειρίες τους. Άλλωστε η Μαρία Πολυδούρη υπήρξε μια γυναίκα μαχητική, που κυνήγησε τα όνειρά της, αγάπησε το διαφορετικό και δέχτηκε τις συνέπειες των πράξεών της. Αντλώ έμπνευση από αυτό το ζευγάρι για να αποδείξω ότι οι άνθρωποι δεν αλλάζουν παρά μόνο οι εποχές.
ArtScript: Είστε μια συγγραφέας πολυδιαβασμένη και αυτό φαίνεται έντονα στο βιβλίο σας στο οποίο αναφέρεται πολλούς συγγραφείς, κυρίως κλασσικούς αλλά και πιο σύγχρονους. Πείτε μας τρεις τίτλους βιβλίων που ξεχωρίζετε και είναι στην κορυφή των αγαπημένων σας βιβλίων.
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Λατρεύω το διάβασμα επειδή στη μικρή κοινωνία που κατοικώ είναι η μόνη πραγματική διέξοδος. Δεν δίνονται πολλές ευκαιρίες για πνευματικές αναζητήσεις κι έτσι αυτή η έλλειψη γίνεται ευλογία και κατάρα ταυτόχρονα. Κατάρα γιατί σε περιορίζει, ευλογία διότι προσφέρει χρόνο και αξία στην ανάγνωση βιβλίων. Αν έπρεπε να διαλέξω μόνο τρία, θα έλεγα «Η Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση από την Ελληνική Γραμματεία, «Το άλικο Γράμμα» του Ναθάνιελ Χόθορν και το επικό «Εκατό Χρόνια Μοναξιάς» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες.
ArtScript: Έχετε ξεκινήσει να γράφετε το επόμενο μυθιστόρημα σας, αν ναι θα θέλατε να μας δώσετε μια γεύση;
Κωνσταντίνα Μπάρλα: Πιστεύω ότι η ζωή μιμείται τη φύση και ανοίγει και κλείνει κύκλους. Το βιβλίο «Φόβος ή Έρωτας» άνοιξε έναν πολύ όμορφο και ενδιαφέρον κύκλο για μένα. Πραγματοποίησε ένα κρυφό μου όνειρο. Το επόμενο μυθιστόρημα θα έρθει όταν αυτό που κρατάτε τώρα στα χέρια σας ολοκληρώσει το ταξίδι του στην καρδιά των αναγνωστών. Άλλωστε στόχος μου δεν είναι να γράψω πολλά βιβλία αλλά καλά βιβλία, με στίγμα και ταυτότητα. Προτεραιότητά μου είναι να ταξιδέψω, να εμπνευστώ, να γνωρίσω ανθρώπους, να συλλέξω ιστορίες, να γεμίζω γνώσεις έτσι ώστε να έρθει η σωστή ώρα που θα ανοίξω την ψυχή μου και θα τα αδειάσω όλα στο χαρτί. Η συγγραφή ξεπερνάει τον φόβο και δεν διαφέρει πολύ από τον έρωτα, δεν συμφωνείτε;
Διαβάστε επίσης:
Γιώτα Γουβέλη