Η ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

 
 

ΡΕΝΑ ΡΩΣΣΗ ΖΑΪΡΗ

Η ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

-Εκδόσεις Ψυχογιός-

Από τους πιο δημοφιλείς σύγχρονους μας συγγραφείς η Ρώσση Ζαΐρη έχει γράψει βιβλία που έχουν διαβαστεί και έχουν αγαπηθεί από χιλιάδες αναγνώστες. «Η αγαπημένη των Θεών» είναι ένα κορίτσι που το βράδυ της γέννησης της, θα απαχθεί από την κούνια του και θα ανταλλαχθεί με ένα άλλο νεογέννητο κοριτσάκι. Μη βρίσκοντας τη δύναμη να το σκοτώσει με τα ίδια του τα χέρια, ο άντρας που θα θελήσει να εκδικηθεί την οικογένεια της μικρής για το κακό που τον βρήκε, θα την βάλει σε μια βάρκα περιμένοντας ότι τα στοιχεία της φύσης, όπως η καταιγίδα που μαστιγώνει το νησί, θα αναλάβει το ‘‘έργο’’ που εκείνος δεν κατάφερε να «ολοκληρώσει». Όμως η βαρκούλα που βρίσκετε μέσα η μικρή, θα παρασυρθεί από το ρεύμα και θα φτάσει στη Δήλο, εκεί θα την βρει ο φύλακας του αρχαιολογικού χώρου και θα αποφασίσουν με τη γυναίκα του να τη μεγαλώσουν, μιας και δεν έχουν αποκτήσει δικά τους παιδιά. Η Άρτεμης όσο θα μεγαλώνει θα αποκτάει όλες της αρετές, θα είναι όμορφη, γλυκιά, έξυπνη, θα έχει κατανόηση, θα συγχωρεί, θα γίνεται αμέσως αγαπητή μα πάνω απ’ όλα θα στέκεται πάντα τυχερή, ακόμα και στις πιο δύσκολες καταστάσεις που θα αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπη, έτσι όλοι όσοι τη γνωρίζουν θα την αποκαλούν Αγαπημένη των Θεών!

«Στην αντίπερα όχθη» όμως υπάρχει κι ένα άλλο κορίτσι, και θα είναι εκείνο που θα έχει πάρει τη θέση της Άρτεμης στην κούνια. Αν και θα μεγαλώνει μέσα στον πλούτο και στην πολυτέλεια, δε θα νιώσει αγάπη και αποδοχή, με αποτέλεσμα να γίνεται δύστροπη, σκληρή και αντιπαθής. Τα δυο κορίτσια θα μεγαλώσουν και θα ζήσουν ό,τι τους έχει γραμμένο η μοίρα… στην προκειμένη η πένα της συγγραφέως!

Είναι από εκείνα τα βιβλία που από την πρώτη στιγμή γνωρίζει ο αναγνώστης ότι θα καταλήξει με τη φράση «Και ’ζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα», κάτι που σε καμία περίπτωση, δεν είναι στα αρνητικά του βιβλίου. Ενώ για άλλη μια φορά το ρητό «Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα» παίζει μεγάλο ρόλο και σε αυτή την ιστορία της Ρώσση. Όμως υπάρχει ένα σημείο που ‘‘αδυνάτησε’’ την πλοκή του, και τι εννοώ με αυτό; Ότι ενώ η συγγραφέας στήνει ένα εμπόδιο το οποίο φαίνεται σχεδόν ανυπέρβλητο και που ο αναγνώστης ξέρει ότι θα δημιουργήσει μπελάδες στην κεντρική ηρωίδα, παρά τη θετική κατάληξη της υπόθεσης, κι άσχετα με το αν θα ταλαιπωρηθεί λιγουλάκι η αγαπημένη των Θεών, στο τέλος καταλήγει η λύση να δοθεί στο ‘‘άψε σβήσε’’. Στις αρχαίες τραγωδίες υπάρχει συχνά ο από μηχανής Θεός, όμως έρχεται σαν ύστατη λύση, αφού ο ήρωας έχει βασανιστεί και έχει παλέψει να δώσει τη λύση στο πρόβλημα του, χωρίς απλώς να προσπαθεί να ξεφύγει από αυτό, και πέρα από τα απρόοπτα που μπορεί τελικά να συναντήσει. Στην αγαπημένη των Θεών, όλα όσα έχτισε η συγγραφέας, τοποθετώντας τα ως εμπόδια στις ζωές των ηρώων της, η ίδια τα σπρώχνει μακριά τους αβίαστα.

Όπως έγραψα και παραπάνω η συγγραφέας είναι αγαπημένη χιλιάδων αναγνωστών. Τι συμβαίνει όμως όταν βιβλία δημοφιλών συγγραφέων μεταφέρονται στη μικρή οθόνη κι όμως δεν έχουν την ανταπόκριση που περιμένουν από το τηλεοπτικό κοινό; Τα βιβλία της Ρώσση είναι γεμάτα με εικόνες, γι’ αυτό προσελκύουν εύκολα την προσοχή τηλεοπτικών παραγωγών και ζητούνται τα δικαιώματα τους. Τότε τι μπορεί να φταίει; Για μένα τουλάχιστον το πρόβλημα ξεκινάει από την προσπάθεια να μεγαλώσουν ένα κείμενο ορισμένων σελίδων και συγκεκριμένης υπόθεσης ώστε να καλύψει την ανάγκη ενός καθημερινού προγράμματος, η υπόθεση αναπόφευκτα θα «ξεχειλώσει» και το έργο θα χάσει τον αρχικό του σκοπό και στόχο, όσες προσθήκες στην υπόθεση και στα πρόσωπα κι αν γίνουν, αργά η γρήγορα θα συμβεί (τουλάχιστον στο βλέμμα ενός απαιτητικού θεατή). Ακόμα και στις μεταφορές βιβλίων σε εβδομαδιαία έργα, σίγουρα τα πράγματα πηγαίνουν καλύτερα αλλά κι εκεί κάποια επεισόδια μένουν στάσιμα, εξαιτίας της λεγόμενης οικονομίας του έργου, όμως μπορεί πιο εύκολα να ανταπεξέλθουν και στο τέλος να κερδίσουν το στοίχημα. Φυσικά φέρουν ευθύνη και οι ίδιοι οι συγγραφείς, τη στιγμή που δίνουν απλά το «οκ» και ολοκληρώνεται εκεί η ενασχόληση τους με τη μεταφορά. Τι άλλο μπορούν να κάνουν, πέρα από το να επιβάλλουν κάποιους όρους, οι οποίοι πάντα θα ελλοχεύουν τον κίνδυνο να μη καταλήξουν σε συμφωνία! Φυσικά οι δημοφιλείς συγγραφείς δεν περιμένουν να κερδίσουν, ούτε όμως και να χάσουν από τις τηλεοπτικές μεταφορές, όμως κρίμα δεν είναι να βλέπουν τα πνευματικά τους παιδιά να μην αντιμετωπίζονται όπως τους αξίζει;  

Μαίρη Β.

 

 

Διαβάστε επίσης: