Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΦΑΣΙΣΜΟΥ

CARLO LUCARELLI

-Εκδόσεις Διόπτρα-

Μια συνέντευξη σε έναν συνταξιούχο ανθυπαστυνόμο στάθηκε η αφορμή για τον ιταλό συγγραφέα Carlo Lucarelli, να εμπνευστεί τον κεντρικό ήρωά του για μια σειρά αστυνομικών βιβλίων, κλασσικής νουάρ λογοτεχνίας. Και μπορεί η πτυχιακή του εργασία να μην είχε τύχη μετά τη λάθος ερώτηση του νεαρού φοιτητή, αλλά τι σημασία είχε, εφόσον ένα βιβλίο γράφτηκε, εγκρίθηκε, και δημοσιεύτηκε. Και δεν τελείωσε εκεί, μιας και ο αστυνόμος Ντε Λούκα, έπειτα από το «Εν Λευκώ», είχε μια σειρά υποθέσεις να διαλευκάνει.   

Στην Τριλογία του Φασισμού, η οποία επανακυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Διόπτρα», ο αναγνώστης θα παρακολουθήσει τον επιθεωρητή Ντε Λούκα να προσπαθεί να κάνει τη δουλειά του, την ώρα που θα γίνεται υποχείριο πολιτικών δυνάμεων που θέλουν να δρομολογήσουν την έρευνα προς το συμφέρον τους, είτε θα προσπαθήσουν να του βάλουν εμπόδια στην έρευνα που διεξάγει και στη φυσική του περιέργεια να μάθει τι έχει συμβεί και να φέρει στο φως την αλήθεια και τον υπεύθυνο απέναντι στη δικαιοσύνη.

«Μπορεί να είναι απλώς ένας τρόπος για να σας αναγκάσουν να κρατήσετε το στόμα σας κλειστό. Και κατά τη γνώμη μου, πρέπει να το κρατήσετε κλειστό. Είμαι χρόνια στην αστυνομία και ξέρω ότι υπάρχουν υποθέσεις που κλείνουν και υποθέσεις που δεν κλείνουν».

Ο Ντε Λούκα είναι ένας απόλυτα καθημερινός άνθρωπος, χωρίς υπερφυσικές δυνάμεις και χωρίς φοβερά ελαττώματα, σαν αυτά που απέκτησαν ανάλογοι επιθεωρητές της σύγχρονης εποχής. Έχει τους δαίμονες του, και σαν άνθρωπος θα υπάρξουν στιγμές που θα παρασυρθεί. Στην ουσία, αν και έχει υπηρετήσει κατά τη διάρκεια του φασιστικού καθεστώτος, δεν έχει ιδεολογία και το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να κάνει καλά τη δουλειά του.

Στο Εν Λευκώ, θα τον απασχολήσει η δολοφονία ενός νεαρού που διατηρεί στενές σχέσεις με την υψηλή κοινωνία. Το φασιστικό καθεστώς της Ιταλίας και του Μουσολίνι βρίσκεται στην παρακμή του, τα ποντίκια έτοιμα να εγκαταλείψουν το καράβι και ο Ντε Λούκα πρέπει να ανακαλύψει την αλήθεια, πριν την πληρώσει κάποιος αθώος. Όμως οι ανώτεροί του φαίνεται να έχουν αποφασίσει το ποιος είναι ο δολοφόνος.

Στο Ένα Μουντό Καλοκαίρι, ελάχιστο μόνο διάστημα αργότερα, ο Ντε Λούκα βρίσκεται κυνηγημένος, μιας και η υπηρεσία του στα σώματα ασφαλείας, τον έχει εντάξει στις μαύρες λίστες των παρτιζάνων. Κατευθυνόμενος προς τον Βορρά, θα τον ανακαλύψει ένας νεαρός παρτιζάνος που έχει αναλάβει την τάξη στην μικρή του περιοχή. Ο νεαρός θα τον αναγνωρίσει και θα τον κρατήσει κατά κάποιο τρόπο αιχμάλωτο, ώστε να τον βοηθήσει να διαλευκάνει τη δολοφονία μιας οικογένειας.

Όσο για Το Μπουρδέλο της Οδού Όκε, ο Ντε Λούκα, διορισμένος στο Τμήμα Ηθών, όταν θα παραβρεθεί στο δωμάτιο ενός αυτόχειρα, τα στοιχεία θα τον οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι δεν ήταν πράγματι αυτοκτονία, αλλά δολοφονία. Όλες του οι απόπειρες να διεξάγει την έρευνα θα πέσουν στο κενό, επιβεβαιώνοντας του ότι έχει δίκιο, και ότι κάτι σπουδαίο κρύβεται πίσω από το θάνατο του νεαρού άντρα. Η φυσική του ροπή στην ανακάλυψη ενός εγκλήματος θα βρεθεί απέναντι στις απειλές για την καριέρα του στην αστυνομία. Τι θα κερδίσει; Όλα αυτά στο φόντο των εκλογών του 1948, ανάμεσα στους δεξιούς και τους κομμουνιστές, και με τους αμερικάνους, να ρίχνουν το τυράκι της υποστήριξης, αν και εφόσον η πλάστιγγα, στραφεί υπέρ των ευνοούμενών τους.

Παρά την ικανότητα του Ντε Λούκα, ο επιθεωρητής θα βρίσκεται στο φινάλε σε δυσμενή θέση. Ένα αστυνομικό, αλλά και ως ένα βαθμό πολιτικό μυθιστόρημα, με φόντο τα ταραγμένα χρόνια της Ιταλίας, κατά τη διάρκεια και τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι αναγνώστες του κλασσικού αστυνομικού μυθιστορήματος θα το προτιμήσουν, μην περιμένετε να βρείτε ενόχους τέρατα και κατά συρροή δολοφόνους. Οι λόγοι που σπρώχνουν έναν άνθρωπο στο φόνο είναι δυστυχώς, απλοί, καθημερινοί και κυρίως ανθρώπινοι.           

Μαίρη Β.

 

 
Διαβάστε επίσης: