The Zone of Interest-Ζώνη ενδιαφέροντος

Σκηνοθεσία: Jonathan Glazer

Παίζουν: Sandra Hüller, Christian Friedel

Ο Jonathan Glazer είναι από τους πιο υπερτιμημένους σκηνοθέτες των τελευταίων 25 ετών. Από την - ευτυχώς λακωνική- φιλμογραφία του, ξεχωρίζει το ντεμπούτο του, το Sexy Beast, μια συμπαθητική arthouse εκδοχή των ταινιών του Guy Ritchie. Αν και για να είμαι πιο αυστηρός και δίκαιος, τα video clipπου έχει σκηνοθετήσει, εξακολουθούν και είναι ό,τι καλύτερο έχει κάνει. Κυρίως γιατί διαρκούν πολύ λιγότερο από τα αφόρητα επιτηδευμένα φιλμς του.

Οι ταινίες του είναι ταινίες φεστιβάλ και κριτικών. Αδόκιμος όρος, δυστυχώς υπαρκτός. Το  The Zone of Interest είναι ο ορισμός αυτού, και μάλιστα ακόμη πιο click bait λόγω πλοκής. Βασισμένο στο όμοτιτλο μυθιστόρημα του Martin Amis, το φιλμ αφηγείται τη καθημερινότητα του διοικητή του Άουσβιτς Ρούντολφ Ες . Τη ρουτίνα της οικογένειας, στο σπίτι τους δίπλα από το στρατόπεδο.

Αυτό το εύρημα είναι όλη η ταινία. Η βαρετή οικογενειακή ζωή των Ες, ενώ ο τρόμος του Άουσβιτς είναι πάντα στο βάθος. Εκτός κάδρου, αλλά πάντα παρών στο sound design. Στα χέρια ενός πιο ταλαντούχου σκηνοθέτη, η Ζώνη Ενδιαφέροντος πιθανότατα  να ήταν μια καλύτερη και πιο υποφερτή ταινία. Στη περίπτωση του Glazer, το εύρημα εξαντλείται στο πρώτο ημίωρο. Αδικαιολόγητα μεγάλα σε διάρκεια πλάνα και σκηνές, χωρίς να προσφέρουν τίποτα στην ιστορία.

Οι ηθοποιοί είναι αξιοπρεπείς, με τα ελάχιστα που τους δίνει το σενάριο. Τα όποια προτερήματα υπάρχουν, αναιρούνται από το ληθαργικό ρυθμό και την ανεστίαστη σκηνοθεσία. Η Ζώνη Ενδιαφέροντος θα ήθελε πολύ να είναι η φιλμική ενσάρκωση της κοινοτοπίας του κακού της Άρεντ, δυστυχώς είναι απλά κοινοτοπία. To εύρημα στο οποίο γύρω του χτίστηκε όλη η ταινία, μου θύμισε το εξίσου υπερεκτιμημένο Son Of Saul. Τέτοιου είδους κόλπα, που τα λατρεύουν οι επιτροπές στα φεστιβάλ και μεγάλο μέρος των κριτικών, αξιοποιούνται καλύτερα σε μικρού μήκους ταινίες.

Αντί να δείτε τη Ζώνη Ενδιαφέροντος, αναζητήστε τη μικρού μήκους  With a Little Patience του László Nemes, περνάει καλύτερα το μήνυμα και πιο σύντομα. Αν το μήνυμα είναι αρκετό , ώστε να καθιστά μια ταινία σημαντική στα μάτια κάποιων, που αδιαφορούν για την καλλιτεχνική αξία, τότε δε μιλάμε για κινηματογράφο, αλλά για ειδησεογραφία.

Από 14 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους

                                                                                              Κώστας Ντούμας

 

Διαβάστε επίσης: