Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΟΡΦΑΝΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΠΑΜ ΤΖΕΝΟΦ

-Εκδόσεις Μίνωας-

«Μερικές φορές ακόμα και το να το σκας καταντάει να είναι κάτι υπερβολικά βαρύ».

Όταν θα μείνει έγκυος η Νόα από ένα γερμανό αξιωματικό που ζει στο σπίτι τους, κατά τη διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου, δε θα υπάρχει θέση για εκείνη στην οικογένεια της. Το ότι δεν απέτρεψε τον εχθρό να ξαπλώσει στο κρεβάτι της και να την εκμεταλλευτεί, αποτελεί προδοσία για τον πατέρα της που τη διώχνει από την οικογενειακή εστία.  Μόνη και έγκυος, χωρίς χρήματα η Νόα μετά τη γέννηση του γιού της και με άδεια την αγκαλιά από το μωρό της, θα βρεθεί να καθαρίζει έναν σιδηροδρομικό σταθμό. Όταν η Νόα θα ανακαλύψει ένα βαγόνι γεμάτο με βρέφη, αποκομμένα και εκείνα από τις οικογένειες τους τα οποία οι ναζί τα οδηγούν στο θάνατο, η Νόα θα αρπάξει ένα από τα μωρά και θα το βάλει στα πόδια. Πλέον η θέση της στο σταθμό είναι επισφαλής, αν θέλει να σωθεί η ίδια και να δώσει μια πιθανότητα στο μωρό που κρατάει στα χέρια της, πρέπει να φύγει. Η τύχη της Νόα θα την οδηγήσει σε ένα τσίρκο, ο ιδιοκτήτης του τσίρκου θα προσφέρει φιλοξενία στη Νόα και στον μικρό της ‘‘αδερφό’’, αρκεί η Νόα να συμφωνήσει να εργαστεί στο τσίρκο ως ακροβάτισσα. Η Άστριντ η άλλη κεντρική ηρωίδα του βιβλίου, η οποία κατάγεται από οικογένεια ακροβατών και ιδιοκτητών τσίρκου, είναι αντίθετη σε αυτή την πρόταση, τα ακροβατικά και κυρίως η αιώρα έχουν υπερβολικές απαιτήσεις και η νεαρή γυναίκα δεν υπάρχει περίπτωση να είναι έτοιμη σε έξι εβδομάδες. Θα καταφέρει η Νόα να αφεθεί και να πετάξει ελεύθερη από την αιώρα, κι αν δεν τα καταφέρει τι μοίρα περιμένει εκείνη και τον νεογέννητο αδερφό της;   

«Είναι μόνο μια παράσταση - και καμιά παράσταση δεν διαρκεί για πάντα».

Η συγγραφέας παίρνει πραγματικά γεγονότα και υφαίνει τον ιστό της, όπου ο αναγνώστης δεν έχει τη δυνατότητα αν ανοίξει το βιβλίο να ξεφύγει από αυτόν. Διαβάζοντας τα αρχεία του Γιαντ Βασέμ η Τζενόφ μαθαίνει για ένα βαγόνι όπου μεταφέρει βρέφη που οι ναζί έχουν πάρει από τους εβραίους γονείς τους, όμως μέσα στην καταχνιά που σκέπασε εκείνα τα χρόνια όλη την Ευρώπη, διαβάζει και για ένα τσίρκο όπου έκρυβε εβραίους από τις διαθέσεις του καθεστώτος του Χίτλερ να τους εξοντώσει. Με δυο φανταστικές ηρωίδες και βασισμένη σε κάποιες πληροφορίες που συνέβησαν σε αληθινά πρόσωπα, η Τζανέφ γράφει ένα  βιβλίο που μιλάει στην ψυχή των ανθρώπων, κάνοντας τους μάρτυρες στις κτηνωδίες του ίδιου τους του είδους. Όμως η ζωή, ακόμη και στις άσχημες περιόδους, στις πιο μαύρες σελίδες της ανθρωπότητας βρίσκει τον τρόπο, σαν το νερό να ρέει και να βρίσκει το δρόμο της. Έτσι και η Νόα με την Άστριντ, μέσα σε ένα πολύβουο τσίρκο όπου ξεκινάει την περιοδεία του θα προσπαθήσουν να επιβιώσουν από τους ελέγχους των ναζί και να κάνουν το καλύτερο για τις ίδιες και για όσους νοιάζονται. 

Τα βιβλία είναι ένας αντικατοπτρισμός της ζωής, σου μιλάνε για τις ιστορίες των ανθρώπων, στις προσφέρουν για να τις κάνεις δικές σου. Πολλές φορές μέσα από τα βιβλία μπορείς να αναγνωρίσεις τον πόνο, το φόβο, την απόγνωση, την προσπάθεια, την αγάπη και πόσα ακόμη συναισθήματα όλων των αποχρώσεων, από τα πιο σκοτεινά ως τα πιο ανοιχτά και πολύχρωμα. Οι ήρωες που θα συναντήσεις σε αυτά έχουν μια κάποια αντιστοιχία με ανθρώπους των ημερών μας, ανεξαρτήτου εποχής, και μέσα από τους ήρωες ενός καλογραμμένου βιβλίου ίσως να γνωρίσεις τον διπλανό σου, και το βιβλίο της Τζενόφ σου δίνει αυτή τη δυνατότητα. Ακόμα και οι περαστικοί χαρακτήρες της, όπως είναι ένας πατέρας με την κόρη του που πάνε να παρακολουθήσουν την παράσταση, έχουν κάτι να πουν στον αναγνώστη και ίσως μπορεί να κάνει κι αυτός τη σύνδεση του με το σήμερα, που άσχημα πράγματα συνεχίζουν να συμβαίνουν σε καλούς ανθρώπους.

«Γιατί είμαστε τόσο κακές η μία με την άλλη; Αναρωτιέμαι. Αρκετές δυσκολίες δεν έχουμε στον κόσμο;»

Μαίρη Β.

 

 

Διαβάστε επίσης: