The neon demon vs Ο συγγραφέας

 

 

Η  νέα εβδομάδα ανοίγει με δυο διαφορετικές ταινίες από άποψη  κινηματογράφησης, φωτογραφίας αλλά και σκηνοθετικής ματιάς αλλά με παρόμοιο βασικό θέμα: την ταύτιση. Δηλαδή αυτή τη διαδικασίας μέσω της οποίας το άτομο βρίσκει το ρόλο του μέσα στην κοινωνική πραγματικότητα, απαντώντας μέσω αυτού του ρόλου σε ερωτήματα όπως, ποιος είμαι, τι επιθυμώ και πώς θέλω και οι άλλοι να με επιθυμούν. Η πρώτη ταινία (NEON DEMON), αμερικανικής παραγωγής  σε σκηνοθεσία του Nicolas Winding Refn (σκηνοθέτη του DRIVE) μας παρουσιάζει την είσοδο στο χώρο του μόντελινγκ μιας ανήλικης πανέμορφης κοπέλας, ενώ η δεύτερη (UN HOMME IDEAL), γαλλικής παραγωγής σε σκηνοθεσία Yann Gozlan, μας αφηγείται την είσοδο στον χώρο της λογοτεχνίας ενός φιλόδοξου αλλά και ανασφαλή νεαρού.

Η τύχη φαίνεται να είναι ιδιαίτερα καλή προς τους  ήρωες και των δυο  ταινιών. Στην περίπτωση της Jesse (Elle Fanning στο NEON DEMON) η τέλεια ομορφιά της που την κάνει αντικείμενο θαυμασμού είναι καθαρά θέμα τύχης, όπως επίσης και για τον Mathieu (Pierre Niney στο UN HOMME IDEAL) η τύχη να βρει ένα χειρόγραφο ημερολόγιο νεκρού στρατιώτη είναι αυτό που θα τον κάνει άμεσα τον νέο μεγάλο συγγραφέα της Γαλλίας. Στη περίπτωση του Mathieu  έχουμε κάποιον που προσπαθεί με κάθε μέσο να γίνει κάποιος άλλος, κάποιος περισσότερο αποδεκτός για τον κύκλο που επιθυμεί να εισχωρήσει ενώ στην περίπτωση της Jesse οι άλλοι θέλουν να γίνουν σαν εκείνη, όπως χαρακτηριστικά λέει η ίδια, όταν αρχίζει να καταλαβαίνει την δύναμη που ασκεί η ομορφιά της. Η φαντασίωση που καλλιεργείται μέσα από τα μάτια των συναδέλφων μοντέλων της Jesse, για αυτό τον Χ παράγοντα που κάνει την ομορφιά της ξεχωριστή μοιάζει με απόλυτη φαντασίωση γιατί απλά δεν εξηγείται με λόγια. Η Jesse έχει αυτό το ''κάτι", όπως λέει  μια από τις κοπέλες, αυτή τη φυσική ομορφιά που έρχεται σε αντιπαράθεση με την πλαστική ομορφιά των εγχειρήσεων, στην οποία έχει στηριχθεί η βασική της αντίζηλος. Ο Mathieu αντιθέτως με την πάροδο του χρόνου παλεύει με αυτό το κάτι που τελικά φαίνεται ότι δεν έχει, αυτό το ταλέντο που του λείπει και που θα τον έκανε να εδραιωθεί και πάλι στα μάτια όσων περιμένουν το επόμενο βιβλίο του.

Για αυτό ο Mathieu, σαν ένας νέος Tom Ripley, θα κάνει τα πάντα για να μην αποκαλυφθεί το ψέμα του δημιουργώντας έτσι μια σειρά γεγονότων με απίστευτη ένταση που πραγματικά μεταφέρεται σε εμάς, τους θεατές που από τη μια δε συμφωνούμε με αυτά που κάνει αλλά από την άλλη θέλουμε και να την γλυτώσει. Στην περίπτωση της Jesse είναι οι άλλες κοπέλες που αναλαμβάνουν δράση για να γλυτώσουν από την αφόρητη, πιεστική παρουσία της ομορφιάς της και θα φτάσουν στα άκρα για αυτό. Όσον αφορά την αποκωδικοποίηση συμβόλων και μηνυμάτων η ταινία ''NEON DEMON'' φαίνεται να προσφέρει περισσότερα στοιχεία, ειδικά από το μέσο της ταινίας και έπειτα μιας και αφήνει την τόσο ρεαλιστική της βάση και κινείται πιο συμβολικά.

Υπέροχη φωτογραφία σε στιλ διαφημιστικού σποτ, με διάφορες χρωματικές διαβαθμίσεις, η σκηνοθεσία του ''NEON DEMON'' μάς δίνει πολλές φορές την αποστειρωμένη, λαμπερή ατμόσφαιρα που φαντασιώνεται ο χώρος της μόδας. Σίγουρα η νεκροφιλική σκηνή της ταινίας εντάσσεται μέσα στις γενικές προθέσεις του σκηνοθέτη Nicolas Winding Refn να προκαλέσει αντιδράσεις στο κοινό, μιας και  αυτό όπως εξομολογείται, πρέπει κυρίως να επιδιώκει ο κινηματογράφος στις μέρες μας. Το ''UN  HOMME  IDEAL'' βασίζεται περισσότερο στην προσεγμένη πλοκή του σεναρίου και την κλιμακούμενη ένταση που δημιουργείται αλλά με τους  υπόλοιπους χαρακτήρες πέρα του πρωταγωνιστή (μιας και βλέπουμε κυρίως τον Mathieu να προσπαθεί να σωθεί), όπως αυτός της μνηστής του να μην επενδύονται όσο θα έπρεπε. Είτε κάποιος ψάχνει μια ταινία με δυνατές εικόνες και soundtrack που σε κάνουν κυρίως να βιώσεις την ταινία (NEON DEMON) είτε προτιμά κάτι που στηρίζεται σε πιο κλασσικές αφηγηματικές φόρμες με αρκετή ένταση (UN  HOMME  IDEAL) αυτή η εβδομάδα έχει να τον καλύψει.

Στέφανος Γιδάρης