HONEYLAND

ΣκηνοθεσίαTamara Kotevska, Ljubomir Stefanov

Συμμετέχουν : Hatidze Muratova, Nazife Muratova, Hussein Sam

 

Η κεντρική ηρωίδα του ντοκιμαντέρ είναι η Ατίτζε, ζει στην ύπαιθρο, σε ένα εγκαταλελειμμένο χωρίο με μόνη συντροφιά τη μητέρα της, μια ηλικιωμένη γυναίκα που χρειάζεται τη φροντίδα της. Η Ατίτζε είναι μελισσοκόμος, ξέρει πως πρέπει να φερθεί στα μελίσσια, σέβεται την «προσφορά» τους. Γνωρίζει ότι αν δε το κάνει, την επόμενη φορά δε θα έχουν να της προσφέρουν το μέλι τους, το οποίο ως φυσικό προϊόν που δε νοθεύει με άλλα είδη, όπως κάνουν άλλοι παραγωγοί μελιού, αξίζει περισσότερο.

Τη μονοτονία της ζωής της Ατίτζε, η οποία όταν δεν ασχολείται με τις μέλισσες και τις οικιακές εργασίες, κάνει συντροφιά στην σχεδόν κατάκοιτη μητέρα της , θα αλλάξει ο ερχομός μιας οικογένειας με εφτά παιδιά. Αν και οι νομάδες και νέοι γείτονες της ασχολούνται κυρίως με την εκτροφή των ζώων, ο πατέρας της οικογένειας αποφασίζει να φτιάξει τα δικά του μελίσσια, πιστεύοντας ότι θα έχει επιπλέον κέρδος. Η Ατίτζε είναι πρόθυμη να του δείξει και να τον συμβουλέψει πως πρέπει να κάνει τη δουλειά, όμως εκείνος λόγω της επιθυμίας να βγάλει περισσότερα χρήματα σε μικρότερο διάστημα, παρακούει τις εντολές της, ζημιώνοντας την Ατίτζε.

Οι βορειομακεδόνες σκηνοθέτες γύρισαν ένα ντοκιμαντέρ για την οικολογική καταστροφή και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στον άνθρωπο η κατάχρηση και η απουσία σεβασμού στη φύση και στα υπόλοιπα είδη που συγκατοικούν μαζί του σε αυτόν, μα δε στάθηκαν στη συνηθισμένη εκδοχή των ντοκιμαντέρ, που θυμίζουν συνήθως περισσότερο συνεντεύξεις και με έναν αφηγητή να μας παρουσιάζει την εκδοχή του σκηνοθέτη ή σεναριογράφου. Όσα είχαν να πουν αυτοί και η κεντρική τους ηρωίδα, τα δίνουν σαν ιστορία με πολλαπλές μάλιστα διαστάσεις. Η μοναξιά, οι έλλειψη ανέσεων , που κάνει ακόμα πιο σκληροτράχηλη τη ζωή στην ύπαιθρο και μάλιστα στα απομονωμένα μέρη με τους ελάχιστους κατοίκους, ο πειρασμός του πλουτισμού που μπαίνει στον άλλον κεντρικό ήρωα του  ντοκιμαντέρ από τον έμπορα, η οικογενειακή κατάσταση, μια οικογένεια με εφτά παιδιά που από τη μία είναι εργαζόμενοι στην οικογενειακή επιχείρηση, όποια και αν είναι αυτή κάθε φορά, που έχουν τις ανάγκες τους αλλά χρησιμοποιούνται και ως δικαιολογία από τον πατέρα όταν ο ίδιος κάνει λάθη, επιδιώκοντας το κέρδος. Και πάνω απ’ όλα η οικολογική καταστροφή. Την οποία θα υποστεί ο άνθρωπος γιατί ο πλανήτης με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα επιβιώσει, όμως το ανθρώπινο είδος πολύ πιθανόν όχι.

Από 20 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους            

Μαίρη Βανδώρου

 

 

Δείτε επίσης: