ΤΟ ΑΗΔΟΝΙ

KRISTIN HANNAH

-Εκδόσεις Κλειδάριθμος-

 

«Οι άντρες πάντα νομίζουν ότι ο πόλεμος είναι δικό τους θέμα».

«Οι άντρες λένε ιστορίες. Οι γυναίκες τις κάνουν πράξη. Εμείς πολεμήσαμε στη σκιά. Δεν έγιναν παρελάσεις προς τιμήν μας όταν τελείωσε ο πόλεμος, δε μας παρασημοφόρησαν ούτε μας αναφέρουν τα βιβλία της Ιστορίας. Κάναμε το καθήκον μας στη διάρκεια του πολέμου, και όταν τελείωσε, μαζέψαμε τα κομμάτια μας κι αρχίσαμε τη ζωή μας από την αρχή».

Έχουν γραφτεί αμέτρητα βιβλία και έχουν γυριστεί άπειρες ταινίες για τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο και την κατοχή ευρωπαϊκών χωρών από τους ναζί. 72 χρόνια μετά την λήξη των δεινών που υπέστησαν πολλοί λαοί από τη μεγαλομανία των γερμανών, ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος αποτελεί πηγή έμπνευσης και υποψιάζομαι ότι αυτό θα συμβαίνει για πολλά ακόμα χρόνια. Η Kristin Hannah, έπειτα από τον «Κήπο του Χειμώνα» βιβλίο που αφορούσε την πολιορκία του Λένινγκραντ από τους Γερμανούς και τις θυσίες μιας μητέρας για τα παιδιά της, ξαναπιάνει την πένα της και μας μεταφέρει στη Γαλλία του 1939. Κεντρικές ηρωίδες είναι δυο αδερφές, η Βιαν και η Ιζαμπέλ. Η πρώτη ζει με την οικογένεια της σε ένα μικρό χωριό. Ο σύζυγος της την αφήνει μόνη της με την οχτάχρονη κόρη τους για να πάει στο πόλεμο. Η Ιζαμπέλ μια έφηβη που σε όλη της τη ζωή αποζητάει την προσοχή και την αγάπη της οικογένειας της, αποβάλλεται από το οικοτροφείο. Η επιστροφή της στο Παρίσι συμπίπτει με την πτώση του γαλλικού μετώπου. Για λόγους ασφαλείας ο πατέρας της τη στέλνει  να ζήσει στο χωριό με την αδερφή της. Δυο εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες κάτω από την ίδια στέγη και υπό την επίβλεψη του γερμανού που έχει επιτάξει το σπίτι θα έρθουν σε σύγκρουση. Από τη μια η Βιαν που θέλει να περνάει απαρατήρητη ώστε να είναι ασφαλής η κόρη της και από την άλλη η Ιζαμπέλ που όλη την ώρα σκέφτεται τρόπους να επαναστατήσει και δεν μπορεί να συγκρατήσει την απέχθεια της απέναντι στους κατακτητές.

Στα δύσκολα χρόνια όμως μιας βάρβαρης κατοχής όσο και να θέλει κάποιος να μείνει ουδέτερος δεν είναι εύκολο να το καταφέρει. Αργά ή γρήγορα θα αναγκαστεί να διαλέξει στρατόπεδο. Η ιδιοσυγκρασία και ο χαρακτήρας του θα είναι αυτός που θα τον σπρώξει στο ένα ή στο άλλο στρατόπεδο. Πόσο θα επηρεαστεί από τα άσχημα που συμβαίνουν γύρω του ή θα βάλει πάνω από όλους κι από όλα το δικό του συμφέρον.

«Νομίζω ότι όσο κρατάει αυτός ο πόλεμος πρέπει όλοι να κοιτάξουμε πιο βαθιά μέσα μας. Τα ερωτήματα δεν αφορούν τόσο εκείνους, όσο εμάς» .

Κι ενώ η ιστορία κυλάει ο έρωτας έρχεται, όχι για να δώσει λύσεις, αλλά για να κάνει ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα. Για να θυμίζει στους ήρωες ότι και το παραμικρό βήμα αντιστοιχεί σε μια επιλογή. Η Kristin Hannah ξέρει να κερδίζει τους αναγνώστες, να τους συγκινεί και να μην τους αφήνει αδιάφορους με τις περιγραφές των μαρτυρίων στις φυλακές και στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Ενώ ο αναγνώστης θα αναρωτηθεί τι είδους πλάσματα μπορεί να είναι αυτά που προκαλούν τόσο πόνο στο ανθρώπινο είδος και την ίδια ώρα θέλουν να ονομάζονται και οι ίδιο άνθρωποι. Για τους παραπάνω λόγους αλλά και για πολλούς ακόμη, που ο αναγνώστης θα καταλάβει όταν διαβάσει μόνος του το  «Αηδόνι» θα αντιληφθεί το λόγο που ήταν για 45 εβδομάδες στη λίστα με τα best seller των New York Times και πρώτο στη Wall Street Journal.     

Μαίρη Β.