ΦΟΝΙΣΣΑ

Σκηνοθεσία: Εύα Νάθενα

Πρωταγωνιστούν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα. 

Στις αρχές του περασμένου αιώνα, σε ένα ελληνικό νησί, η Χαδούλα βοηθάει τις γυναίκες στη γέννα, ενώ φροντίζει αρκετές φορές να γιατροπορεύει τους ασθενείς, με βοτάνια και γνώσεις που έχει πάρει από τη μητέρα της. Κάθε φορά που παραστέκεται σε γέννα, αν το παιδί που έρχεται στον κόσμο είναι κορίτσι, βλέπει τη δυσαρέσκεια των γονιών και κυρίως των πατεράδων. Αρκετές φορές μάλιστα με την προτροπή τους, φροντίζει να απαλλάξει το σπιτικό από το ‘‘σαμάρι’’ που φορτώνονται λόγω του φύλου του μωρού. Η Χαδούλα έχοντας ζήσει και η ίδια μια δύσκολη ζωή, αντιλαμβάνεται ότι ο κόσμος αυτός δεν είναι για τις γυναίκες. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι άντρες τους ξεσπάνε όλη τους τη βία πάνω τους, με εκείνες να είναι υποχρεωμένες να το ανέχονται και συνάμα να τους υπηρετούν, με το να είναι μανάδες για τα παιδιά τους, νοικοκυρές στο σπίτι, εργάτριες στα χωράφια ή στις στάνες τους και ερωμένες στο κρεβάτι τους. Βλέποντας τη ζωή των γυναικών και τα βάσανά τους, και με το μυαλό της να επιστρέφει στο παρελθόν και στον δικό της κάματο, τον οποίο της επέβαλλε μια μάνα σκληρή, αρχίζει να επαναστατεί. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να ξεκινήσει να σκοτώνει μικρά κορίτσια, για να τα απελευθερώσει από τα βάσανα που τα περιμένουν στη ζωή.

Όταν η Χαδούλα πει, «Εγώ ό,τι έκανα για καλό το έκανα», το εννοεί. Η πατριαρχική κοινωνία που μεγάλωσε η ίδια και εξακολουθούν να μεγαλώνουν τα κορίτσια, μόνο δυστυχίες έχει να προσφέρει στις γυναίκες. Οι άντρες, σχεδόν δεν τις υπολογίζουν, ενώ με τον νόμο της προίκας, ο οποίος καταργήθηκε μόλις το 1983, γίνονται εμπόρευμα. Την ηρωίδα κατατρέχει η νεκρή πλέον μητέρα της (Μαρία Πρωτόπαππα), ο δήμιος της στη ζωή και η ερινύα της στον θάνατο.

Μια δυνατή ταινία βασισμένη σε ένα κλασσικό έργο, που σπάνια έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από ελληνική παραγωγή σε τόσο άρτιο αποτέλεσμα. Η Καριοφυλλιά Καραμπέτη στον ρόλο της Χαδούλας, καταφέρνει να πείσει τον θεατή για το δίκαιο της πράξης της, παρά το παράπτωμά της δεν είναι εύκολο να βρεις τη Χαδούλα 100% λάθος. Φυσικά η Καραμπέτη είναι μια ηθοποιός που δεν έχει κάνει εκπτώσεις ποτέ στη δουλειά της και αυτό είναι κάτι που της αναγνωρίζεται, με αποτέλεσμα να κρατάει τις περισσότερες φορές τον πρώτο ρόλο σε κλασσικά κείμενα της ελληνικής γραμματείας. Όμως ισάξια στο πλευρό της στέκονται και οι υπόλοιποι ηθοποιοί, ανεξαρτήτου ηλικίας. Η φωτογραφία της ταινίας είναι εξαιρετική, τα πάντα σε βάζουν στο κλίμα της εποχής. Ενώ δεν μπορείς να αποφύγεις τη σκέψη, εξαλείφθηκαν όλες οι άσχημες συμπεριφορές προς τις γυναίκες  μέσα στο πέρασμα αυτού του αιώνα και βάλε, τα ειδησεογραφικά δελτία πάντως λένε άλλα.

Μην τη χάσετε.

Από 30 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους.

Μαίρη Β.

 

Δείτε επίσης: