QUIEN TE CANTARA? (ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΣΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΕΙ;)

 

Σκηνοθεσία: Carlos Vermut

Ηθοποιοί: Eva Llorach, Najwa Nimri, Carme Elias, Natalia de Molina

 

Μια ταινία που μας έρχεται από την Ισπανία και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον!

Η Λίλη (Najwa Nimri) παρά την επιτυχία της ως τραγουδίστρια, ύστερα από το θάνατο της μητέρας της αποφασίζει να αποσυρθεί από τη μουσική σκηνή και τη δισκογραφία. Δέκα χρόνια μετά με την προτροπή της μάνατζερ και φίλη της Μπλάνκα (Carme Elias) ετοιμάζεται να κάνει μια περιοδεία σε πόλεις της χώρας. Ένα ατύχημα θα της στοιχήσει τη μνήμη, οδηγός και σύμβουλος της θα παραμείνει η Μπλάνκα, όμως η Λίλα θα νιώθει ανίκανη να βρει την ταυτότητα της ως καλλιτεχνική περσόνα. Στα ίδια της τα μάτια θα μοιάζει αδέξια και ανίκανη να επιστρέψει στο μεγαλείο των προηγούμενων ετών.

Στην αντίπερα όχθη από την επιτυχημένη ζωή της Λίλας, με τις ανέσεις, τα πλούτη και τη φήμη ζει η Βιολέτα (Eva Llorach) με την κόρη της (Natalia de Molina), η οποία όταν θεωρεί αναγκαίο δε διστάζει να εκβιάσει συναισθηματικά τη μητέρα της. Οι μόνες στιγμές που η Βιολέτα νιώθει καλά είναι όταν ερμηνεύει τα τραγούδια του ινδάλματος της, Λίλη Κασέν στο καραόκε μπαράκι που εργάζεται.

Η Βιολέτα έχει μελετήσει την Κασέν ως αρτίστα και οι παραστάσεις που θα δίνει ως Λίλα θα είναι πολύ επιτυχημένες στο μικρό της κοινό. Επίσης όμως θα έχει διαβάσει συνεντεύξεις της και θα γνωρίζει κάποια πράγματα – όσα δηλαδή η Λίλα θέλησε να αποκαλύψει για τον εαυτό της-. Σύντομα η θαυμάστρια θα είναι αυτή που θα αναλάβει να εκπαιδεύσει τη Λίλα να γίνει ξανά η μεγάλη ντίβα Λίλα Κασέν.

Τα πλάνα της ταινίας είναι αριστουργηματικά, σαν γιγάντιες φωτογραφίες. Είτε πρόκειται για ταραγμένες θάλασσες και δρόμους. Για ένα ζευγάρι παρατημένες ψηλοτάκουνες γόβες, για τοίχους, για πόρτες με σπασμένα τζάμια. Και η κάθε φωτογραφία πίσω της κρύβει μια ιστορία, μια δήλωση. Ο θεατής δεν μπορεί από το να θαυμάσει το εικαστικό αποτέλεσμα των κινηματογραφικών κάδρων της ταινίας και να συνειδητοποιήσει πόσο κοντινή τέχνη είναι αυτή της φωτογραφίας με αυτή του κινηματογράφου, όμως ο σκηνοθέτης δε στέκεται μόνο στα πλάνα και στην εικόνα. Όσο η έβδομη τέχνη έχει σχέση με τη φωτογραφία άλλη τόση έχει και με το λόγο. Μπορεί τα δέκα περίπου πρώτα λεπτά να εστιάζει περισσότερο στην εικόνα μέσω των προσπαθειών της Λίλα να θυμηθεί το παρελθόν της και να βρει ξανά την καλλιτεχνική της ταυτότητα που συγκίνησε το κοινό της, όμως σύντομα θα μπει μια ροή στην ιστορία που θα μπορέσει να παρακολουθήσει το κοινό. Αυτό δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι ξεχνάει το ρόλο της εικόνας και ότι κατά τη διάρκεια της ταινίας θα υπερτερεί είτε το ένα είτε το άλλο. Αντιθέτως η εικόνα θα ‘‘αγκαλιάσει’’ το λόγο και μέσω αυτού θα γεννηθεί η ταινία. (Όπως πρέπει άλλωστε να συμβαίνει με τη μυθοπλασία στον κινηματογράφο).

Πέρα όμως από τι δυαδική σχέση ινδάλματος-θαυμαστή, μεγαλύτερο ρόλο στο “Quien te cantara?” παίζει η –πολλές φορές- δύσκολη σχέση ανάμεσα σε μητέρα και κόρη και μάλιστα σαν μέσα από ένα καθρέφτη τριών όψεων βλέπουμε τη σχέση αυτή από τριπλή οπτική. –Δυο φορές μέσω δεσμού αίματος και μια επιπλέον μέσω συναισθηματικού δεσμού-

Μια καλή επιλογή ταινίας υπό την προϋπόθεση ότι δεν προτιμάτε ταινίες δράσης με ελικόπτερα να συγκρούονται στον αέρα και με τον πρωταγωνιστή να βγαίνει αλώβητος, με λίγο τσαλακωμένο το σακάκι! Στην ταινία αρκετές φορές πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η εικόνα και πολλά λέγονται μέσω παρατεταμένης σιωπής και των εκφραστικών ή και των ανέκφραστων προσώπων των ηθοποιών.

Από 20 Δεκεμβρίου 2018 στους κινηματογράφους.             

Μαίρη Β.