Ιουστίνη Φραγκούλη Αργυρή
Το πιο πρόσφατο βιβλίο της με τίτλο «Η Κοντυλένια του νησιού» κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Ωκεανός και είναι βασισμένο στην ιστορία μιας όμορφης νεαρής κοπέλας από το Μεγανήσι – απέναντι από τη Λευκάδα- που γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μεσοπόλεμο, κάνοντας τις καρδιές των αντρών κάθε ηλικίας να ραγίζουν στην παρουσία της. Η Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή εγκατέλειψε τις σπουδές της στη Νομική για τη δημοσιογραφία και αυτό σταδιακά ίσως να ήταν και ένας από τους λόγους που την έφεραν και στα μονοπάτια της λογοτεχνίας. Χαρακτηρίζει τον εαυτό της ως ερωτική μετανάστρια, μιας και ζει και εργάζεται στον Καναδά ως ανταποκρίτρια του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων. Με αφορμή την Κοντυλένια απαντάει στις ερωτήσεις μας για την ομορφιά και τη μοίρα. Καθώς και για τον Οδυσσέα τον ήρωα των ξενιτεμένων και τα κύματα μετανάστευσης από και προς την Ελλάδα.
ArtScript Blog: Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς (ένα σύντομο βιογραφικό).
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Είμαι η Ιουστίνη Φραγκούλη, ένα κορίτσι που γεννήθηκε σε ιερατική οικογένεια στη Λευκάδα, όπου έζησα μέχρι τα 18 μου ρουφώντας την αθωότητα της φύσης και των ανθρώπων της επαρχίας.
Απο τα 18 έζησα στην Αθήνα, όπου σπούδασα στο Πολιτικό της Νομικής, ζώντας έναν έρωτα με την πόλη της ελευθερίας και της πνευματικής, πολιτιστικής και αισθητικής μου ανάπτυξης.
Άρχισα συμπτωματικά να δημοσιογραφώ σε ένα τουριστικό περιοδικό το 1984 όντας φοιτήτρια του Νομικού της Νομικής, το οποίο εγκατέλειψα για την δημοσιογραφική καριέρα. Ειδικεύτηκα στα ταξιδιωτικά, τη μουσική και τη μόδα διαγράφοντας λαμπρή πορεία μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα (1984-1989). Έχω περάσει απο εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο και τηλεόραση ζώντας τον απόλυτο έρωτα με το ραδιόφωνο.
Απο το 1989 μετακόμισα στο Μοντρεάλ του Καναδά ως ερωτική μετανάστρια, έγινα μητέρα ενός γιού (σήμερα είναι 29 ετών) και επέστρεψα στη δημοσιογραφία ως ανταποκρίτρια του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων. Απο το 2000 μπήκα στη συγγραφή των μεγάλων έργων αρχίζοντας απο το είδος που λέγεται βιογραφία.
ArtScript Blog: Πως ξεκίνησε η σχέση σας με τη συγγραφή;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Άρχισα τη γραφή των μεγάλων έργων απο τη βιογραφία του Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος με τίτλο Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΕΝΟΣ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΥ-ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ 1996-1999) , καθώς βρέθηκα συμπτωματικά κοντά στον ιεράρχη όταν ζούσε στον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Νέας Υόρκης την καταδίωξη και τον πόλεμο απο τα παρεκκλησιαστικά παράκεντρα της εξουσίας. Το βιβλίο εκδόθηκε απο τον Εξάντα κι έγινε μπεστ-σέλερ καθότι ήταν ένα εκκλησιαστικό και πολιτικό θρίλερ.
Αφού αντιλήφθηκα ότι η αυτοπειθαρχία, η δομή και η συνέπεια ήταν οι αρετές μου, συνέχισα με τη μυθιστορηματική γραφή συγγράφοντας κυρίως έργα που βασίζονται σε πραγματικές ιστορίες, πρόσωπα και γεγονότα.
ArtScript Blog: «Η Κοντυλένια του Νησιού» το βιβλίο σας που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ωκεανός είναι βασισμένο σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα, τι είναι αυτό που θα σας προκαλέσει σε μια αληθινή ιστορία ώστε να θελήσετε να τη μεταφέρετε σε βιβλίο;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Όπως προανέφερα με συγκινούν μόνο οι αληθινές ιστορίες διότι πιστεύω πως είναι πειστικές και μου ασκούν μια ιδιαίτερη γοητεία. Για να επιλέξω μια ιστορία να την μυθιστορποιήσω λογοτεχνικά πρέπει να έχει ένα κεντρικό ήρωα ή μια ηρωίδα που θα με συνταράξει απο την αφήγηση... Αυτό είναι το κέντρο βάρους, η έλξη μου απο το κεντρικό πρόσωπο ... Μου αφηγούνται πολλές αληθινές ιστορίες και μόνο ελάχιστες με κάνουν να χάνω τον ύπνο μου τα βράδυα για να τις πλάσω σε βιβλίο.
ArtScript Blog: Νιώθατε ευθύνη ως προς τα πραγματικά πρόσωπα αλλά και τα γεγονότα όταν τα μεταφέρατε στο βιβλίο σας;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Τη στιγμή που δεν ταυτοποιώ τα πρόσωπα και τα γεγονότα με τους αληθινούς πρωταγωνιστές δε νιώθω ευθύνη απέναντι σ’ αυτά διότι δεν πρόκειται για βιογραφίες. Πρόκειται για μυθιστορήματα όπου μπορώ να προσθέσω άλλους συμπρωταγωνιστές και εμβόλιμα στοιχεία για να προσελκύσω το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Η ουσία όμως και οι πρωταγωνιστές είναι τα ακλόνητα στοιχεία της μυθοποιημένης ιστορίας.
ArtScript Blog: Πόση ελευθερία θεωρείτε ότι επιτρέπεται σε ένα συγγραφέα όταν μεταφέρει αληθινές ιστορίες στο χαρτί. Πρέπει να μείνει πιστός σε αυτές ή έχει το δικαίωμα να τις μετατρέψει βάσει της φαντασίας του; Εσείς πόσες ελευθερίες επιτρέψατε στον εαυτό σας στη συγκεκριμένη υπόθεση;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Ο μυθοποιός-συγγραφέας έχει την απόλυτη ελευθερία να πάρει μια ιστορία και να τη στολίσει με δικά του ευρήματα. Αυτό γίνεται λογοτεχνική αδεία.
Σχετικά με την Κοντυλένια ήταν ένα πραγματικό πρόσωπο στο Μεγανήσι της Λευκάδας και μάλιστα έφερε αυτό το όνομα και ήταν πεντάμορφη. Τις μύχιες σκέψεις της Κοντυλένιας κανείς δεν τις ήξερε ούτε εκείνοι που την έζησαν, έτσι τις σμίλεψα με τη γραφή. Αυτή είναι η κύρια παρέκκλιση αν μου επιτρέπεται να πω...
ArtScript Blog: Η ομορφιά είναι ευχή ή κατάρα;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Η ομορφιά είναι το πιό δύσκολο απο τα χαρίσματα της ανθρώπινης φύσης για να το διαχειριστεί μια γυναίκα. Η δεδομένη πρώιμη αποδοχή του κοινωνικού ιστού και του αντρικού γένους δημιουργεί εύλογες παγίδες. Θέλει γερή φύση για να διαχειριστεί η γυναίκα την ομορφιά της, ιδίως εκείνα τα χρόνια που μόνο η φύση χάριζε ομορφιά. Σήμερα όλες όμορφες γινόμαστε!
ArtScript Blog: Η μοίρα της Κοντυλένιας φαίνεται προδικασμένη στα πρώτα χρόνια της ζωής της, τελικά με τη βοήθεια του αδερφού της τα πράγματα θα αλλάξουν υπέρ της. Οι άνθρωποι είναι δέσμιοι της μοίρας τους ή ελεύθεροι να πράττουν κατά το δοκούν;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: «Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον» είπε στον Κροίσο η Πυθία. Οι αρχαίοι πρόγονοί μας απο τη μυθολογία ορίζουν τη μοίρα ως κυρίαρχη της ανθρώπινης ύπαρξης, θυμηθείτε τον Αχιλλέα με την αχίλλειο φτέρνα... Ωστόσο, παρότι προδιαγεγραμμένη η μοίρα μας, εμείς παίρνουμε το στημόνι και την υφαίνουμε μόνοι μας εν μέρει. Αλλοιώς δεν θα είχαμε προοδεύσει ως άτομα και ως κοινωνία.
ArtScript Blog: «Υπάρχουν στον κόσμο και τέτοιοι άνθρωποι, σκέφτηκε, που δεν τους αγγίζει η πεζή καθημερινότητα, που εύρισκαν τη χαρά και την ικανοποίηση μέσα από τις λέξεις και τα νοήματα». Η Ιουστίνη πόσο ‘‘βρίσκει’’ ή ‘‘χάνει’’ τον εαυτό της μέσα στις γραπτές λέξεις και στα νοήματα;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Ήμουν τυχερή να μεγαλώσω με ένα λόγιο πατέρα που πίστευε στις λέξεις και στα νοήματα. Μού έμαθε το βάλς των λέξεων όταν πήγαινα στο δημοτικό στην προσπάθειά του να με κάνει να αντιληφθώ πώς θα ταίριαζα τους επιθετικούς προσδιορισμούς με τα ουσιαστικά. Με έμαθε να λατρεύω τη λογοτεχνία αλλά και να χρησιμοποιώ τα λεξικά για να βρίσκω τις άγνωστες λέξεις.
Προσωπικά ζω μια ηδονή ανακαλύπτοντας και ταιριάζοντας λέξεις. Όσο για τα νοήματα μου αρέσει να τα ανακαλύπτω ακόμη κι αν είναι αρνητικά!
ArtScript Blog: ««Νόστιμον ήμαρ» αυτό ήταν το συναίσθημα της επιστροφής στην πατρίδα, της ίδιας αυτής πατρίδας που τον είχε εξαναγκάσει να φύγει γιατί δεν είχε να του προσφέρει μια αξιοπρεπή ζωή». Αναφέρεστε συχνά στον Οδυσσέα, είναι ο ομηρικός χαρακτήρας ο ήρωας των ξενιτεμένων ελλήνων;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Βεβαίως, ο Οδυσσέας είναι ο ήρωας κάθε ξενητεμένου σε άλλη γη αλλά και κάθε ταξιδιώτη. Η επιστροφή στην πατρίδα είναι το ζητούμενο, είναι η επισφράγιση της γενετικής εκκίνησης. Ω! Ο Οδυσσέας είναι πολύ αγαπημένος ήρωας των παιδικών μου χρόνων διότι κατάγομαι απο τη Λευκάδα που διεκδικεί την ιστορική καταγωγή του Οδυσσέα σύμφωνα με τον αρχαιολόγο Δαίλπφερδ!
ArtScript Blog: Είστε ελληνίδα συγγραφέας και δημοσιογράφος που ζει στον Καναδά. Με την κρίση ένα νέο κύμα μετανάστευσης στο εξωτερικό έχει ξεκινήσει. Από την άλλη πλευρά μεγάλο μέρος του πληθυσμού της Ελλάδας δεν βλέπει θετικά μετανάστες από άλλες φτωχές χώρες, που είναι στην πατρίδα μας. Θα είχατε κάτι να συμβουλεύσετε τους συμπατριώτες σας εντός συνόρων όσον αφορά την ξενοφοβία που δείχνουν;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Στη Βόρεια Αμερική και στην Ενωμένη Ευρώπη η ελληνική μετανάστευση λόγω της κρίσης είναι χάρισμα και δώρο, καθώς οι νεομετανάστες μας δεν είναι ανειδίκευτοι εργάτες αλλά κυρίως επιστήμονες μεγάλης ζήτησης. Γι’ αυτό είναι περιζήτητοι και διαγράφουν καταπληκτικές επαγγελματικές διαδρομές.
Στην Ελλάδα που πάσχει απο έλλειψη υποδομών και απο νομοθετικό πλαίσιο η μετανάστευση είναι άναρχη, έκνομη και προβληματική. Οι μετανάστες αντιμετωπίζονται ως παιδιά ενός κατώτερου θεού διότι δεν υπάρχει ένα σύστημα να τους συμπεριλάβει. Κατά τη γνώμη μου όλο το πρόβλημα πηγάζει απο την κρατική ανεπάρκεια. Οι Έλληνες είναι ξένιοι και δέστε πως φέρθηκαν στους Αλβανούς που πλημμύρισαν την Ελλάδα τη δεκαετία του 90. Τους ενσωμάτωσαν στις δουλειές και στην καθημερινότητά τους.
Σε κάθε περίπτωση, οι μετανάστες είναι συνανθρωποι και η αλληλεγγύη είναι η πρώτη εντολή της χριστιανοσύνης. Δεν τους αξίζει η περιφρόνηση και η απόρριψη. Ωστόσο, επαναλαμβάνω ότι είναι υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας να φροντίσει το θέμα της μετανάστευσης θεσμικά, ρεαλιστικά και να μη δημιουργεί γκέτο προκαλώντας εγκληματικές συμπεριφορές εκ μέρους των μεταναστών.
ArtScript Blog: Γράφετε κάτι αυτή την περίοδο και αν ναι, θα θέλατε να μας δώσετε μια γεύση;
Ιουστίνη Φραγκούλη – Αργυρή: Απόσπασμα από την επίσημη βιογραφία του Ξενοφώντα Βεργίνη με τίτλο ΠΕΡΑ ΑΠ΄ ΤΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ! την οποία έχω την τιμή να συγγράφω αυτή την εποχή. Ο Ξενοφών Βεργίνης είναι ο αρχιτέκτονας της αγροτικής πολιτικής της Ελλάδας για την εισδοχή της στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Και λέω εγώ τώρα, ότι όταν με ρωτάνε μερικοί «Μα εσύ έχεις μια ορισμένη ηλικία τώρα βιολογική αλλά είσαι… νέος, πολύ πιο νέος». Και η απάντηση μου είναι αυτή «μα εγώ όταν γεννήθηκα, πήρα ψυχή νέου». Η νεότητα είναι Κατάσταση δεν είναι Ηλικία!»
Προχωρούσαμε καθώς μου τα αφηγόταν αυτά και μύριζα τον αέρα της θάλασσας που κατέφθανε αρμυρός ταράζοντας το τραγούδι των τζιτζικιών ταρακουνώντας τα λιόδεντρα, κάνοντάς τα να γέρνουν απο τη βιαιότητά του.
Φτάσαμε στην αυλή της αδερφής του, της Πεπονιάς. Η Πεπονιά παρά τα χρόνια της έστεκε λεβέντισσα με τη χωριάτικη στολή της ανέγγιχτη απ΄τον αιώνα!
Κι ενώ θολόβλεπε και δεν ξεχώριζε πρόσωπα όταν άκουσε τη φωνή του Ξενοφώντα πετάχτηκε απ΄την ψάθινη καρέκλα της και όρμησε να τον κλείσει στην αγκαλιά της: «Μπα καμάρι μου, μπα λεβέντη μου, καλώς ήρθες παλλικάρι μου»
Ξαναγράφω μια βιογραφία διότι αυτό είναι το είδος μου... όσο κι αν παρεκκλίνει λογοτεχνικά!
Σας ευχαριστώ για το χρόνο να διαβάσετε την Κοντυλένια και να μου απευθύνετε τόσο εμβριθείς ερωτήσεις. Καλή συνέχεια στο έργο σας!
Διαβάστε επίσης: