ΛΕΞΙΚΟ ΤΩΝ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

 
 
 

ΕΛΙΖΑΜΠΕΤ ΡΟΥΝΤΙΝΕΣΚΟ

ΛΕΞΙΚΟ ΤΩΝ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

-ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΝΑΛΙΟΣ-

Το ArtScript συνεχίζει για μια ακόμη φορά με ένα βιβλίο επιστημονικό (και όχι λογοτεχνικό). Το λεξικό των ερωτευμένων με την ψυχανάλυση, της Ελιζαμπέτ Ρουντινέσκο. Η συγγραφέας μετά το Λεξικό της Ψυχανάλυσης, το 1997 καταπιάνεται με ένα νέο λεξικό από την πλευρά της ιστορικού, αφού δε θα λείψουν από αυτό, όχι μόνο οι ιστορικές αναφορές, αλλά και οι ιστορικές εκτιμήσεις. Άλλωστε είναι ιστορικός η ίδια. Όπως όλα τα λεξικά έτσι κι αυτό ανάλογα με το γράμμα αναφέρεται στις λέξεις που αναλύει. Όμως η κάθε λέξη, αναλύεται μέσα σε ένα μικρό άρθρο που καταλαμβάνει από μερικές παραγράφους, μέχρι κάποιες σελίδες. Το πρωτότυπο είναι γραμμένο στα γαλλικά, οπότε έχει γίνει η αντίστοιχη προσαρμογή στο ελληνικό αλφάβητο, όσον αφορά την ταξινόμηση των κεφαλαίων. Τα θέματα που καταπιάνεται πολλά. Ο έρωτας, ο πόλεμος, η οικογένεια, το χρήμα, η αιμομιξία, το όνειρο κ.α. πάντα όσον αφορά την ψυχολογία και αναλυόμενο, όπως αναφέραμε με τη ματιά της ιστορικού.

Πολλές αναφορές ψυχολόγων, υπάρχουν στο βιβλίο, για παράδειγμα του Φρόυντ «Γιατί δεν ερωτευόμαστε μια φορά το μήνα;» - «Επειδή, με κάθε χωρισμό, ξεσχίζεται κι ένα κομμάτι της καρδιάς μας». Αρκετό ενδιαφέρον παρουσιάζει το λήμμα για τα Ζώα. Όπως και για την Οικογένεια. Επίσης το βιβλίο της Ρουντινέσκο θα μπορούσε να είναι ένας ταξιδιωτικός οδηγός της ψυχανάλυσης από το Παρίσι ως τη Νέα Υόρκη κι από το Λονδίνο ως το Μπουένος Άιρες. Σε αυτά τα κεφάλαια, υπάρχει ανάλυση για την πρόοδο της ψυχανάλυσης σε αυτές τις πόλεις, την ακμή και την παρακμή της, τους εκπροσώπους της κι ακόμα και αξιοθέατα της ψυχολογίας, όπως το μουσείο Φρόυντ στο Λονδίνο κι άλλοι τόποι, που σχετίζονται με την ιστορία της ψυχολογίας.

Η Ρουντινέσκο, σαν cinephile, αναφέρει συχνά πυκνά ταινίες, που είτε έχουν σχέση με τη βιογραφία των ψυχαναλυτών ή απλά την εξυπηρετούν στην ανάλυση του λεξικού της. Υπάρχει μάλιστα και το λήμμα Χόλυγουντ που αφιερώνει 8 σελίδες. Επίσης παρελάσουν από αυτό μεγάλες προσωπικότητες, όπως ο Ναπολέων Βοναπάρτης,  ο Φιλίπ Ροθ και άλλοι. Κι όπως είναι φυσικό και γνωστοί ψυχαναλυτές, όπως ο Φρόυντ, που ήδη αναφέραμε και ο Λακάν. Υπάρχουν επίσης λήμματα ή αναφορές δίχως λήμμα, για προσωπικότητες όπως ο Νταλί, η Μέριλιν Μονρόε, ο Γκριν Ζιλιέν. Αλλά και για πρόσωπα λογοτεχνικών έργων, όπως ο Άμλετ. Να σημειώσουμε πως σε κάθε λήμμα εμφανίζονται και πολλά ακόμα ονόματα προσωπικοτήτων, που έχουν σχέση ασφαλώς με το λήμμα. Όμως επειδή το έργο είναι μεγάλο και πολλά ονόματα δεν υπάρχουν ως αυτοτελή λήμμα και για να τα ξαναβρεί κανείς θα χάσει πολύτιμο χρόνο, θα ήταν χρήσιμο το βιβλίο να είχε στο τέλος και ένα ευρετήριο κύριων ονομάτων, με το που συναντήσαμε το κάθε ένα. Αυτό είναι ένα μειονέκτημα για τους συνεπείς αναγνώστες, που θα χρησιμοποιήσουν ως λεξικό πολλές φορές το βιβλίο, μετά την πρώτη ανάγνωση.

Όσον αφορά το Χίτλερ, αναφέρει τις πολλές εκτιμήσεις, που έχουν γίνει για το πρόσωπό του, για να μπορέσουν να αναλύσουν το προφίλ του μετά τα όσα εφιαλτικά και απάνθρωπα προκάλεσε. Μήπως τελικά όμως η απάντηση είναι πιο απλή; Ότι δηλαδή ήταν απλά φασίστας; Ενδιαφέρον έχει μεταξύ άλλων και το κεφάλαιο Νάρκισσος. Επειδή το βιβλίο είναι φρέσκο, υπάρχει αναφορά στην προεδρεία του Ντόναλντ Τράμπ στο λήμμα για τους αμερικάνους προέδρους. Ενώ θα βρούμε και πολλά για τις σχολές της ψυχανάλυσης (Δυναμική Ψυχιατρική-Ψυχοθεραπεία – Θεσμική Ψυχοθεραπεία κ.α.)

Το βιβλίο είναι περίπου στις 600 σελίδες και παρά το θέμα του, είναι ευκολοδιάβαστο, αφού δε χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις για να το καταλάβει κανείς. Επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως λεξικό, μα μπορεί να διαβαστεί και μονομιάς, χωρίς να έχει την τύχη των περισσότερων λεξικών, που καταχωνιάζονται σε ένα ράφι και χρησιμοποιούνται ως εργαλεία για άλλα βιβλία. Θα πρέπει επίσης να τονίσουμε πως σε κάθε γράμμα, υπάρχουν όμορφα ασπρόμαυρα σκίτσα, που πλαισιώνουν το κείμενο, τα περισσότερα απεικονίζουν προσωπικότητες όπως ο Λακάν , ο Φρόυντ κ.α.

                                                                                                                Ε. Φ. Β.

 

Διαβάστε επίσης: