ΕΦΗ ΛΑΔΑ

 

Η Έφη Λαδά, σπούδασε ζωγραφική, ασχολήθηκε με την εικονογράφηση παραμυθιών αλλά έγραψε και τα δικά της παραμύθια, εικονογραφώντας τα. Το παραμύθι της «Μια ξεχωριστή Κυριακή» το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Διόπτρα», κέρδισε το Β’ βραβείο εικονογράφησης Key Colours, που συνδιοργανώνεται κάθε δεύτερο χρόνο από τις εκδόσεις  Clavis, και την πόλη Χάσελι του Βελγίου. Η συγγραφέας και εικονογράφος παιδικών βιβλίων δεν είναι από τα άτομα που επιτρέπει στα λάθη της να την απογοητεύουν, αντιθέτως, βλέπει τον πραγματικό τους ρόλο στη ζωή μας, που είναι να μας διδάξουν και να μας βοηθήσουν να πάμε παρακάτω. Αν επιθυμείτε να ‘‘γνωρίσετε’’ τη δουλειά της βραβευμένης ελληνίδας εικονογράφου, μπορείτε να επισκεφτείτε το προσωπικό της site https://www.effielada.com/, αφού φυσικά πρώτα διαβάσετε τη συνέντευξη που μας έδωσε.

   

 

ArtScript: Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς. (Ένα σύντομο βιογραφικό)

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Γεννήθηκα σ’ ένα μικρό χωριό της Πελοποννήσου. Είχα την τύχη να μεγαλώσω  στην φύση και την ηρεμία της επαρχίας. Πάντα ζωγράφιζα από πολύ μικρή σε χαρτάκια, στο θρανίο μου, στα βιβλία μου ….και όπου έβρισκα…τελειώνοντας το σχολείο σπούδασα ζωγραφική.  Ασχολήθηκα με την εικονογράφηση αργότερα μεγαλώνοντας τις δυο μου κόρες. Εκεί ανακάλυψα τον κόσμο των παραμυθιών.

 

ArtScript: Εικονογραφείτε και γράφετε ιστορίες, είναι η έμπνευση μια εικόνας ή μιας ιστορίας το έναυσμα που θα γεννήσει το παραμύθι σας;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Δεν υπάρχει συγκεκριμένη συνταγή για την πυροδότηση μιας ιστορίας . Συμβαίνει κάποια πράγματα που μας δημιουργούν συναισθήματα να θέλουμε να τα κάνουμε ιστορίες και να τα επικοινωνήσουμε με εικόνες. Έχει να κάνει με την ανάγκη να πω κάτι . Μπορεί να είναι και μια εικόνα για ένα γεγονός που να γεννήσει την ιστορία.

 

ArtScript: Βιβλία με δική σας εικονογράφηση έχουν μεταφραστεί στα ιταλικά στα κορεάτικα, στα ρώσικα, στα τούρκικα και στα κινέζικα. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να διαδοθεί η ελληνική τέχνη στις μέρες μας στο εξωτερικό και πόσο συχνά συμβαίνει;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Οι μεταφράσεις σ’ αυτές τις χώρες  έγιναν γιατί προφανώς τους ενδιέφερε ο τρόπος αποτύπωσης της ιστορίας. Υπάρχει μια τεράστια αγορά βιβλίων στο παγκόσμιο στερέωμα. Το να βρεθεί κανείς σ’ αυτήν την αγορά και να μπορέσει να πάει τις ιστορίες του και σε άλλα μέρη του κόσμου είναι πολύ σημαντικό!.

 

ArtScript: Τι υλικά πρέπει να έχει κατά τη γνώμη σας ένα βιβλίο για να τραβήξει την προσοχή του παιδιού και να το αγαπήσει, ξεφυλλίζοντας το ξανά και ξανά;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Το βιβλίο πρέπει να έχει μια όμορφη ιστορία και μια εξ’ ίσου πολύ καλή εικονογράφηση. Όταν η εικόνα και η ιστορία κεντρίσουν το ενδιαφέρον του παιδιού τότε θα το έχει πλάι του για καιρό.

 

ArtScript: Στο παραμύθι σας «Μια ξεχωριστή Κυριακή», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, η Σοφία ενθουσιάζεται από τις ιστορίες που της διηγείται η θεία Κοραλία. Αλλά και η θεία Κοραλία παίρνει χαρά από τον ενθουσιασμό της μικρής της ανιψιάς. Οι άνθρωποι θα λέγατε ότι είμαστε συγκοινωνούντα δοχεία στα συναισθήματα είτε της χαράς είτε της λύπης;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Σίγουρα ναι και αυτό λέω και σ’ αυτήν την ιστορία. Η ευχαρίστηση της θείας ήταν η γεμάτη ενδιαφέρον ματιά της μικρής Σοφίας για τις ιστορίες της αλλά και η Κυριακή που πέρασε με την συντροφιά της οικογένειας. Μέσα από τις ενδιαφέρουσες διηγήσεις  της θείας για την μακρινή χώρα, η Σοφία ήταν σαν να άκουγε παραμύθι , και στο τέλος μπόρεσε να καταλάβει πόσο είχε ανάγκη η θεία την επίσκεψη εκείνη.

Κάθε μία από τις δύο ηρωίδες πήρε και έδωσε αγάπη.

 

ArtScript: Στο παραμύθι σας «Μια ξεχωριστή Κυριακή» τα βασικά πρόσωπα είναι η Σοφία και η θεία Κοραλία.  Εστιάζοντας στη θεία Κοραλία, τι είναι αυτό που δίνει χαρά και ικανοποίηση στους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας και τι μπορούμε να κάνουμε εμείς  γι’ αυτούς;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Για την θεία Κοραλία, μια γυναίκα που ζει μόνη της, η ανθρώπινη επαφή σαν να διέλυσε για μια μέρα τις μοναχικές ώρες της. Οι άνθρωποι που ζουν μόνοι έχουν ανάγκη την φροντίδα μας, την παρουσία μας , το να τους δείχνουμε μ’ έναν τρόπο πως τους έχουμε έννοια, να βρισκόμαστε  και να μοιραζόμαστε στιγμές μαζί τους.

 

ArtScript: Ποιο κείμενο που έχετε εικονογραφήσει, αλλά δεν έχετε γράψει εσείς την ιστορία, είναι το αγαπημένο σας και για ποιο λόγο;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Μια πολύ αγαπημένη ιστορία που εικονογράφησα είναι το «Είχε απ’ όλα και είχε πολλά.» της Μαρίας Παπαγιάννη. Ο λόγος είναι πως είναι μια δυνατή ιστορία που με ταξίδεψε. Επίσης θεωρώ πως είναι από τα βιβλία που παραμένουν μέσα στα χρόνια διατηρώντας την ίδια δυναμική.

 

ArtScript: Ένας άνθρωπος που γράφει ή εικονογραφεί παραμύθια, θεωρείτε ότι πρέπει να αφήνει ελεύθερο το παιδί που έχει μέσα του ή πρέπει πάνω απ’ όλα να είναι «επαγγελματίας» όπως θεωρούν οι ‘‘μεγάλοι’’ τη λέξη αυτή;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Δεν ξέρω τι λένε οι ‘‘μεγάλοι’’….. και ποιοι είναι οι ‘‘μεγάλοι’’?

 Όταν οι άνθρωποι δεν ξεχνάνε την παιδικότητά τους σίγουρα κερδίζουν ότι κι αν κάνουν στην ζωή τους. Όταν η δουλειά που κάνει κάποιος απευθύνεται σε παιδιά τότε σίγουρα πρέπει να μπορεί να βλέπει και με την καθαρή ματιά ενός  παιδιού.

 

ArtScript: Ποια θεωρείτε την πιο σημαντική επαγγελματική σας στιγμή;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Όλες οι στιγμές  είναι σημαντικές. Όλες οι στιγμές μου έδωσαν κάτι και πάνω σ’ αυτές πάτησα για να προχωρήσω.  Χωρίς αυτές δεν γίνεται να χτίσει κανείς μια πορεία.  Γι’ αυτό και όλα τα θεωρώ μοναδικά και τα λάθη μου ακόμα σημαντικότερα.

 

ArtScript: Αυτή την περίοδο δουλεύετε πάνω σε κάτι, κι αν ναι θα θέλατε να μας δώσετε μια γεύση;

ΕΦΗ ΛΑΔΑ: Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνω ένα βιβλίο που πρόκειται να κυκλοφορήσει  το φθινόπωρο στο Βέλγιο. Είναι μια ιστορία που διαπραγματεύεται την μοναδικότητα του καθ’ ενός από εμάς.

Ευχαριστώ πολύ!!!!

 

ArtScript: Κι εμείς σας ευχαριστούμε, για το χρόνο που μας διαθέσατε!

 

Διαβάστε επίσης:

Πέλα Σουλτάτου