ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΘΕΝΤΟΣ ΘΑΝΑΤΟΥ

 
 

ΓΚΡΑΜΠΡΙΕΛ ΓΚΑΡΣΙΑ ΜΑΡΚΕΣ

ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΘΕΝΤΟΣ ΘΑΝΑΤΟΥ

-Εκδόσεις Ψυχογιός-

Με αφορμή την επανέκδοση βιβλίων του νομπελίστα κολομβιανού συγγραφέα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, από τις εκδόσεις «Ψυχογιός», αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε στη σελίδα ΛογοΚρισία, και όχι να κάνουμε κριτική στο έργο του, «Χρονικό Ενός Προαναγγελθέντος Θανάτου».

Ο τίτλος από μόνος του είναι κατατοπιστικός, αλλά αυτό δε θα στερήσει την ευχαρίστηση από τον αναγνώστη να παρακολουθήσει όλα όσα τραγικά θα συμβούν μέσα σε λίγες ώρες, με ένα ολόκληρο χωριό να γίνεται συνένοχο στο θάνατο ενός νεαρού άντρα.

«Δεν το κάναμε επειδή είχαμε όρεξη να διαλευκάνουμε μυστήρια, αλλά επειδή κανείς μας δεν μπορούσε να εξακολουθήσει να ζει δίχως να ξέρει επακριβώς ποια ήταν η θέση του και ποια η αποστολή που του είχε αναθέσει η μοίρα».

Ο Σαντιάγο Νασάρ θα υποδειχθεί ως ο άντρας που ‘‘στέρησε την τιμή’’ από μια νεαρή γυναίκα. Τα αδέρφια που φέρουν στους ώμους τους το βάρος της ατίμωσης τόσο της αδερφής όσο και του οικογενειακού ονόματος, αν και φίλοι του Νασάρ, είναι υποχρεωμένοι να αποκαταστήσουν την τιμή τους και είναι αποφασισμένοι να μη κρύψουν τις προθέσεις τους από τους συντοπίτες τους. Από τη στιγμή που βγαίνουν από το σπίτι τους με σκοπό να βρουν το νεαρό και να τον σκοτώσουν το αποκαλύπτουν σε όσους βρίσκονται στον δρόμο τους. Κάποιοι θεωρούν ότι αστειεύονται, (άλλωστε πριν από ελάχιστες ώρες γλεντούσαν μαζί με το υποψήφιο θύμα τους στον γάμο της μικρότερης αδερφής τους), κάποιοι ότι είναι απλά μεθυσμένοι όμως υπάρχουν κι εκείνοι που θεωρούν ότι ο Νασάρ το αξίζει. Αποτέλεσμα σχεδόν όλοι να γνωρίζουν αυτό που πρόκειται να συμβεί εκτός από τον άμεσα ενδιαφερόμενο.   

Ο Μάρκες μπαίνει απευθείας στο θέμα, από την πρώτη φράση της πρώτης παραγράφου του βιβλίου του, ο αναγνώστης ξέρει ότι θα συμβεί και ότι ο τίτλος δεν προσπαθεί να τον αποπροσανατολίσει. Ο νεαρός Νασάρ θα συναντήσει τη μοίρα του μόλις στα 21 του χρόνια, κι όμως δεν χάνεται στο ελάχιστο το ενδιαφέρον. Αντιθέτως αρχίζει να αναρωτιέται κι ο αναγνώστης ποιος ήταν ο ρόλος του καθενός στην ιστορία αυτή και πως κατέληξε να  πραγματοποιηθεί ένας φόνος που θα είχε αποφευχθεί μιας και έγινε αμέσως γνωστή η πρόθεση των αδερφών σε ολόκληρο το χωριό.   Ο συγγραφέας συλλέγει πληροφορίες και εντυπώσεις από τους θεατές τους δράματος αλλά κι από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές, μόνο το θύμα δεν είναι σε θέση να μιλήσει για τα όσα συνέβησαν εκείνο το πρωινό που το βαπόρι θα έφερνε τον επίσκοπο.

Μαριονέτες υποκινούμενες από τη μοίρα και ένας ετοιμοθάνατος που διαφυλάσσει την αξιοπρέπεια του ακόμα και τις στιγμές μετά το φόνο. Ένα μυθιστόρημα που βασίζεται σε αληθινό γεγονός.     

Κι ενώ πολλοί συγγραφείς προσπαθούν να μην αποκαλύψουν από την αρχή «Ποιος έκανε το φόνο» για να μην χάσουν οι αναγνώστες το ενδιαφέρον τους, καταφεύγοντας σε κλισέ όσο κι αν προσπαθούν να τα αποφύγουν, καταστρέφοντας τη ροή του βιβλίου τους, ο Μάρκες διδάσκει μέσω του έργου του πως είναι ένα καλογραμμένο βιβλίο και ότι τελικά δεν υπάρχει μόνο ένα μεγάλο Ποιος και ένα μεγάλο Γιατί αλλά πολλά μικρά και ότι την εικόνα θα συνθέσει κυρίως το Πώς. Πως συνέβη, ποιος ήξερε, τι έκανε και κυρίως τι δεν έκανε και γιατί δεν το έκανε!

Απλά διαβάστε το!

Μαίρη Β.

 

Διαβάστε επίσης: