Little Girl Blue

Σκηνοθεσία: Mona Achache

Παίζουν: Marion Cotillard, Mona Achache

Θα ξεκινήσω -ξανά- με το ρητορικό ερώτημα. Γιατί ένα γαλλικό φιλμ του 2023 βγαίνει τώρα στις αίθουσες; Όποιος ήθελε να το δει, το έχει ήδη δει…

Το Little Girl Blue (ο τίτλος από το ομότιτλο τραγούδι) είναι ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ για τη ζωή της Carol Achache, μητέρας της Mona Achache. Η Cotillard υποδύεται την Carol στις δραματοποιημένες σκηνές. Η σκηνοθέτις δημιουργεί ένα παζλ με τη ζωή της μητέρας της, στην προσπάθεια να την καταλάβει, και ίσως να καταλάβει και τον εαυτό της.

Η αφήγηση είναι καλειδοσκοπική. Σκηνές που διανθίζονται με πλάνα αρχείου, πλάνα από ταινίες, φωτογραφίες και προσωπικά βίντεο. Η ζωή της Carol Achache ήταν τρικυμιώδης. Αποτυπώνονται όλα αυτά στο φιλμ; Όχι ιδιαίτερα. Υπάρχουν στιγμές κινηματογραφικής ομορφιάς (στις σκηνές με προτζέκτορα), αλλά στο μεγαλύτερο κομμάτι της διάρκειας, το Little Girl Blue είναι αβάσταχτα φλύαρο. Η βαριά χρήση του voice over σκοτώνει την ροή και δεν αφήνει το θεατή και την αφήγηση ν’ αναπνεύσουν.

Ειδικά μια σκηνή μονολόγου κάπου στη μέση, είναι αδικαιολόγητα μεγάλη. Η πολύ καλή ερμηνεία της Cotillard θάβεται κάτω από την χαοτική και ανέμπνευστη σκηνοθεσία. Κατανοώ πως είναι πολύ προσωπικό το project για την δημιουργό, και σίγουρα θα ήταν επώδυνη η διαδικασία για εκείνη. Όμως, ενώ αυτή είναι η μεγάλη αρετή της ταινίας, ταυτόχρονα είναι και το μεγάλο της ελάττωμα.

Μεγάλο μέρος της τέχνης είναι η αυτοΐαση, μια τεράστια συζήτηση που δεν χωράει στο πλαίσιο μιας κριτικής. Το Little Girl Blue είναι μια συνεδρία ψυχοθεραπείας για την Mona Achache.  Τόσο αυτοαναφορικό που ακυρώνει την όποια δημιουργικότητα. Τόσο μονότονο που κοιμίζει, μια επίθεση μιζέριας 95 λεπτών. Κανένα φωτεινό σημείο, καμία στιγμής χαράς κι ευτυχίας. Ο William Blake είχε γράψει πως η υπερβολική θλίψη γελάει, η υπερβολική χαρά κλαίει. Η ανασύνθεση της ζωής τριών γυναικών είναι μόνο αυτό, ένα παλίμψηστο κατάθλιψης; Ένα κολάζ περιορισμένης τονικότητας; Ίσως αν η Achache γύριζε μια κανονική μεγάλου μήκους, να δικαίωνε το υλικό της.

Από 21 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους

Κώστας Ντούμας  

 

 

Διαβάστε επίσης: