ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ

Ένα τεύχος από το περιοδικό «Ιστορικά» που κυκλοφορούσε με την Ελευθεροτυπία, ήταν το έναυσμα για τον συγγραφέα και παιδαγωγό Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη να καταπιαστεί με τη ζωή και το ακαδημαϊκό έργο του έλληνα μαθηματικού Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή, και να γράψει τρία βιβλία για τον σπουδαίο έλληνα, ο οποίος φθονήθηκε και ‘‘διώχτηκε’’ από την Ελλάδα αλλά διέπρεψε στο εξωτερικό, μιας και είχε το σεβασμό και το θαυμασμό των συναδέλφων του, καθώς και του διασημότερου φυσικού όλων των εποχών, Αϊνστάιν. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Παπαδόπουλος» η Graphic Novel σε εικονογράφηση του Παναγιώτη Πανταζή με τη βιογραφία του Καραθεοδωρή. Με αφορμή την κυκλοφορία της, συζητήσαμε με το συγγραφέα για τον ήρωα του, για την κατάσταση στην Ελλάδα στα χρόνια του μεγάλου μαθηματικού αλλά και στις ημέρες μας, καθώς και για τη συγγραφή και τους ανθρώπους που την υπηρετούν. 

 

ArtScript: Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς (ένα σύντομο βιογραφικό).

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Αιγάλεω της Αθήνας. Σπούδασα Παιδαγωγικά και Θεολογία. Ακόμη έκανα μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία. Εργάστηκα ως δάσκαλος τριάντα χρόνια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Έχω γράψει μυθιστορήματα, διηγήματα, ιστορικά βιβλία και πρόσφατα ένα γκραφικ νόβελ για τον Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή.

 

ArtScript: Ποιος ήταν ο λόγος που επιλέχθηκε το ασπρόμαυρο στην εικονογράφηση;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Αυτή η επιλογή ανήκει στον εκδοτικό οίκο “Παπαδόπουλος”.

 

ArtScript: Πως νιώσατε όταν συναντηθήκατε με την Δέσποινα Καραθεοδωρή; Σας αποκάλυψε κάτι που δε συμπεριλάβατε στο βιβλίο σας;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Με την κόρη του Δέσποινα Καραθεοδωρή έκανα δύο συναντήσεις. Αν και έγιναν σε φιλική ατμόσφαιρα δεν μου εκμυστηρεύτηκε προσωπικές ενθυμήσεις ή κάποια άγνωστα πράγματα της οικογένειας Καραθεοδωρή.

Μου μίλησε για την ευγένεια και την πνευματική καλλιέργεια του πατέρα της. Συνήθως μετά από μια σημαντική γνωριμία κρατάς και διηγείσαι μόνο αυτά που σου κάνουν  εντύπωση.

 

ArtScript: Στο εισαγωγικό σημείωμα του βιβλίου, αναφέρετε ότι είχατε εμπνευστεί την ιστορία που είναι βασισμένη στη ζωή του μεγάλου αυτού Έλληνα μαθηματικού το 2003, τι ήταν αυτό που σας καθυστέρησε ώστε να υλοποιήσετε το στόχο σας;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Δεν καθυστέρησα τόσα χρόνια να γράψω για τον Καραθεοδωρή. Προηγήθηκαν πριν από το γκραφικ νόβελ για τον Καραθεοδωρή άλλα δύο βιβλία, που έγραψα. Το μυθιστόρημα «Η τελευταία εξίσωση του Καραθεοδωρή», το 2003 και έπειτα «Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, μυθιστορηματική βιογραφία», το 2019.

 

ArtScript: Τελικά η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της; (Αν και στην περίπτωση του Καραθεοδωρή, λόγω μεγέθους, στάθηκε αδύνατον) και με αφορμή τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, όσον αφορά στη χώρα μας, πιστεύετε έχουν αλλάξει καθόλου οι συνθήκες ή και στις μέρες μας θα συνέβαινε το ίδιο;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Δεν έχουν αλλάξει καθόλου οι συνθήκες και η  Ελλάδα  συνεχίζει να τρώει τα παιδιά της. Αυτό το αποδεικνύει η μετανάστευση των νέων στην Ευρώπη, για καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Νομίζω αν ο Καραθεοδωρής ζούσε σήμερα θα συνέβαινε το ίδιο πράγμα. Δεν θα μπορούσε να ζήσει κάνοντας όλα αυτά που ήθελε στη μαθηματική επιστήμη. Θα έφευγε πάλι στην Γερμανία όπου μεγάλωσε και δίδαξε. Αυτό επιβεβαιώνεται όταν επιστρέφοντας από τη Σμύρνη όπου διοργάνωσε το πανεπιστήμιο, δίδαξε για λίγο στους Έλληνες φοιτητές. Απογοητεύτηκε από τους συναδέλφους του, την αδιαφορία των φοιτητών και την ελληνική γραφειοκρατία. Όταν του προσφέρθηκε η έδρα των μαθηματικών στο Μόναχο την αποδέχτηκε και εκεί μεγαλούργησε.

 

ArtScript: Ποια είναι τα στοιχεία στη δουλειά του Παναγιώτη Πανταζή, που ταίριαξαν αρμονικά με την ιστορία σας, δίνοντας ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Ο Παναγιώτης Πανταζής πήρε στα χέρια του το σενάριο για τον Καραθεοδωρή και άρχισε να σχεδιάζει τις σκηνές. Χώρισε το βιβλίο σε κεφάλαια, που πρώτα τα σκίτσαρε και έπειτα τα ζωγράφιζε. Είχαμε μια τέλεια συνεργασία αν και μέναμε σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδας.

 

ArtScript:  Υπήρξαν διαφορετικές απόψεις όσον αφορά την προσέγγιση του βιβλίου;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Υπήρχε ένα πλάνο το οποίο το τηρήσαμε και οι δύο. Στόχος μας ήταν το βιβλίο να παρουσιάσει την ανθρώπινη πλευρά του σπουδαίου επιστήμονα.

 

ArtScript: Πως κρίνετε ότι στην Ελλάδα δε γνωρίζουν πολλοί και αρκετά πράγματα για τον Έλληνα μαθηματικό;

Νομίζω όμως ότι την τελευταία δεκαετία η τηλεόραση και τα νέα βιβλία που γράφτηκαν έκαναν γνωστό τον διάσημο επιστήμονα. Μην ξεχνάτε ότι ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρής ήταν μαθηματικός καθηγητής πανεπιστημίου που έζησε μια ασκητική, οικογενειακή ζωή. Οπότε ήταν δύσκολο να γίνει δημοφιλής.

 

ArtScript: Ποια θεωρείτε εσείς, ότι ήταν η σημαντικότερη στιγμή στη ζωή του Καραθεοδωρή;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Κατά τη γνώμη μου το 1920, όταν παραιτήθηκε από τακτικός καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Βερολίνου για να βοηθήσει στην ίδρυση του Πανεπιστημίου της Σμύρνης. Ένα όραμα που είχε ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

 

ArtScript:  Ετοιμάζετε κάτι άλλο αυτή τη στιγμή; Κι αν ναι θα θέλατε να μας δώσετε μια γεύση;

ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΣ ΙΝΤΖΕΜΠΕΛΗΣ: Αυτό το διάστημα με ενδιαφέρει να προωθηθεί η δουλειά μου με το γκραφικ νόβελ και να το παρουσιάσω όπου μπορώ για να το μάθει το αναγνωστικό κοινό.

Παράλληλα γράφω και διορθώνω έργα μου που έχω φυλαγμένα στο συρτάρι. Επίσης απολαμβάνω τη φύση κάνοντας ποδήλατο και περπάτημα στο χωριό που μένω, μόνιμα, στο Μενίδι Αιτωλοακαρνανίας. Ο συγγραφέας πέρα από το διάβασμα είναι και ένας άνθρωπος που ζει ανάμεσά μας και αυτό τον κάνει να μαζεύει εμπειρίες και να παρατηρεί τον κόσμο μας.

 

 

Διαβάστε επίσης:

           Ισίδωρος Ζουργός