ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΑΧΙΛΛΕΑ

MADELINE MILLER

-Εκδόσεις Διόπτρα-

«Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα δόρυ σαν μπαστούνι για περπάτημα, όμως αυτό δεν αλλάζει τη φύση του».

Ο Πάτροκλος, ο θεράποντας του Αχιλλέα, ο σύντροφός του και το πιο αγαπημένο του πρόσωπο, που οδήγησε τελικά τον έλληνα ήρωα του τρωικού πολέμου να επιστρέψει στις μάχες, μας διηγείται την ιστορία τους. Ο Πάτροκλος στην Ιλιάδα είναι από τους δευτερεύοντες ήρωες, κι όμως έχει τόση δύναμη πάνω σε έναν από τους κεντρικούς χαρακτήρες που θα τον καταφέρει να ξεπεράσει τον εγωισμό του έπειτα από τη διαμάχη του με τον Αγαμέμνονα και να πραγματοποιήσει τον χρησμό που μέχρι εκείνη την στιγμή απέφευγε. Ο χαμός του Έκτορα άλλωστε, θα έφερνε στη συνέχεια τον δικό του θάνατο.

Ο Πάτροκλος ήταν πρίγκιπας, ο πατέρας του όμως δε φαίνεται να εκτιμάει ιδιαίτερα τον γιό του. Έπειτα από ένα ατύχημα που προκαλεί άθελά του ο Πάτροκλος, χάνει όλα τα προνόμια, μαζί με την διαδοχή του θρόνου και το όνομα του πατέρα του και καταλήγει εξόριστος στον παλάτι του βασιλιά Πηλέα. Ο συνομήλικος πρίγκιπας Αχιλλέας θα ξεχωρίσει το απομονωμένο αγόρι και θα το χρήσει πιστό σύντροφο και ακόλουθό του. Από εκείνη τη στιγμή η μοίρα θα τους ενώσει για πάντα. Όπου βρίσκεται ο Αχιλλέας δίπλα του θα είναι και ο Πάτροκλος, μια σχέση φιλίας στα πρώιμα χρόνια που θα μετατραπεί σε ερωτική στη συνέχεια και που δε θα βλέπει με καθόλου καλό μάτι η μητέρα του Αχιλλέα, η νύμφη Θέτις, προσπαθώντας πολλές φορές να μπει ανάμεσα τους και να τους χωρίσει. Όμως ο Αχιλλέας είναι σταθερός στις αποφάσεις και στις επιθυμίες του, μεγαλωμένος ως μελλοντικός βασιλιάς των Μυρμιδόνων δεν είναι πρόθυμος να του επιβάλλονται. «Δεν κρύβει μια μεγαλοφυΐα το να μπορείς να λες ακριβώς αυτό που σκέφτεσαι;»

Γνωρίζοντας τον χρησμό η Θέτις προσπαθεί να αποφύγει ο Αχιλλέας να πολεμήσει στην Τροία, όμως τελικά είναι πάνω από τις δυνάμεις της. Ο Αχιλλέας με τον Πάτροκλο από την Σκύρο θα βρεθούν στην καρδιά του πολέμου. Εκεί οι κόντρες με τον αρχηγό όλων των Ελλήνων για την περίσταση, τον Αγαμέμνονα, θα είναι συχνές, φαίνεται ο αρχηγός να ζηλεύει τη δόξα του νεαρού και τη φήμη του άριστου των ελλήνων, που ο χρησμός τον θέλει στην Τροία αν είναι να κερδίσουν τον πόλεμο οι έλληνες εναντίον των Τρώων, ενώ δε φαίνεται να συγχωρεί την αλαζονεία του νεαρού πρίγκιπα της Φθίας, που σε αντίθεση με τους άλλους βασιλιάδες, δεν τον προσκύνησε όταν συναντήθηκαν.

«Δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ποιος θα καταφέρει να μείνει ζωντανός απ’ το ολοκαύτωμα της μνήμης».

Η συγγραφέας του βιβλίου αναλαμβάνει ένα δύσκολο εγχείρημα, που απ’ ότι μας εξομολογείται για να το ολοκληρώσει χρειάστηκε όσα χρόνια πήρε και ο τρωικός πόλεμος. Μάλιστα σε μια συνέντευξη της παραδέχεται ότι πέρασε πέντε χρόνια γράφοντας ένα προσχέδιο, το χτένισε καλά και έπειτα το πέταξε και ξεκίνησε από την αρχή. Οι μύθοι που αφορούν μυθολογικούς ήρωες είναι πολλοί και αρκετές φορές αλληλοσυγκρουόμενοι, δεν είναι δύσκολο να το καταλάβει κανείς, μιας ματιά στη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια και θα του αναφέρει πολλές εκδοχές, αλλά και ξεχωριστές ιστορίες για το κάθε πρόσωπο. Η Miller μελετάει τους μύθους, άλλωστε είναι και ο τομέας της ως καθηγήτρια των αρχαίων ελληνικών και αποφασίζει τι θα κρατήσει από αυτούς ώστε να εξελίξει το μυθιστόρημά της. Το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό ακόμη κι αν κάποιος από τους αναγνώστες νιώσει λίγο μπερδεμένος από αυτά που ο ίδιος γνωρίζει. Ο Πάτροκλος μπαίνει σε πρώτο πλάνο μιας και παίρνει τον ρόλο που είχε στη ζωή του Αχιλλέα και που σύμφωνα με τον Πλάτωνα η ερωτική τους σχέση θεωρείται ως η ιδανική. Όμως πέρα από τη μυθολογία το μυθιστόρημα αποτελεί ένα τραγούδι για τον έρωτα, - ομοφυλοφιλικό ή ετεροφυλικό δεν έχει σημασία, με τον ίδιο τρόπο σαϊτεύει, δε συμφωνείτε;-

Στην δέκατη Τρίτη και επετειακή έκδοση του μυθιστορήματος, που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Διόπτρα», περιλαμβάνεται και ένα διήγημα της συγγραφέως με τίτλο «Γαλάτεια» και αφορά τον μύθο του Πυγμαλίωνα. Μια εντελώς διαφορετική εκδοχή από την πλευρά του αγάλματος και της γυναίκας, μια φεμινιστική εκδοχή λοιπόν του μύθου που τόσο φαίνεται να χρειαζόμαστε στις μέρες μας εν μέσω τόσων γυναικοκτονιών.

Μαίρη Β.

 
Διαβάστε επίσης: