ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΒΟΗΘΟΣ

JeanMichel Genassia

-Εκδόσεις Διόπτρα-

«Η αλήθεια είναι ότι δεν παίρνουμε ποτέ απόφαση αντίθετη από αυτό που είμαστε, την απόφαση τη γνωρίζουμε εξαρχής, επειδή η απόφαση είναι η ιστορία μας».

Όταν η σερβιτόρα Ιρέν θα συναντηθεί με τον σωσία του ζεν πρεμιέ Βαλεντίνο, θα γεννηθεί μια πεισματάρα ηρωίδα βιβλίου. Το κεντρικό κουαρτέτο του νέου μυθιστορήματος του γάλλου συγγραφέα, αποτελείται από παιδιά γεννημένα τον μεσοπόλεμο. Η Αρλέν σε αντίθεση με τον Ντανιέλ και τα δίδυμα Τομά και Μαρί, οι πιο κοντινοί της άνθρωποι, δεν ανήκει στην ευνοημένη εύπορη τάξη, όμως ποιος είπε ότι κι ένα αγόρι δεν μπορεί να πέσει θύμα των απαιτήσεων και των προσδοκιών της τάξης που ανήκει;

Οι ήρωες παίρνουν τις αποφάσεις τους και αυτές θα είναι τελικά που θα ορίσουν την πορεία και τη μοίρα τους. Η Αρλέν, έξυπνη και επίμονη δε θέλει να έρθει σε ανακωχή, απαιτεί περισσότερα από αυτά για τα οποία προορίζονται οι γυναίκες την εποχή εκείνη. Επιθυμεί να ακολουθήσει μια καριέρα φυσικού μηχανικού και όχι εκπαιδευτικού, όπως όλοι της προτείνουν. Για να καταφέρει να πετύχει τον στόχο της θα αναγκάζεται να έρχεται συνέχεια σε σύγκρουση με τους δικούς της ανθρώπους, που η νοοτροπία της εποχής δεν τους βοηθάει να την κατανοήσουν, αφού η γυναίκα υποχρεούται από τις κοινωνικές νόρμες να ακολουθεί συγκεκριμένους δρόμους. Πόσες γυναίκες χρειάστηκε για να αλλάξουν αυτή την αντίληψη;

Οι 540 σελίδες του βιβλίου δεν περιορίζονται στη ζωή της Αρλέν και τις προσπάθειές της να σπάσει τα στερεότυπα της εποχής. Και οι υπόλοιποι χαρακτήρες έχουν το μέρος που τους αναλογεί και όλοι μαζί δίνουν την εικόνα και τις πτυχές της γαλλικής κοινωνίας από το μεσοπόλεμο μέχρι και τη δεκαετία του 60. Με την Αλγερία να εγκαταλείπεται από τους Γάλλους, προς χαρά των αυτοχθόνων αλγερινών, αλλά όχι και των Γάλλων της περιοχής, με τη συμμετοχή της χώρας στον Ψυχρό Πόλεμο και την αναζήτηση της μαγικής φόρμουλας για τη γαλλική ατομική βόμβα. Είναι ποτέ δυνατόν ένα όπλο να θεωρείται ως μέσο της ειρήνης; Τι συμβαίνει με τα πρώτα θύματα της ατομικής βόμβας, και δεν αναφέρομαι στα επίσημα της Χιροσίμα – Ναγκασάκι, από τους Αμερικανούς.

Η ιστορία του μυθιστορήματος είναι πυκνή, καλοζυγισμένη από πλευράς του συγγραφέα, χωρίς κενά και φλυαρίες. Ο Jean – Michel Genassia δεν έχει αφήσει τίποτα στην τύχη. Το «Και ο Θεός βοηθός» είναι μαγνήτης για τα μάτια του αναγνώστη που έχει πραγματικά απαιτήσεις από το βιβλίο στο οποίο θα διέθετε τον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο του.

Μαίρη Β.

 
 
Διαβάστε επίσης: